שתף קטע נבחר
 

התאונה בצפון - השאלות הקשות רק החלו

כיצד קרה שבלמי רכב שעבר לאחרונה מבחן כשירות, שחוקים לחלוטין, כיצד ומדוע "דילג" הרכב מעל גדר הפרדה שאמורה למנוע בדיוק מקרה שכזה. תאונת הדרכים המחרידה שאירעה הלילה מעלה שאלות קשות, המחייבות מענה מקצועי

חקירת המשטרה הראשונית של התאונה הטרגית שאירעה היום (ג') ליד טבריה, מעלה כמה ליקויים אפשריים בכלי הרכב, שיתכן כי גרמו לאיבוד השליטה ולמותם של שמונה בני משפחה אחת. על-פי המשטרה, כשל חמור במערכת הבלימה הוא שגרם למיניוואן שבו נסעה המשפחה לאבד שליטה, לחצות גדר הפרדה, ולהתהפך לתוך מדרון.

 

אולם, הליקויים עליהם מצביעים במשטרה מעלים מספר שאלות קשות - בעניין הפיקוח על תחזוקת כלי הרכב בישראל, תשתית הכביש במקום התאונה, והיעדר חקירות עומק של תאונות דרכים.

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

המיניוואן של המשפחה: האם הייתה תקלה במערכת הבלמים? (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
המיניוואן של המשפחה: האם הייתה תקלה במערכת הבלמים?(צילום: אביהו שפירא)

 

1. "עובדתית, ישנה בעיית בלמים"

לדברי סנ"צ יוסי חתוקאי, ראש אגף התנועה בצפון, "רפידות הבלמים נמצאו גמורות וגם הדיסקים גמורים". ליקויים אלה, כך מסבירים במשטרה, הקשו על עצירת כלי הרכב. חתוקאי גם ציין כי הליקויים במערכת הבלימה אינם כאלה שנוצרו במהלך נסיעה אחת, אלא ככל הנראה נוצרו במהלך תקופה ארוכה. במילים אחרות - הוא טוען כי המשפחה החלה בנסיעה כאשר מערכת הבלימה ברכב נמצאת במצב גרוע, ומסכנת את היושבים בו.

 

אלא שחשוב לזכור כי יתכן שהליקויים המוזכרים הוחמרו משמעותית במהלך הנסיעה, ואילו הגורם להם היה אחר. חתוקאי אומר כי בני המשפחה התקשרו למוקד המשטרה דקות ארוכות לפני התאונה: "השיחה ארכה ארבע דקות, כלומר היא התחילה לפני שהרכב עלה על החלק התלול, שהמדרון שלו מתחיל לפחות אחרי שלוש-ארבע דקות משם".

 

עוד יש לציין כי מדיווחי המשטרה עולה שמספר הנוסעים בכלי הרכב היה גבוה מהמותר: המיניוואן שבו נסעה המשפחה, מיצובישי גרנדיס, מיועד לשבעה נוסעים (כולל הנהג). בפועל נסעו בו תשעה. גם אם מדובר בנוסעים צעירים, בהחלט יתכן שהמשקל הכולל של כלי הרכב היה גבוה במיוחד, או אף גבוה מהמותר, ולכן התקשתה מערכת הבלימה להאט את הרכב, ואף נשחקה במהירות אם חריגה מהמשקל המותר נעשתה בדרך קבע.

 

הדרך היחידה למצוא את הגורם האמיתי לליקויים במערכת הבלימה, אם אלה אכן גרמו לתאונה, היא באמצעות "חקירת עומק" - חקירה שתיערך על-ידי צוות מקצועי ובלתי-תלוי, ושאינו מחפש את האשם הפלילי. בישראל אין כיום גוף שעוסק דרך קבע בחקירת עומק של תאונות דרכים. למעשה, עד היום השלימה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים רק חקירת עומק אחת, של תאונה שאירעה בשנה שעברה בין מכונית פרטית וקבוצת רוכבי אופניים.

 

איך עבר כלי הרכב של המשפחה את גדר ההפרדה? (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
איך עבר כלי הרכב של המשפחה את גדר ההפרדה?(צילום: אביהו שפירא)

 

2. "הרכב גבוה יחסית, ועבר את החומה"

על-פי דברים שאמר סנ"צ חתוקאי בזירת התאונה, כלי הרכב שבו נסעו בני המשפחה התקדם לכיוון זירת התאונה במהירות של יותר מ-130 קמ"ש. יתכן כי הסיבה למהירות הגבוהה היא אותם ליקויים במערכת הבלימה, עליהם הצביע חתוקאי. ובכל זאת, איך עבר כלי הרכב את המרחק הרב בין מסלול נסיעתו והמדרון שמנגד -  תוך שהוא חוצה גדר הפרדה מבטון?

