פליטת דיזל מסרטנת: האם יש מקום לדאגה?
ההכרזה על פליטת מנועי דיזל כמסרטנת בוודאות, גרמה לאי בהירות גדולה בציבור. האם האוטובוסים המעשנים הפו את הרחוב למסוכן עוד יותר, והאם נהיגה במכונית דיזל מוגדרת כעת כמסרטנת. התשובה, כמו תמיד, תלויה במינון
האם מעתה יש לחשוש יותר מפליטת מנועי דיזל? ארגון הבריאות העולמי הודיע אמש (ג') כי גזים הנפלטים ממנועי דיזל גורמים לסרטן. מאחר שמנועי דיזל נמצאים בשימוש נרחב בתחבורה הציבורית בישראל, וכן בחלק ממכוניות הנוסעים, מעוררת הכרזת הארגון שאלות רבות. למשל, האם יש סיכון בנסיעה במכונית בעלת מנוע דיזל, או שאולי סכנה גדולה יותר טמונה דווקא בהליכה ברחוב שבו עוברים אוטובוסים רבים? ומה בכלל עושה המדינה כדי להתמודד עם בעיית הזיהום שפולטים מנועי הדיזל?
במשרד התחבורה אמרו היום ל-ynet כי כבר כיום נהוגים תקנים מחמירים, שהביאו להפחתת פליטת הגזים המסוכנים. במשרד להגנת הסביבה הבטיחו כי בכוונתם לקבוע עוד השנה תקן חדש ומחמיר, אשר יחייב את צמצום הפליטות מכלי רכב המצוידים במנועי דיזל - במיוחד במרכזי הערים. ובוועדה הבין-משרדית לחומרים מסרטנים, הסבירו כי על הציבור לנקוט זהירות מוגברת ולצמצם ככל האפשר את החשיפה לגזי הפליטה.
עוד בנושא איכות הסביבה בערוץ הרכב של ynet:
- הטסט השנתי יוחמר מספטמבר: מקטינים זיהום
מה זה חומר מסרטן?
"הגדרה של חומר כלשהו כמסרטן בוודאות, אינה אומרת כי כל מי שבא איתו במגע גם יחלה בוודאות בסרטן", מסביר ל-ynet ד"ר אלי שטרן, יו"ר ועדת המומחים הבין-משרדית לחומרים מסרטנים. "המשמעות היא כי החשיפה מגדילה את ההסתברות לחלות בסרטן". בכמה גדלה ההסתברות לחלות במחלה ממארת בעקבות חשיפה לחומר מסרטן? על כך משפיעים גורמים רבים, כמו למשל סוג החומר עצמו ומשך החשיפה אליו.
כיצד אם כן יש לנהוג כעת - אולי ראוי לאסור את השימוש במנועי דיזל? לדברי ד"ר שטרן, "ארגון הבריאות העולמי לא בא ואמר כי יש להפסיק מידית את השימוש במנועי דיזל, כפי שלמשל נעשה בעבר עם אזבסט. מה שהם אומרים הוא שיש לבחון מחדש את התקנים - שכבר כיום נחשבים מחמירים - כדי להתאימם למצב החדש, לפיו פליטת מנועי דיזל מוגדרת כמסרטנת".
אלא שהמשך השימוש במנועי דיזל, אינו פוטר את הציבור מנקיטת זהירות. דוגמה לכך אפשר למצוא בכל הנוגע לעישון פסיבי, שהוגדר גם הוא כמסרטן. "הגדרת עישון פסיבי כמסרטן לא צריכה לגרום למישהו לברוח אחוז אימה מכל מקום שיש בו מעט עשן", מסביר ד"ר שטרן. "עם זאת, מה שצריך לעשות הוא להרחיק את מי שמעשן בקביעות, ולהתרחק ממקום שיש בו עשן רב".
זהירות מוגברת, חשיפה מצומצמת
מאחר שגזי הפליטה של מנועי דיזל הוגדרו כבר ב-1988 כמסרטנים סבירים, ננקטו צעדים משמעותיים להקטנת הסכנה שהם מציבים לבריאות הציבור. למשל, באמצעות הפחתת כמות הזיהום שפולטים אותם מנועים, וכן על-ידי צמצום החשיפה של הציבור לזיהום המסוכן. הגברת המודעות בקרב הציבור תרמה גם היא לצמצום החשיפה לסכנות הבריאותיות.
