הפרטת נמל אילת אושרה בוועדת הכספים
בחודשים הקרובים ייבחר זכיין פרטי במכרז, שיקבל את הנמל ל-15 שנה עם אפשרות הארכה. היו"ר גפני הודיע: נעמוד מאחורי ההסכמים באשר לרשת הביטחון התעסוקתית ושמירת זכויות הפנסיה של העובדים
ועדת הכספים אישרה היום (ד') את תכנית ההפרטה של נמל אילת - הנמל הראשון בישראל שתפעולו יעבור מהמדינה לזכיין פרטי שייבחר במכרז בחודשים הקרובים. הזכיין יקבל את הנמל למשך 15 שנה עם אפשרות הארכה ב-10 שנים נוספות, אבל גם עם תחנות יציאה להשבת הנמל לידי המדינה אם הזכיין לא ישביח ולא יפתח את עסקי הנמל.
- ההפרטות שבדרך: הבטחות ענק שנותרו על הנייר
השר כץ מפתיע: "הגיע הזמן לרפורמה בנמלים"
הפרטת נמל אילת יצאה לדרך: האוצר פרסם מכרז
יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני הודיע, כי הוועדה תעמוד מאחורי ההסכמים בין המדינה, רשות החברות הממשלתיות, וחברת נמל אילת לבין ההסתדרות והעובדים, לרבות סיכומים אליהם הגיעו הצדדים בהפסקה שהוכרזה במהלך הדיון, הנוגעים לרשת הביטחון התעסוקתית ושמירת זכויות הפנסיה הצוברת של העובדים.
גפני ציין כי אישור הוועדה של דרך ההפרטה, כפוף לסיכומים שהושגו גם עם משרדי הביטחון והתחבורה לרבות הסיכום עם חברת קו צינור הנפט אילת-אשקלון (קצא"א), שלא תיפגע מהליכי ההפרטה. הוא צייטן גם את שמירת השיעור הקיים של יבוא כלי רכב מהמזרח הרחוק לישראל דרך אילת, שמהווה כיום 70% מהכנסות הנמל.
המשנה למנכ"ל רשות החברות הממשלתיות, מאיר שמרה, אמר שהבעלות על מקרקעי הנמל נשארת בידי המדינה שמתחייבת להמשיך להעסיק את עובדי הנמל אם הזכיין יבקש לעזוב לפני תום תקופת הזיכיון. עוד הוא ציין את התחייבות העובדים לשמור על שקט תעשייתי כשההסכם אתם לא מפחית מזכויותיהם ואפילו מגדיל אותן בין השאר במענק הפרטה.
עו"ד ענבל גלעדי, ממשרד הביטחון, אמרה כי אין להם התנגדות להפרטה אם יובטחו כוח האדם והציוד הדרושים לכוחות הביטחון בשעת חירום. נציג ההסתדרות, אבי אדרי, ציין כי המחלוקת סביב המבנה הארגוני של הנמל טרם נפתרה. היום סוכם בוועדה כי ייפתח הליך בוררות עם ההפרטה, וכי המדינה תסייע בפתרון בעיות שיתעוררו בנושאי הפנסיה.