"מחירי מכוניות משפחתיות יירדו ב-10,000 שקל"
לדברי יו"ר הוועדה להגברת התחרותיות בשוק הרכב, ירון זליכה, הוזלה זו תלויה ביישום מלא של כל 53 המלצותיו מעוררות המחלוקת. למשל, פירוק היבואניות הגדולות ומניעת הנחות לא מוגבלות לחברות המחזיקות בציי רכב גדולים
"יישום מלא של המלצותיי יביא להוזלת מכוניות משפחתיות ב-10,000 שקל". ירון זליכה, שעמד בראש ועדה שמינה שר התחבורה, ישראל כץ, מבטיח היום (ב') כי אם תיישם הממשלה את כל 53 ההמלצות שניסח, יוזלו מחירי מכוניות משפחתיות מ-120 אלף שקל בממוצע, לכ-110 אלף שקל. וגם ליבואניות הרכב המקומיות יש לו מסר: "אם ההמלצות ייושמו בצורה מלאה, אפשר יהיה לחתוך חצי מהרווח של היבואניות", הצהיר זליכה בדיון שערכה ועדת הכלכלה.
עוד בנושא ועדת זליכה:
- דו"ח ועדת זליכה: בעתיד, מחירון רכב ממשלתי
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- קחו אוויר (נקי): התייקרות ההיברידי תדחה בשנה
קודם יפורקו היבואניות הגדולות
זליכה מזהיר כי הוזלת המחירים מותנית ביישום שני סעיפים עיקריים: פירוק יבואניות הרכב הגדולות, והגבלת ההנחות שיכולות היבואניות להעניק לכל סוגי הלקוחות - הנחות אשר במקרה של חברות ליסינג מגיעות ל-30%.
"כל הוועדה לא תהיה שווה הרבה בתחום רכישת רכב - למחיר לא יקרה כלום - אם שתי ההמלצות האלה לא יעברו ככתבן וכלשונן", הבהיר זליכה. עם זאת, השר כץ אמר כי שני הסעיפים אליהם התייחס זליכה, נמצאים כעת בבדיקה של חברת ייעוץ פרטית, שבוחנת את ההשלכות הכלכליות של יישומם. ראוי להזכיר שהסיבה העיקרית למחיריהן הגבוהים של מכוניות בישראל היא מדיניות המיסוי: כ-50% ממחיר כל מכונית חדשה, מגיעים לקופת המדינה.
בדבריו גם האשים זליכה את רשות המסים בכך שמדיניות שהיא נוקטת בכל הנוגע לאחזקת רכב צמוד, מעודדת רכישה של מכוניות חדשות. זליכה הסביר כי מאחר שהמס שמשלמים עובדים בעלי רכב צמוד אינו תלוי בגיל המכונית - המס החודשי זהה למכונית חדשה ומכונית בת שלוש - גורמת הרשות לרכישה מוגברת של מכוניות חדשות. הגברת הרכישות מגדילה את הכנסות המדינה ממסים, שכן כל מכונית חדשה מחויבת במס קנייה בשיעור ממוצע של כ-68%.
במהלך הדיון בכנסת התייחס השר כץ להקדמה הצפויה של הבחירות, ואמר כי הוא מקווה שהליך החקיקה שנחוץ ליישום המלצות ועדת זליכה יסתיים בהקדם האפשרי. "נאיץ את ההליכים, נסיים ונכריע - ואני מקווה שלוח הזמנים של הבחירות עדיין יאפשר את זה", דברי השר.
צ'מפיון מוטורס זוכה בכל הקופה?
שני הסעיפים אשר לדברי זליכה מהותיים להגברת התחרותיות, מעוררים התנגדות וביקורת חריפה מצד בכירי שוק הרכב. אחת הטענות העיקריות נוגעות לסעיף שיביא לפירוק היבואניות הגדולות: יבואנית שמחזיקה בנתח שוק של יותר מ-8%, לא תוכל לשווק יותר ממותג אחד. לדברי זליכה, המהלך יביא להכנסת מתחרים חדשים לשוק הרכב, וכך תתאפשר הגברת התחרותיות.
אלא שלסעיף יש סייג שלא זכה עד כה להסבר: יבואנית שמשווקת כמה מותגים המשתייכים לאותו תאגיד, תוכל להמשיך לפעול באין מפריע. כך ייווצר מצב שבו קבוצת צ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן, אודי, סקודה וסיאט - ארבעה מותגים המשתייכים לקונצרן פולקסווגן - לא תיפגע מהמהלך, ואף סביר להניח כי תוכל לחזק משמעותית את מעמדה. גם חברת UMI, יבואנית שברולט, קדילאק, ביואיק ו-GMC מותגים הנמצאים בבעלות ג'נרל מוטורס - לא תיפגע.
