סובארו XV במבחן דרכים: דרך השטח
סובארו רוצה להתחרות ברכבי פנאי קומפקטיים, באחד מפלחי השוק החמים בישראל. האם יש ל-XV החדש את מה שצריך כדי להצליח שם?
- קטגוריה: רכבי פנאי
- מתחרים עיקריים: יונדאי ix35, מאזדה CX-5, ניסאן קאשקאי, קיה ספורטאז'
- מחיר התחלתי: 160 אלף שקל
- מחיר לדגם הנבחן: 173 אלף שקל
1. תא נוסעים ותפעול
תא הנוסעים של ה-XV זהה במידותיו ועיצובו לזה של האימפרזה החדשה, ששיווקה בישראל עדיין לא החל, ואלו בשורות טובות. מדובר בשיפור משמעותי לעומת הדור הקודם בכל הנוגע לאיכות חומרים והרכבה. שיפור נרשם גם בסעיף המרווח, אך ה-XV עדיין צפוף מול מרבית מתחריו (במרווח הכתפיים והראש), ומציע גם תא מטען קטן. מושב הנהג אינו נוח לנסיעות ארוכות. הנדסת האנוש בתא הנוסעים טובה, למעט תפעול מסורבל מדי למחשב הדרך. הן מבחינת מיקום, הן מבחינת ריבוי מתגים.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
כיול המתלים של ה-XV נוקשה יחסית, ולכן מורגשים מרבית סוגי השיבושים בתא הנוסעים. עם זאת, ביחס לקטגוריה הוא אינו בולט לרעה, אך הטובים נוחים ממנו בפירוש. נוחות הנסיעה נותרה בינונית גם בנסיעת שטח, הן בשבילים כבושים והן בדרכים מאתגרות יותר. בידוד הרעשים סביר, כאשר רעשי צמיגים ורוח מעט בולטים מהממוצע בקבוצה.
3. מנוע-גיר
ל-XV המשווק בישראל גרסת מנוע אחת: בוקסר ארבעה צילינדרים בנפח של 2.0 ליטר ו-150 כ"ס, משודך לתיבת הילוכים אוטומטית-רציפה והנעה כפולה-קבועה. המנוע שקט בשיוט, אך בשל אופי התיבה - העלאת סל"ד באופן קבוע בהתאם ללחיצה על המצערת - רועש בהאצה. הוא גם לא חזק או גמיש במיוחד, ודורש רגל ימין כבדה כשחושקים בביצועים טובים באמת. תצרוכת הדלק הייתה סבירה בלבד בתנאי מבחן לא מאומצים - 9.8 קמ"ל - ומאכזבת ביחס להצהרות היצרנית (15.1 קמ"ל). מערכת העצור-סע מחלישה את המזגן כאשר היא מדוממת את המנוע, ומעט איטית בהנעה חוזרת. היא גם לא נכנסת לפעולה אם לא לוחצים חזק על דוושת הבלם בעצירה.
4. התנהגות ואבזור בטיחות
כביש: היכולת הדינמית של ה-XV בינונית. וזה אומר בעיקר שההיגוי מעט קל מהרצוי במהירות גבוהה ואינו מדויק, וכי אחיזת הכביש אינה מרשימה. גם נטיית המרכב בפניות גדולה מהצפוי. לבלמים כושר עבודה מספק, גם תחת עומס, ותחושת הבלימה טובה. ה-XV הנמכר בישראל מציע אבזור בטיחות עשיר הכולל שבע כריות אוויר, ורמת הבטיחות הפאסיבית טובה - חמישה כוכבים מרביים במבחן ה-Euro NCAP.
שטח: בניגוד למרבית מתחריו, ה-XV מציע יכולת שטח גבוהה לרכב מסוגו. מגבלותיו העיקריות הן מהלך מתלה קצר יחסית, זווית גישה בעייתית עקב מבנה הפגוש, היעדר מיגון וצמיגי כביש. למרות הכל, ה-XV מציע בהחלט יכולת שטח גבוהה מכפי שמצפים לקוחות רכב-פנאי קומפקטי, גבוהה מכפי שיציעו חלק מהמתחרים.
5. אבזור ומחיר
הדגם אותו בחנו היה ברמת הגימור הגבוהה מהשתיים המוצעות, "פרימיום". מדובר ברמת גימור מכובדת לקטגוריה, הכוללת מערכת שמע מקורית עם חיבור USB, מצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים מפוצלת, דיבורית בלוטות' עם הפעלה קולית (באנגלית), מחשב דרך צבעוני ומפורט מהרגיל וחיישני אורות וגשם. מנגד, המחיר אינו זול: 173 אלף שקל, יקר בהרבה ממשפחתיות קומפקטיות בעלות אבזור וביצועים מקבילים, ויקר גם ביחס לרכבי פנאי מסוימים.
ציון כולל וסיכום
+ יכולת שטח, איכות תא נוסעים
- נוחות נסיעה, מרווח, מחיר
ולבסוף: ה-XV הוא חיה מוזרה. מבחינת מידות, עיצוב ושימושיות, הוא זהה לאימפרזה האצ'בק, ועל כן אמור להישפט כמשפחתית-קומפקטית, מה שלא עושה עימו חסד כמובן - מבחינת נוחות ויכולת דינמית, והן מבחינת תמורה למחיר. אלא שיכולת השטח מאפשרות לו לקרוץ למי שבאמת יורד מהכביש עם רכב הפנאי שלו. זה בפירוש לא תחליף ראוי לרכב שטח אמיתי, אבל ביחס לרכבי הפנאי הקומפקטיים, היכולת אכן טובה. מנגד, ביתר התחומים החשובים לרוכשי רכבי פנאי - תנוחת נהיגה גבוהה, מרווח ושימושיות - הוא מעט נחות ביחס למתחריו. מה שמונע ממנו לקבל את התואר "קנייה טובה".
מנוע | ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 2.0 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 150 כ"ס ב-6,200 סל"ד |
מומנט מרבי | 20 קג"מ ב-4,200 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה / אוטומטית רציפה |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 445 ס"מ |
רוחב | 178 ס"מ |
גובה | 161.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 263.5 ס"מ |
משקל | 1,405 ק"ג |
נפח תא מטען | 1,270-380 ליטר |
100-0 קמ"ש | 10.7 שניות |
מהירות מרבית | 187 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 15.1 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) | 9.8 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | אין נתון |
קבוצת מיסוי ירוק | 4 |
מחיר לגרסה שנבחנה | 173,000 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 7 (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכי נהג) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים לפי Euro NCAP |