הלכו הבלמים באוטו? אפשר למנוע את זה
מה עושים כאשר דוושת הבלם אינה מאפשרת לנו להאט את הרכב, המהירות רק עולה והכביש לפנים מתפתל? ואיך אפשר בכלל למנוע את המצב המסוכן הזה מלכתחילה? כדאי לכם לדעת
התאונה המחרידה בירידות לטבריה, בה איבדו 8 בני משפחה אחת את חייהם, אירעה להערכת המשטרה עקב כשל בבלמי הרכב בשילוב מהירות גבוהה. מהירות של יותר מ-130 קמ"ש, אליה הגיע המיניוואן העמוס בירידה, מכיוון שלא ניתן היה להאט. במשטרה דיווחו כי אב המשפחה גם התקשר כדי לדווח על הכשל בבלמים, ותוך כדי השיחה אירעה התאונה. לפי המשטרה, ממצא נוסף התומך בהערכה כי בלמי המיצובישי כשלו תוך כדי נסיעה, עולה מרפידות בלם שחוקות מאד שהתגלו בזירת התאונה.
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- פיאט פנדה, מבחן דרכים: תג-מחיר
און יעקבסון, מבכירי מדריכי הנהיגה המתקדמת בישראל, אומר היום ל-ynet כי כשל בבלמים אינו קורה סתם כך, בוודאי שלא במכוניות מודרניות. "מערכת הבלמים ברכב בו אנחנו נוסעים כיום, בנויה כך שגם אם יתגלה כשל כלשהו, עדיין תפעל המערכת. חשוב להמנע מהיסטריה בעניין זה". עם זאת, הוא מוסיף כי "אסור להזניח או לחסוך בנושא הבלמים. אם המוסכניק אומר שהרפידות שחוקות ופחות יעילות, אל תהמרו, החליפו אותן בחדשות, גם אם 'הן יעברו טסט'".
שימו לב לסימנים מקדימים
אבל מה עושים אם בכל זאת האוטו לא בולם? לדברי יעקבסון, כשל במערכת הבלמים קורה כמעט בכל המקרים בהדרגה. "נדירים מאד המקרים בהם הכל בסדר, אך לפתע אתם דורכים על הדוושה ואין כל תגובה", הוא מבהיר. "כשל במערכת הזו הוא הדרגתי, וניתן למנוע תאונה אם שמים לב לסימנים מקדימים". לדבריו, נהג חייב להרגיש ירידה הדרגתית ביכולת הבלימה. "ריח חריף של רפידות חרוכות ודוושה ספוגית ורכה מהרגיל, מעידים על שימוש מוגזם בבלמים, בדרך כלל בירידה, וכתוצאה מכך על אובדן כושר בלימה".
לדבריו, ניתן וחובה למנוע את הבעיה הזו. "נהגים רבים פשוט לא שמים לב לשימוש המוגבר שהם עושים בבלם, בכביש בו הם נדרשים להאט באופן תכוף, בעיקר בירידות תלולות ועם רכב כבד יחסית".
ואם הכל זאת הרכב דוהר מטה במהירות הולכת וגדלה? יעקבסון מזכיר כי בכבישים שכאלה, כמו למשל הירידה לטבריה, יש לשלב את תיבת ההילוכים (גיר) להילוך נמוך, כזה שמאפשר לנהוג בכביש במהירות קבועה ונמוכה מספיק, ללא שימוש בבלמים. "אין מה לחשוש משילוב להילוך נמוך יותר, אפילו אם המהירות נראית לכם גבוהה מדי. במקרה כזה אפשר לשלב להילוך נמוך יותר, ולשחרר את המצמד ברכב ידני באופן הדרגתי".
גם בתיבה אוטומטית הנפוצה יותר, מומלץ לשלב להילוך נמוך עוד לפני תחילת הירידה. "אם הרכב בכל זאת מתחיל להאיץ ללא אפשרות האטה עם הבלמים, יש לשלב מיד להילוך נמוך יותר, אפילו הנמוך ביותר בתיבה אוטומטית. ברגע שהמהירות תרד מספיק, ההילוך ישתלב מיידית ויבלום את הרכב בעזרת כוח המנוע.
בלם היד, השתמשו בו
במקרה ולא ניתן לבלום את הרכב בעזרת תיבת ההילוכים, ממליץ מדריך הנהיגה לנסות ולהשתמש בבלם היד (הנדברקס). משכו אותו באופן הדרגתי. "בלם היד מפעיל בדרך כלל את הבלמים האחוריים, עליהם נופל פחות עומס בעת ניסיונות בלימה במורד. אם הבלמים הקדמיים ברכב איבדו יעילות והדוושה אינה מגיבה, עשויים האחוריים להאט בעזרת בלם היד".
ואם כל אלה אינם מסייעים, ממליץ יעקבסון לנסות ולהתחכך עם צד הרכב בגדר הבטיחות. "צריך לזכור שהחיכוך בין מרכב הרכב והגדר צריך להיות כששני העצמים מקבילים כמעט, כדי למנוע התהפכות או סטיה פתאומית ומסוכנת של הרכב למרכז הכביש. החיכוך יאט את מהירות הרכב עד לנקודה בה ניתן יהיה לשלב להילוך הכי נמוך, או להגיע לעצירה מוחלטת באמצעות בלם היד".