אלא שכעת, לאחר ש"שודרגו" בהגדרה ל"מסרטנים", יש לדברי ד"ר שטרן לנקוט זהירות מוגברת בחשיפה לגזי הפליטה של מנועי דיזל. הדבר נכון במיוחד לגבי מי שנחשף אליהם בקביעות - למשל מי שגר ליד צירי תנועה מרכזיים, עובדי מוסכים שמטפלים במנועי דיזל, ומפעילי ציוד מכני. ומה עם חשיפה אקראית או או כזו שנמשכת זמן קצר בלבד?
"אם עד עתה, הציבור הרחב רק השתדל להימנע מחשיפה שכזו, כעת ראוי להגביר את המאמצים", מסביר ד"ר שטרן. "(אבל) לא צריך לעורר פאניקה. מי שרק נכנס למוסך או עובר ליד מכונית בעלת מנוע דיזל, לא דומה למי שחי עם זה שמונה שעות כל יום, ונחשף לכמויות משמעותיות של גזי הפליטה".
לשפר או לא לשפר?
דעה נוספת אפשר למצוא בדברים שאמר היום לניו-יורק טיימס ד"ר אוטיס ברולי, המנהל הרפואי של האגודה האמריקאית למלחמה בסרטן. "אני לא חושב שזה רע להחזיק במכונית בעלת מנוע דיזל", הוא הסביר. "(אבל) אני לא חושב שזה טוב לנשום את גזי הפליטה שלה". בהתייחסו לחשיפה אקראית, אמר כי "אני לא מוטרד מכך שאנשים חולפים ליד מכונית דיזל".
ראוי לציין כי בשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית בטכנולוגיית הדיזל בכלי רכב. המנועים עצמם יעילים מבעבר, ולכן פולטים פחות מזהמים. אותו זיהום שבכל זאת נוצר בתהליך הבעירה, מטופל בחלקו על-ידי מערכות סינון ייעודיות למנועי דיזל, שמפחיתות דרמטית את פליטת המזהמים המסוכנים לבריאות. בנוסף, הדלק עצמו "נקי" יותר מבעבר, ולכן תורם להפחתת סך הזיהום.
אלא שלא ידוע עדיין מה תרומת אותם שינויים טכנולוגיים להפחתת הסיכון הבריאותי. בהודעת הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן, נקבע כי "בעוד כמות החלקיקים והכימיקלים (הנפלטים) הופחתה עם השינויים (הטכנולוגיים) האלה, עדיין לא ברור כיצד השינויים הכמותיים והאיכותיים עשויים להיות מתורגמים להשפעה בריאותית. נחוץ מחקר בנושא שאלה זו".
ומה עושה מדינת ישראל בנושא?
במשרד התחבורה אמרו היום ל-ynet כי "דרישות החובה של המשרד מחייבות את כלי הרכב המצוידים במנועי דיזל לעמוד בתקנות האירופיות המחמירות ביותר. מאז אומצו תקנות 'יורו' ניתן לראות הפחתה של 70% בכמות החלקיקים הנשימים הנפלטים ממנועי דיזל. מגמה זו צפויה להימשך עם התפתחותן של מערכות הטיפול במזהמים, והקשחת הדרישות בהתאם להתקדמות הטכנולוגית".
במשרד להגנת הסביבה הסבירו כי הודעת ארגון הבריאות העולמי מאמש מהווה "קביעה חשובה, אשר תשפיע על מדיניות המשרד בעת קביעת תקנים כבר בזמן הקרוב". במשרד גם הסבירו ל-ynet כי "רמות הפליטה המותרות ממנועי דיזל בישראל נקבעו בהתאם לתקני הפליטה הנהוגים באירופה, ואין אפשרות לייבא כלי רכב שאינם עומדים בתקן פליטת זיהום אוויר העדכני ביותר".
בשני המשרדים אומרים כי בקרוב יוחמרו משמעותית בדיקות התקינות של כלי רכב בעלי מנועי דיזל. "החל מספטמבר, כל כלי הרכב המצוידים במנוע דיזל יהיו חייבים לעמוד בהצלחה בבדיקה (מחמירה) במסגרת מבחן הרישוי השנתי", ציינו במשרד התחבורה.
בהתייחסם לרמת הסיכון הנשקפת כיום לציבור כתוצאה משימוש במנועי דיזל, אמרו במשרד להגנת הסביבה כי "על-פי דרישת המשרד, הרשויות המקומיות בשלושת המטרופולינים הגדולים מכינות תכניות ייעודיות להפחתת זיהום אוויר מתחבורה. תכניות אלה הן אחד האמצעים היעילים ביותר להפחתת חשיפת הציבור לפליטות מרכבי דיזל. רשויות שלא יגישו תכניות בחודשים הקרובים, יוכרזו כרשויות נפגעות זיהום אוויר - ויחויבו על-פי חוק לפעול להפחתת זיהום האוויר".