 

חתוקאי הסביר כי "זה מקום שיש בו עקומה חדה ימינה, והוא (כלי הרכב, ש.ה) פגע במהירות גבוהה בזווית חדה בגדר ההפרדה מהבטון. בגלל שזה רכב גבוה יחסית הוא עבר את החומה, המשיך לסלעים שהיו במדרון והתהפך על הגג". אם כך אכן קרה, הרי שגדר ההפרדה המוצבת במקום לא ביצעה את המוטל עליה, שכן תפקידה הוא למנוע אירועים מסוג זה - מעבר כלי רכב ממסלול למסלול נגדי.

 

חשוב גם להוסיף כי בניגוד לדבריו של חתוקאי, כלי הרכב שבו נסעה המשפחה - מיניוואן מתוצרת מיצובישי - אמנם גבוה ממכונית משפחתית, אך אינו נחשב לחריג בגובהו.

 

3. "הרכב עבר טסט לאחרונה"

בהודעה שהוציאה המשטרה, נקבע כי כלי הרכב של המשפחה עבר לאחרונה את מבחן הרישוי השנתי ("טסט"). עוד אומרים שם כי עניין מבחן הרישוי "ייבדק לעומק במסגרת המשך חקירת נסיבות התאונה". האם יתכן כי כלי רכב בעל מערכת בלימה לקויה יעבור את מבחן הרישוי השנתי? התשובה לצערנו חיובית.

 

בדו"ח שפרסם לפני שנה, התריע מבקר המדינה מפני פיקוח לקוי של משרד התחבורה על פעילות מכוני רישוי ומוסכים ברחבי הארץ. בדיקת המבקר העלתה כי המשרד אינו מבצע ביקורות במכוני רישוי ומוסכים בהיקף הנדרש, ובחלק מהאיזורים בארץ - בעיקר במגזר הערבי - אף אינו מבצע ביקורות כלל. התוצאה: כלי רכב שאינם תקינים יכולים לעבור את מבחן הרישוי השנתי, ולסכן את נוסעיהם ונהגים אחרים.
ניידות הבטיחות: ליקויים בכלי רכב

ניידות הבטיחות: ליקויים בכלי רכב
  ליקויים מחייבי תיקון סך הליקויים
2007 14.4% 61.7%
2008 14.7% 60%
2009 12.9% 56.6%
2010 16.6% 61.6%
2011* 15.4% 62.1%
2012** 15.7% 57.5%

* נתוני דצמבר 2011

** נתוני ינואר 2012 

 

המבקר סיכם את הדו"ח השנתי באזהרה חמורה: "רמת הפיקוח הנמוכה פותחת פתח לרישוי לכלי רכב בלתי תקינים". המבקר גם קבע כי על המשרד "לעשות את כל הנדרש לתיקון הליקויים, כדי להבטיח שכלי הרכב הנעים על כבישי הארץ יהיו תקינים, ולתרום בדרך זו להפחתת תאונות הדרכים".

 

4. "כשל טכני גורם ל-0.3% מהתאונות"

אם אכן יתברר כי הגורם העיקרי לתאונה הוא כשל טכני, יידרש משרד התחבורה לשקול שוב את התייחסותו לתאונות דרכים. מזה שנים ארוכות, טוענים בכירי המשרד כי ליקויים טכניים גורמים לשיעור זניח של תאונות דרכים. למעשה, מי שמכהן כיום כמנכ"ל בפועל של המשרד, עוזי יצחקי, הצהיר בעבר כי בין 2007 ו-2009 לא אירעו כלל תאונות כתוצאה מליקויים.

 

טענות ונתונים שכאלה מעולם לא עלו בקנה אחד עם המצב בכבישים. בבדיקות אקראיות שמבצעים המשרד והרשות לבטיחות, בשיתוף אגף התנועה, מתגלים ליקויים טכניים בשיעור של כ-14% מכלי הרכב הנבדקים. חשוב להבהיר כי ליקויים אלה, על-פי דיווחי הרשות לבטיחות, מחייבי תיקון - כלומר, מוגדרים ככאלה שעל בעל הרכב לתקנם בהקדם האפשרי.

 

אגב, מבקר המדינה התייחס בדו"ח מ-2011 גם לעניין הכשל הטכני, וציין כי ועדת שיינין, שקבעה את התוכנית הלאומית למאבק בתאונות, מצאה כי "חלק מתאונות הדרכים - על פי מחקרים שנעשו בארצות הברית, עד 13% מכלל התאונות - מתרחשות בגלל כשלים טכניים של כלי רכב... ככל שחקירותיהן של התאונות מעמיקות יותר, כך הן מחזקות את הקשר בין הכשלים הטכניים לבין התאונות ומוכיחות את משקלו של הגורם הטכני".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
חילוץ ההרוגים מזירת התאונה
צילום: אביהו שפירא
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים