שתף קטע נבחר

המבקר מתריע: הבטיחות ברכבת טעונה שיפור

דו"ח מבקר המדינה המתפרסם היום, מתריע כי אם לא תיושם תכנית בטיחות חדשה ברכבת, צפוי אסון נוסף. עוד אומר המבקר כי למרות הבטחות חוזרות ונשנות גם במשרד התחבורה, הרכבת עדיין בודקת את עצמה

"כדי למנוע אסון, על הרכבת ומשרד התחבורה לפעול ללא דיחוי ליישום תכנית בטיחות חדשה". כך קובע מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בדו"ח שמפרסם היום (ג') משרדו. מהדו"ח עולה כי למרות שבעשור האחרון נדרש משרד התחבורה כמה פעמים ליצור מנגנונים שיאפשרו פיקוח אפקטיבי על הרכבת, הפיקוח בפועל נותר בידי החברה עצמה. "הרכבת עדיין מפקחת על עצמה, ומשרד התחבורה טרם תיקן ליקוי חמור זה", נוזף המבקר.

 

עוד בערוץ הרכב של yent:

 

קרונועים שרופים, דצמבר 2010 (צילום: בן קלמר ) (צילום: בן קלמר )
קרונועים שרופים, דצמבר 2010(צילום: בן קלמר )

 

המבקר מבהיר כי כבר ב-2002 נדרש המשרד להסדיר בחוק נושאים כמו מתן רישיונות לנהגי רכבת, נוהלי הסמכת בעלי תפקידים, פיקוח על הסדרי בטיחות וענישת עובדים המתרשלים בתפקידם. אלא שעד תום הביקורת, לא תיקן המשרד את הליקויים החמורים. "על כל הגורמים להפנות תשומת לב מיוחדת לתחום הבטיחות, במטרה לשפרו ולוודא את תיקון הליקויים - ויפה שעה אחת קודם", כותב המבקר.

 

גם בהתנהלות הרכבת עצמה, מצא המבקר ליקויים. לדבריו, תחקירים של אירועי בטיחות שערכה הרכבת העלו תפקוד לקוי של העובדים המעורבים, וכן הפרת נהלים ותקנות. אלא שלמרות זאת, הדו"ח מעלה כי "החברה לא פעלה כנדרש ליישום מנגנוני הרתעה למניעת אירועים בטיחותיים שמקורם בכשל של עובדים. החברה טרם יישמה סולם עונשין חדש, המחייב התחשבות בעבר המשמעתי של העובד, ומחמיר את הענישה כלפי עובדים אלה".

 

"משרד המבקר חזר והעיר"

נדמה כי את הדו"ח שמפרסם היום המבקר, אפשר לתמצת בפסקה אחת שנכללת בהמלצותיו: "במשך השנים העיר מבקר המדינה, שוב ושוב, על הליקויים המתמשכים בתחום הרגולציה של משרד התחבורה על פעילות הרכבת... בפועל הרכבת עדיין מפקחת על עצמה, ומשרד התחבורה טרם תיקן ליקוי זה, חרף ההערות החוזרות ונשנות של משרד המבקר בעניין זה".

 

בדיקה קצרה מעלה כי מבקר המדינה אכן התריע על הליקויים, פעם אחר פעם, אך ללא הועיל. בדו"ח שפרסם כבר בשנת 2006, כתב כי "משרד מבקר המדינה חזר והעיר למשרד התחבורה כי אין זה ראוי להשאיר את סמכויות הפיקוח על הרכבת בידי הרכבת עצמה זמן כה רב. עליו לפעול ללא דיחוי לתיקון המצב שבו הרכבת מפקחת על עצמה".

 

בדו"ח שפרסם היום, נכתבים דברים כמעט זהים: "משרד מבקר המדינה חזר והעיר למשרד התחבורה... כי אין זה ראוי שסמכויות הפיקוח על הרכבת יישארו בידי הרכבת עצמה". המבקר גם מבהיר מה עשה המשרד עם הערותיו הקודמות: "בתשובות שנתן משרד התחבורה בתגובה על הביקורות הקודמות, צוינו מועדים להסדרת הפעילות המסילתית. אך גם הם חלפו זה מכבר, והדברים טרם הוסדרו".