גם ההמלצה להגביל את ההנחות שיכולות יבואניות הרכב להעניק לכל סוגי הלקוחות, מעוררת ביקורת. המטרה של הגבלת ההנחה לשיעור מרבי של 5%, ראויה: ביטול "סבסוד" ההנחות לחברות הליסינג באמצעות ייקור מחירים ללקוחות פרטיים - נוהג שנפוץ בקרב חלק מהיבואניות. אלא שהגבלת ההנחה בצורה אותה מציע זליכה, תביא לדברי בכירים בשוק הרכב לפגיעה גם בלקוחות פרטיים, שנהנים כיום מהנחות שמגיעות ל-10% ויותר.
הוועדה ליישום המלצות הוועדה
מיד אחרי הגשת המלצות ועדת זליכה בפברואר האחרון, מינה השר כץ ועדה נוספת - לגיבוש דרכים ליישום ההמלצות. הוועדה הגישה לאחרונה לשר את מסקנותיה, וכץ מבטיח כי כעת יחל שלב היישום. אחד הנושאים העיקריים, שרבים בשוק הרכב מברכים על קידומו, הוא הקמת מאגר מחירי מכוניות משומשות, שיהווה תחליף למחירוני הרכב הפרטיים. במשרד התחבורה מסבירים כי חברת דואר ישראל תאסוף נתונים בעת העברת בעלות על רכב - מהקונה והמוכר. נתונים אלה יכללו בין השאר את מחיר ביצוע העסקה.
גם בתחום אחזקת הרכב התקבלו כמה המלצות, שיישומן יקודם בחודשים הקרובים. במשרד התחבורה אומרים כי לקוחות יוכלו לבחור בין שלושה סוגי מוסכים: מוסך מורשה, מוסך שירות רשמי של יבואנית רכב, ומוסך "ביניים" - אשר יעמוד בדרישות המשרד, אך לא בכל הדרישות של היבואניות. עוד הוחלט לבטל מתן אחריות רשמית של יבואניות הרכב, ולחייב אותן במתן אחריות שמעניקות היצרניות. במשרד מסבירים כי "המוסכים הרשמיים (של היבואניות) מהווים חסם תחרותי. בשל החשש לאבד אחריות, נוטים הלקוחות לטפל בכלי רכבם במוסכים מורשים של היבואנית בלבד".
נושא נוסף שכבר מקודם במרץ, הוא הסדרת היבוא האישי. בהתאם להמלצות של ועדת זליכה - שחלקן רק חזרו על המלצות שהגישה ועדה קודמת שבחנה את התחום - יוסדר העיסוק של "יועצי יבוא אישי", כך שיוכלו לפעול כיבואני רכב. בהסבר שמעיד בעיקר על אין-אונות מצדם, אומרים במשרד התחבורה כי "כיום פועלים בתחום גורמים בלתי מוסמכים, המייבאים כלי רכב עבור כל מי שמעוניין לייבא רכב לישראל, ללא כל פיקוח".
יש לציין כי מהרחבת הפעילות בתחום היבוא האישי צפויים ליהנות בעיקר מי שרוכשים מכוניות יוקרה. כך למשל, המותג הנמכר ביותר ב-2010 בייבוא אישי היה מרצדס, ולא פחות מ-12% מכל המכוניות שהגיעו בייבוא אישי באותה שנה היו מדגם ה-S-קלאס - היוקרתית שבהיצע של המותג. התועלת לרוכשי מכוניות משפחתיות, תהיה כנראה מוגבלת מאוד.
"אתם לא קובעים את מדיניות הרכב"
במהלך הדיון התנהלו חילופי דברים קשים בין השר כץ ונציגת רשות המסים, שמתחה ביקורת על אופן עבודת ועדת זליכה והוועדה שהוקמה ליישום המלצותיה. כץ הבהיר לנציגת הרשות כי "רוב המלצות הוועדה הן לא עניינכם. אתם לא קובעים את מדיניות הרכב במדינת ישראל, ואין לכם שום זכות וטו. אני מקווה שאתם עדיין כפופים להחלטות הממשלה".
דברים קשים נאמרו גם על-ידי זליכה, שתקף בבוטות את אגף התקציבים במשרד האוצר והרשות להגבלים עסקיים. זליכה האשים את שני הגופים בכשלים תחרותיים מהותיים לא רק בשוק הרכב, אלא בכל ענפי המשק. לדבריו, מן הראוי אף לחקור את התנהלותם במהלך השנים - התנהלות אשר לטענתו גרמה לכך שרמת התחרותיות במשק הישראלי היא מהנמוכות בעולם.