מקור לדאגה: הגירעון בתקציב גדל ל-32 מיליארד
האוצר מדווח על המשך הגידול בגירעון באפריל. הרקע: הכנסות נמוכות ממסים בגלל ההאטה מול גידול בהוצאות בשל המחאה החברתית וצרכי הביטחון. ההכנסות ממסים הסתכמו ב-16.6 מיליארד, ירידה ריאלית של 3.4%. על רקע הקיפאון בנדל"ן: ירידה חדה של 32% נרשמה בהכנסות על מיסוי מקרקעין
הגירעון בתקציב המדינה עלה באפריל 2012 באופן משמעותי, כתוצאה מהכנסות נמוכות ממסים והוצאות הולכות וגדלות של הממשלה - כך עולה מהנתונים השוטפים אודות ביצוע תקציב המדינה וההכנסות ממסים לחודש אפריל, שפרסם היום (א') משרד האוצר.
- הגירעון ב-2011 חרג מהיעד: 3.3%
- המשוואה של פישר: לקצץ או להעלות מסים?
- מחיר החינוך חינם: קיצוצים בתחבורה וברווחה
על פי נתוני האוצר, באפריל נמשכה מגמת הגידול בגירעון המצטבר של הממשלה. בתקופה שבין החודשים מאי 2011 לאפריל 2012 הסתכם הגירעון בתקציב בסך של 32 מיליארד שקל. זאת, בהשוואה לגירעון מצטבר של 30.8 מיליארד שקל בין החודשים אפריל 2011 למרס 2012.
בשליש הראשון של 2012, מינואר עד אפריל, הסתכם הגירעון הממשלתי בסך של 3.6 מיליארד שקל, לעומת גירעון של 0.3 מיליארד שקל בשליש הראשון של 2011. הגידול המשמעותי בגירעון נובע, בין היתר, מחוסר של 1.7 מיליארד שקל בגביית מסים, מול התכנון המקורי לשליש הראשון של השנה.
גורמים בכירים בכלכלת ישראל מודאגים כבר מספר חודשים ממגמת העלייה בגירעון בתקציב המדינה. המקור למגמה ידוע: שילוב בין הגידול בהוצאות הממשלה - בעקבות המחאה החברתית וצרכי הביטחון המתגברים של ישראל, לבין ההאטה במשק שגורמת לכך שהממשלה אינה מצליחה לגבות מספיק מסים.
לפני כמה שבועות אף יצא נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בהצהרה פומבית נדירה, שבה קרא לממשלה להעלות את שיעורי המס בישראל, כדי להתמודד עם ההוצאות הגוברות והירידה בקצב הצמיחה של המשק.
הגרעון השנתי עלול לעלות על התחזית
התחזית הרשמית של משרד האוצר לשנת 2012, מדברת על גירעון שנתי של 29.7 מיליארד שקל, שהם 3.4% מהתוצר המשקי (תמ"ג). בתקציב המאושר לשנת 2012 הוצאות הממשלה עולות על הכנסותיה הצפויות ממסים בסכום של 18.4 מיליארד שקל. בנוסף לכך, צופים כעת במשרד האוצר כי ההכנסות ממסים יהיו נמוכות מהתחזית שמופיעה בתקציב בהיקף של 11.3 מיליארד שקל.
אך זו רק ההערכה הרשמית. במסדרונות הממשלה קיימות הערכות נוספות, חלקן צופות כי היקף גביית המסים יהיה אפילו נמוך יותר. לכך יש להוסיף את העובדה כי היקף ההוצאות של הממשלה עלה מאז שאושר התקציב לשנת 2012, בעקבות אישור מסקנות ועדת טרכטנברג והגידול בתקציב הביטחון. לכן, הגירעון עלול להיות גדול בהרבה מהתחזית הרשמית של האוצר.
ממשלת ישראל שואפת לגירעון של בין 1% ל-3% בתקציב. בשנת 2011 לא עמדה הממשלה ביעד הזה, ועל פי האומדנים הנוכחיים נרשם גירעון של 3.3%. הנתונים הטריים אודות ביצוע התקציב בשנת 2012 מלמדים כי גם בשנה זו, תחטיא ממשלת ישראל את יעד הגירעון שלה.
רק בחיפה: לא הורגשה ירידה במיסוי על רכישת דירות
סך ההכנסות של המדינה ממסים ואגרות הסתכמו בחודש אפריל 2012 ב-16.6 מיליארד שקל. היקף הגבייה דומה להיקף שנרשם בחודש אפריל 2011, אך בהתחשב בכך שהמשק המשיך לצמוח לאורך התקופה הזו, מדובר בירידה ריאלית של 3.4% בהכנסות ממסים.
ההכנסות ממסים ישירים (מס הכנסה ומס חברות) הסתכמו ב-8.8 מיליארד שקל, ירידה ריאלית של 4.8% לעומת אפריל 2011. ההכנסות ממסים עקיפים (מע"מ ומס על הדלק) הסתכמו ב-7.8 מיליארד שקל, ירידה ריאלית של 1.9% לעומת אפריל 2011.
ירידה חדה נרשמה בהכנסות ממסים על שוק הדיור, בעקבות הקיפאון המתמשך בשוק זה מאז הקיץ האחרון. ההכנסות ממיסוי מקרקעין הסתכמו ב-425 מיליון שקל, ירידה ריאלית של 32.3% לעומת אפריל 2011. בהכנסות ממס שבח נרשמה ירידה של 35% ובהכנסות ממס רכישה נרשמה ירידה בשיעור של 38%.
באוצר ציינו כי הירידה בהכנסות ממס על רכישת דירות הורגשה בכל אזורי הארץ, למעט חיפה וכי באזור תל אביב נרשמה ירידה חדה יותר מהממוצע הארצי. בגביית אגרות על ידי משרדי הממשלה נרשמה עלייה ריאלית של 8.3% לרמה של 1.6 מיליארד שקל.
Read this article in English