 

"בישראל, שלא כמו במדינות אחרות"

בספטמבר 2007, הוגש למשרד התחבורה - על-פי הזמנתו - דו"ח שעסק ברגולציה של תחום הבטיחות ברכבת ישראל. חברת הייעוץ שהכינה את הדו"ח קבעה כי "בישראל, שלא כמו במדינות אחרות, אין כלל רגולציה של הבטיחות ברכבת. כמו כן, כמעט כל תחומי הפעילות המקצועית נקבעים בלעדית על ידי הנהלת הרכבת, והיא מפקחת על עצמה בנוגע ליישומם".

 

התנגשות רכבות, אפריל 2011 (צילום: עידו ארז ) (צילום: עידו ארז )
התנגשות רכבות, אפריל 2011(צילום: עידו ארז )

 

המבקר מסביר כי המשרד נדרש לפקח, באמצעות חקיקה, על נושאים כמו רישוי והסמכה של בעלי תפקידים תפעוליים ברכבת - למשל נהגי קטר, אתתים ופקחים. עוד נדרש פיקוח על כשירותם הרפואית של נהגים, והעמדתם לבדיקות לאיתור שימוש בסמים ואלכוהול. במטרה ליצור את מנגנוני הפיקוח הנחוצים, המליצה חברת הייעוץ למשרד התחבורה להקים אגף ייעודי, שיעסוק ברגולציה ופיקוח על הרכבת.

 

המבקר מציין כי אגף שכזה אכן הוקם, עוד ב-2008, אך הועסק בו רק מנהל אגף - ולא הועסקו עובדים מקצועיים. והתוצאה? "רוב תחומי הפעילות המקצועית של הרכבת עדיין נקבעים על ידי הנהלת הרכבת לבדה, והיא עדיין מפקחת על עצמה בנוגע ליישומם", מתריע מבקר המדינה. "משרד התחבורה אינו מבצע את הנדרש ממנו. מדובר בתחום רגיש ביותר הנוגע לחיי אדם, ואי-תיקון הליקוי ראוי לתשומת לב ומעקב מיוחדים".

 

ואם מתעכבת השלמת חקירה?

אחד הנושאים המהותיים בהם עוסק דו"ח המבקר, הוא חקירת תאונות ואירועי בטיחות חמורים - על-ידי משרד התחבורה והרכבת עצמה. ושני הגופים, כך הוא מבהיר, אינם עושים את מלאכתם כראוי. הרכבת למשל, אינה מגדירה כמה זמן נחוץ להשלמת חקירת אירועים או תאונות. "בכמה מקרים עבר זמן ממושך למדי, ואף חודשים, מיום קרות האירוע ועד השלמת הבדיקה", כותב המבקר.

 

ברכבת אמנם הסבירו למבקר כי "המטרה היחידה בעבודת יחידת החקירות (של הרכבת) היא לאתר גורמי סיכון ו'גורמי שורש' לאירועים, ובהתאם לכך לנסח המלצות שיסייעו למנוע את הישנות המקרים". אלא שהמבקר מסביר כי "אם מתעכבת השלמת החקירה ממילא מתעכבים גם הפקת הלקחים ויישום האמצעים לשיפור הבטיחות וההרתעה, העשויים לתרום למניעת הישנות אירועים דומים או לצמצום חומרת תוצאותיהם".

 

ירידת רכבת מהפסים, ספטמבר 2009 (צילום: אוהד נעים ואסף דניאלי) (צילום: אוהד נעים ואסף דניאלי)
ירידת רכבת מהפסים, ספטמבר 2009(צילום: אוהד נעים ואסף דניאלי)

 

ומה עם משרד התחבורה? כבר ב-2007 הבהירה חברת ייעוץ כי על-פי הנחיות הבטיחות ברכבות של האיחוד האירופי, על כל מדינה להקים גוף ממשלתי קבוע, שיעסוק בחקירת תאונות רכבת ואירועי בטיחות חמורים. גוף שכזה, כך הוחלט באיחוד, יקבל סמכויות קבועות בחוק, וייהנה מאוטונומיה מקצועית מלאה. במדינת ישראל אין גוף שכזה.

