במקום מיליארד סינים - היצרניות עוברות לרובוטים
הפועלים הסינים כבר לא כל-כך זולים, ויצרניות הרכב מחפשות דרכים לצמצם את עלויות הייצור. אחת מהן, שצפויה גם לשפר דרמטית את איכות המכוניות, היא רכישת רובוטים מתקדמים
חשבתם על ייצור המוני במפעל סיני, חשבתם על אין ספור פועלים בשורה ארוכה, המרכיבים מוצר בידיים. אלא שתמונה כזו הופכת רחוקה יותר ויותר מהמציאות. שכן לפחות בכל הנוגע לתעשיית הרכב, היצרניות הסיניות מאמצות בשנים האחרונות יותר ויותר טכנולוגיות ייצור מערביות. הבולטת שבהן היא טכנולוגיית ייצור ממוכן - רובוטים ענקיים - שלא רק חוסכת בכוח אדם, אלא גם משפרת דרמטית את האיכות.
עוד חדשות בערוץ הרכב של ynet:
- קריאה לתיקון: הונדה סיוויק וג'אז נקראות למוסך
- מבחן דרכים: קיה אופטימה החדשה
- שוב ברדק? ועד הרכבת פנה לבית המשפט
במשך שנים הסתמכו הסינים על עלות כוח האדם הנמוכה, ולא פחות מכך על זמינות גבוהה של עובדים. אבל נוכח התחרות ההולכת וגוברת עם יצרניות רכב זרות מחד, והרצון לפרוץ מערבה מאידך, ערכו היצרניות המקומיות שינוי דרמטי.
בעוד שלפני פחות מעשור, יצרניות הרכב הסיניות כמעט ולא השתמשו ברובוטים, כיום גדל מספרם משמעותית. "אתה לא צריך להיות מומחה כדי לראות את הפער (באיכות) בין מכוניות סיניות לכאלו שמיוצרות על-ידי חברות כמו אודי ופולקסווגן", כך אומר לרויטרס לי שאוהוי, מהנדס ביצרנית הרכב הסינית גרייט וול. "כדי להביס את המתחרות הללו, אין לנו ברירה אלא להשתמש ברמה גבוהה יותר של ציוד וטכנולוגיה".
גרייט וול, שנכון להרגע היא יצרנית המכוניות הסינית היחידה שמשווקת בישראל, סבורה ששימוש ברובוטים יאפשר לה להתחרות מבחינת איכות בתוצרת הזרה. למדיניות הזו יש דיווידנדים באוסטרליה שם מכוניותיה עולות כמחצית מהאלטרנטיבות - אך בישראל תג המחיר הנמוך עדיין לא הוביל לחדירה משמעותית לשוק.
עלות רובוט יחיד הנדרש לפס ייצור של רכב, עומדת על יותר מ-50 אלף דולר (כ-193 אלף שקל). במערב, פס ייצור ממוכן שכזה עשוי להכיל לא פחות מ-100 רובוטים, בעלות מצטברת של יותר מחמישה מיליון דולר (19.3 מיליון שקל) - וזה רק עבור פס ייצור בודד. לכך יש להוסיף עלויות נוספות: תחזוקת הרובוטים, התאמתם לשינויים במפרט הרכב והכשרת עובדים לתפעולם.
מנגד, רובוטים מבצעים עבודה יעילה בהרבה מפועל אנושי, בין היתר מכיוון שהם חוזרים על פעולה באופן מדויק וזהה, ובכך מצמצמים בעיות איכות ואמינות האופייניות לייצור ידני. תוסיפו לכך את עלויות השכר העולות, את האינפלציה בסין ואת העובדה שרובוט לא דורש העלאה, חופשה או יום מחלה, ותבינו מדוע בסין התחילו להצטייד בטכנולוגיה.
למרות זאת, בתעשיית הרכב המקומית מעריכים כי רמת הרובוטיקה בסין לא תגיע לזו הנהוגה ביפן, או בעולם המערבי. כיום, מספר הרובוטים שמייצרים מכוניות בסין עדיין נמוך מאוד - פחות משניים לכל 1,000 מכוניות שמיוצרות. זאת בהשוואה לכתשעה רובוטים ביפן, שבעה בגרמניה ושישה בדרום-קוריאה וארה"ב.