לא תרצח את כדור הארץ: חוקים ירוקים בתורה
חיי קהילה שמאפשרים התארגנויות כמו קואופרטיבים אורגנים, יום כדור הארץ מדי שבוע ושנת שבתון לכל אדם - הם חלק מהרעיונות הסביבתיים שאפשר למצוא כבר בתורה. לרגל חג השבועות - הוא חג מתן תורה - אספנו למענכם כמה מהם
במהלך חודש יוני הקרוב, 20 שנה לאחר ועידת האקלים הראשונה וההיסטורית בריו דה ז'נרו, יתכנסו שוב אומות העולם לועידת פסגה שעניינה עתידו של כדור הארץ, תחת הכותרת ריו+20. השנה תתמקד הוועידה בכלכלה ירוקה ובמיגור העוני - רעיונות סביבתיים אותם אפשר למצוא כבר בתורה.
חג השבועות הינו חג מתן תורה, בו קיבל עם ישראל על עצמו מכלול של תפיסות יסוד, ערכים ומצוות בכל תחומי החיים. התבוננות מחודשת בתורה, מתוך מחויבות לשמירה על כדור הארץ ולבניית חברה מאוזנת ומתפקדת, עשויה לתת לנו רעיונות מעמיקים ומקוריים לשאלות בתחומים אלו. לרגל החג אספנו למענכם כמה מהם:
צרכנות? לא בכל מחיר
"לא תחמוד" (שמות כ' 13) – הדיבר העשירי שלנו, זה שמופיע לצד לא תרצח ולא תגנוב, עוסק כולו בחמדנות, כלומר ברצון שיהיה לך מה שיש לאחר. אך למתבונן במציאות במאה ה-21 נראה כי לא רק שלא הפכנו את הדיבר הזה לחלק מחיינו, אלא אף הצלחנו לבסס תרבות שלמה על הפרתו.
אנו חיים בעולם המבוסס על אתוס צרכני, המפותח ומקודם באמצעות כלים כלכליים רבי עוצמה. אתוס זה קורא לנו למצוא סיפוקים רוחניים בדברים חומריים, לזהות אושר עם נוחות, והצלחה עם קידום אינדיבידואלי וחומרני.
העולם המתנהל לאור האתוס הצרכני הזה הוא עולם של צמיחה תעשייתית מתמדת הפוגעת אנושות במערכות האקולוגיות של העולם, בשל צריכת יתר של משאבים וייצור זיהומים ופסולת. התרבות הצרכנית הנולדת מאתוס זה אחראית למשברים חברתיים ורוחניים כאחד.
הדרך היחידה להתמודד עם האתוס הצרכני וביטוייו ההרסניים היא באמצעות אתוס רוחני וערכי בו האדם אינו מידת הכל, אלא שהיחיד בא לידי ביטוי גם כחלק מחברה ושיש ציפייה מכל אחד מאיתנו לפעול מתוך מחייבות כלפי משהו שהוא מעבר להישגיות ברמת הפרט.
קהילה חיה ונושמת
"ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא יט 18) - הוספת אהבה בעולם הינה דבר נפלא. בניית קהילה, המבוססת על ערכי נתינה, כבוד ובטחון, זה דבר יפה וגם כלכלי. העם היהודי יצר, התנסה ובחן באלפי השנים האחרונות אינספור צורות של קהילתיות והוא נושא בחובו קוד התארגנות קהילתי, שיכול להיות בעל ערך רב לצורך תיקון המציאות בה אנו חיים.
חיים בקהילה מאפשרים מערכות יחסים שאינן צרכניות מחד, והתארגנויות צרכניות כמו קואופרטיבים אורגנים, המוזילים את מחירי המזון האורגני מאידך. קהילת "יעוד", המתארגנת סביב ערכים משותפים, נותנת תחושת ערך עצמית שאינה תלויית הצלחה חומרית. הקהילה מאפשרת מגוון רחב של מרחבים והזדמנויות להיכרויות, מפגשים ויצירה מחוץ למישור הצריכה או נתינת השירותים, בהם יחידים יכולים להביא את עצמם לידי ביטוי במישור פעולה בסדר גודל אנושי.
יום כדור הארץ מדי שבוע
"זכור את יום השבת לקדשו" (שמות כ 8) – השבת, יום המנוחה השבועי, הוא אחת ממתנות תורת ישראל לאנושות כולה. היום בו המערכות הציבוריות והיצרניות שובתות ממלאכה, נתפס כזכות בסיסית של כל אחד מאיתנו. אך ההיגיון שמוביל להכרה בערך יום המנוחה השבועי כמוסד תרבותי משותף, לעומת מנוחה ברוטציה למשל, תופס גם לגבי הצורך ביום מנוחה מצרכנות.
יש כאן פן חיוני של צדק חברתי, שכן הצריכה של אדם אחד בשעות הפנאי היא העבודה של מישהו אחר על חשבון הפנאי שלו. מתרה מכך, לרוב שמספקים את אפשרויות הצריכה ביום המנוחה של המשק מגיעים אלו ממעמד סוציו-כלכלי נמוך, בו הבחירה כיצד, איפה ומתי להתפרנס - מצומצמת יותר.
משום כך השבת היהודית מציעה יום מנוחה אמיתי כיום חופשי הן מייצור והן מצריכה, המאפשר מרחב מוגן לקידומם ופיתוחם של ערכים אחרים כגון משפחה, קהילה, תרבות ורוחניות .
שבתון לכל אדם
"והשביעית תשמטנה ונטשתה, ואכלו אביוני עמך" (שמות כ'ג 10) – מצוות השמיטה העתיקה מחייבת כל חקלאי בארץ ישראל לנטוש את שדהו אחת ל-7 שנים, להפקיר את פירותיה, לתת לה מנוחה ולאפשר לכל אדם ואף לבהמות להיכנס לשדה וליטול חלק מברכת אלוהים.
בשנה זו גם מבוטלים החובות הכספיים, והאנשים מקבלים הזדמנות להתחלה חדשה למחזור הבא של שש שנות כלכלה חופשית. הרעיון הבסיסי של השמיטה הוא לקיחת פסק זמן קולקטיבי למשך שנה מהמרוץ, אחת ל-7 שנים, ומילואה בתוכן רוחני, חברתי וקהילתי.
למעשה, השמיטה הנה ביטוי השבת במעגל השנים: אם השבת מהווה את המנוחה הפיסית והרוחנית של האדם מטרדות היום יום ומהמרוץ הסיזיפי, השמיטה משלימה אותה ונותנת לאדם, לחברה ולאומה פסק זמן של שנה בכל שבע שנים בו ניתן לעצור, להתרענן ולהפנים את הערכים הבסיסיים המהווים תשתית לכלכלה בת-קיימא.
תרגום רעיון השמיטה לשנה בה מוסדות התרבות הינם ללא תשלום, אנשים מורידים באופן קולקטיבי אחוזי משרה, ובנקים עוצרים לשנה מגביית תשלומי המשכנתא, הינם רק חלק מהרעיונות ליישום שנה זו.
הכותבת היא מנהלת ארגון טבע עברי העוסק באחריות סביבתית יהודית. רעיונות אלה נכתבו במסגרת נייר עמדה בנושא "כלכלה יהודית מקיימת", שהכין הארגון ושיפיץ בקרב באי ועידת ריו+20