 

יתרה מכך: בשנים האחרונות הקים משרד התחבורה כמה ועדות חקירה בעקבות תאונות רכבת - למשל בעקבות שריפת קרונועים בדצמבר 2010, והתנגשות רכבות באפריל 2011. ולמרות שכבר ב-2006 המליץ המבקר למשרד התחבורה להכין תקנות שיסדירו את מינוי הוועדות, פעילותן וסמכויותיהן - עד תום הביקורת הנוכחית, באוגוסט 2011, טרם הוכנו תקנות שכאלה.

 

יש תוכנית בטיחות חדשה

והנה עוד עניין שזוכה לאזכור בדו"ח המבקר: ברכבת ובמשטרה מרבים להתלונן על פריצת מחסומי רכבת על-ידי נהגים. ואכן, המבקר מציין כי על-פי דיווחי הרכבת - "מדי שנה מתרחשים כ-350 אירועים של שבירת מחסומים, ולעתים נאלצות הרכבות לבלום בלימת חירום". כבר ב-2006 נקבע כי על המשטרה להגביר את האכיפה באותם מפגשי מסילה-כביש, כדי לצמצם את התופעה, ולהגביר את בטיחות הנסיעה ברכבת.

 

אלא שלא הרבה קרה מאז. המבקר מציין כי בין 2006 -2008 נערכה אכיפה באמצעות מצלמות אוטומטיות, אך זו הופסקה "עקב בעיה טכנית". רק בנובמבר 2010 הוחלט על ביצוע ניסוי נוסף של הפעלת מצלמות, ובאוגוסט 2011 נקבע כי יש להאריכו בחצי שנה. התוצאה לדברי המבקר, עגומה: "סוגיית האכיפה במפגשי מסילה-דרך טרם באה על פתרונה, ומפגשים אלה הם עדיין בגדר מוקדי סיכון".

 

ראוי לציין כי פתרון לחלק מהבעיות החמורות עליהן מצביע המבקר, אמור להימצא בתוכנית בטיחות חדשה, שגובשה בקיץ האחרון. על יישום התוכנית אחראית הנהלת החברה, ובגיבושה השתתפו משרדי התחבורה והאוצר, וכן נציגים של ועד העובדים. בהנהלה אומרים כי יישום התוכנית מתקדם כמתכונן, אך מקורות בחברה טוענים כי חלק משמעותי מהצעדים עליהם הוחלט רחוק מכדי יישום.

 

משרד התחבורה: מכינים הנחיות וחקיקה

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "המשרד מקיים רגולציה מול חברת רכבת ישראל באופן סדיר. בכלל זה ערך המשרד בדיקה של נורמות הבטיחות ברכבת ישראל מול נורמות הבטיחות במדינות האיחוד האירופי. על בסיס עבודה זו מכין אגף רישוי מסילתי הנחיות לחברת רכבת ישראל".

 

במשרד מציינים כי בהתאם להנחיית שר התחבורה מיוני 2011, אושרה תכנית לשיפור הבטיחות ברכבת ישראל. "תכנית העבודה עוסקת בין השאר בהסמכת בעלי תפקידים מסילתיים שהם בליבת תחום הבטיחות, הכנסת טכנולוגיות חדשות, הכנסת אמצעי הדרכה חדשים, והתאמת התחזוקה לנורמות האירופאיות".

 

בעניין הסדרת החקיקה הנדרשת להגברת הפיקוח ברכבת, אומרים במשרד כי "עבודת המטה לגיבושו של תזכיר חוק להסדרת התעבורה המסילתית כבר הסתיימה ואנו מצויים על סף הפצתו כטרום תזכיר חוק".

 

בהתייחסות לאגף לרישוי מסילתי, שהוקם ב-2008, מסבירים במשרד כי "בהתאם להערות טיוטת דוח המבקר, פועל המשרד להרחבת כוח האדם באגף". עוד אומרים שם כי המשרד "פועל להקמתה של רשות לתחבורה ציבורית, שבמסגרתה יקום אגף רגולציה, שיכלול מפקחים על הבטיחות, התפעול והשירות ברכבת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים