סיטרואן C1 במבחן: מינימום כסף, מקסימום חיסכון
מחירה של סיטרואן C1 צנח השבוע ב-5,000 שקל, והפך אותה כמעט למכונית הזולה בישראל. הוסיפו לכך תצרוכת דלק נמוכה במיוחד, וקיבלתם מתחרה של ממש על תואר מלכת המיני המקומית
- קטגוריה: מיני
- מתחרות עיקריות: יונדאי i10, סוזוקי אלטו, פיז'ו 107, קיה פיקנטו
- מחיר התחלתי: 62 אלף שקל
- מחיר למכונית במבחן: 62 אלף שקל
1. תא נוסעים ותפעול
ה-C1 הוצגה בשנת 2005. בהתאם, תא הנוסעים - שכבר אז לא היה המילה האחרונה - רחוק מלהרשים. תחושת החסכון זועקת מכל עבר, כולל מתכת חשופה ותא כפפות לא ננעל. איכות החומרים נמוכה, הפלסטיק זול למראה ולמגע, ומתגי ומנופי התפעול אינם נוחים לשימוש. בולטים לרעה מנופי מזגן מוזרים ומערכת שמע שמרגישה כמו טרנזיסטור. כפתורי נעילת דלתות לא נוחים, החלונות האחוריים לא נפתחים, ופתחי מיזוג מרכזיים (עוצמת המיזוג טובה) שכלל לא נמצאים. המושבים הקדמיים מציעים תמיכה צדית מצוינת, אך גב המושב נוקשה ושטוח. היא מהקטנות בקטגוריה, ולכן לא מפתיע לגלות כי המרווח בתא הנוסעים מצומצם. תא המטען זעיר והעמסה לתוכו אינה נוחה בגלל פתח צר.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
כיול המתלים של ה-C1 נוקשה יחסית, והופך אותה לבעלת נוחות סבירה בלבד במרבית תנאי הדרך. בתוך העיר במהירות נמוכה הנוחות טובה, אך כאשר המהירות עולה ובנהיגה בינעירונית ארוכה, היא מעייפת ואינה נוחה במיוחד - למרות שאינה קופצנית מדי. בידוד הרעשים לא מרשים - רעש המנוע נשמע היטב בהאצה, מלווה ברעשי תיבת הילוכים ביציאה מהמקום. במהירויות גבוהות בולט רעש צמיגים מוגזם. כושר התמרון מצוין, אם כי ההיגוי מרגיש מעט איטי וכבד בתמרוני חנייה ומהירות איטית.
3. מנוע-תיבת הילוכים
ה-C1 במבחן צוידה במנוע שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר, המיוצר על-ידי טויוטה. המנוע רועש בהאצה, אך חובה לדחוק בו כדי להאיץ באופן ראוי. הביצועים בהחלט מספקים (ויותר). לבורר ההילוכים בתיבה הידנית מהלך קל ומעורפל, והוא אינו ממצטייני הקטגוריה, אם כי לצדו מצמד נוח לתפעול. תחנת הדלק מעניקה ל-C1 סיבה לגאווה. התצרוכת שנרשמה במסלול מבחן המדמה תנאי אמת, היתה לא פחות ממצוינת: 18.5 קמ"ל.
4. התנהגות ואבזור בטיחות
כיול המתלים הנוקשה אולי פוגע בנוחות, אבל היכולת הדינמית יוצאת מכך נשכרת: ה-C1 מציגה יכולת גבוהה ביחס למקובל בקטגוריה, והיא ככל הנראה המיני הקרובה ביותר לסופר-מיני במובן זה. נטיית המרכב בפניות מינימלית, האחיזה גבוהה וההיגוי מדויק ומעורר בטחון. הרגישות הכיוונית בבלימה, האופיינית למכוניות מיני בעלות בסיס גלגלים קצרצר, כמעט ואינה קיימת. כושר הבלימה טוב, אך היינו שמחים לדוושה שנענית יותר בקלות. ל-C1 שש כריות אוויר ובקרת יציבות, אבזור טוב יותר מזה שאיתו נבחנה על-ידי ה-Euro NCAP, שם זכתה לארבעה כוכבי בטיחות.
5. אבזור ומחיר
האבזור אותו תקבלו תמורת 62 אלף שקל, ממוצע בלבד. יש מערכת שמע מקורית עם חיבור AUX, אך ללא תאימות ל-MP3. יש שני חלונות חשמל (בלי שליטה לנהג על חלון הנוסע), ומראות צד מתכווננות ידנית. וזהו. מנגד, שש כריות אוויר מהוות אבזור בטיחות גבוה לקטגוריה. בסך הכל, למרות האבזור הדל, מחירה הנמוך של ה-C1 מהווה תמורה סבירה.
ציון כולל וסיכום
+ חסכונית בדלק, יכולת דינמית, מחיר
- איכות, נוחות, אבזור
ולבסוף: סיטרואן C1 חוגגת כבר קרוב לשמונה שנים בייצור - נצח במונחי תעשיית הרכב. מאז הושקה לתוך פלח שוק מנומנם ודל במתחרות, הוצגו כמה יריבות מודרניות ואיכותיות בהרבה. עם זאת, ה-C1 נותרה אמת-מידה לחסכון בדלק ויכולת דינמית. היא אמנם רחוקה מלהיות המילה האחרונה בתחום הרכב או אפילו הטובה בקטגוריה, ה-C1 עדיין ראויה להתחרות בפלח השוק החם כאלטרנטיבה למי שמוכן להקריב נוחות ואיכות, בתמורה למחיר נמוך במיוחד ועלויות אחזקה נמוכות. ולטעמנו האישי לפחות - גם עיצוב חמוד במיוחד.
מנוע | שלושה צילינדרים, 12 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1.0 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 68 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 9.5 קג"מ ב-3,600 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / ידנית, חמישה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / ארבעה |
אורך | 344 ס"מ |
רוחב | 163 ס"מ |
גובה | 146.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 234 ס"מ |
משקל | 835 ק"ג |
נפח תא מטען | 139 ליטר |
100-0 קמ"ש | 12.3 שניות |
מהירות מרבית | 160 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 23.2 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) | 18.5 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 99 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 2 |
מחיר לגרסה שנבחנה | 62,000 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 4 כוכבים לפי Euro NCAP |