הנעה בגז - שר התחבורה פוטר את הנהגים מאגרה
שר התחבורה, ישראל כץ, פנה לוועדת הכספים של הכנסת בבקשה לפטור נהגי רכב מונע בגז מתשלום אגרת הסבה בשווי 224 שקלים. לדבריו, השימוש בגפ"מ יביא לצמצום ניכר בזיהום לו גורמים כלי רכב. ועדה בין משרדית הגיעה למסקנות אחרות
עידוד קטנטן לתדלוק בגז: המדינה תפטור נהגים מאגרה בסך 224 שקלים. שר התחבורה, ישראל כץ, מציע לבטל את האגרה שדורשת המדינה עבור הסבת כלי רכב לשימוש בגז (גפ"מ). השר כץ הגיש היום (ב') לוועדת הכספים בקשה לביטול האגרה, ולדבריו "שימוש בגפ"מ יביא לצמצום ניכר ברמת זיהום האוויר מכלי הרכב, בעיקר בערים".
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- קסדת חצי מסוכנת? למרות זאת היא עדיין חוקית
על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), חלה ב-2011 עלייה משמעותית במספר כלי הרכב המונעים בגז: כ-10,000 לעומת כ-8,300 ב-2010. למרות זאת, ראוי לזכור כי כלי רכב המונעים בגז מהווים פחות מחצי אחוז מסך כלי הרכב בישראל (2.68 מיליון).
טוב מאוחר מאף פעם?
הסבת כלי רכב לתדלוק בגפ"מ אינה מבטלת את השימוש בבנזין, ומהווה למעשה מערכת תדלוק נוספת. במסגרת ההסבה, מותקנת ערכה שכוללת כמה רכיבים, כמו פיית תדלוק, מזרקים, מחשב ניהול ייעודי ומכל לאחסון הגפ"מ. עלות ההסבה יכולה להגיע לכ-8,000 שקל, אך מחיר הגז נמוך משמעותית ממחיר בנזין, ולכן מציע חיסכון באחזקה השוטפת.עם זאת, ראוי לציין כי מנועי בנזין מודרניים, שעומדים בתקינה אירופית מחמירה (יורו 5), מבטלים כמעט לחלוטין את היתרונות הסביבתיים של הסבה לגז. זאת, מאחר שפליטת המזהמים שלהם דומה ואף נמוכה מזו של מנועים שעושים שימוש בגפ"מ.
למעשה, ועדה בין-משרדית קבעה עוד ב-2008 כי גם בהשוואה לכלי רכב ישנים יותר, מציעה הנעה בגפ"מ יתרונות סביבתיים מועטים בלבד. "רמת המזהמים הנפלטת מרכב בנזין העומד בתקני יורו 4 דומה לזו הנפלטת מרכב שהוסב לגפ"מ", ציינו חברי הוועדה. "גם ההפרש ברמות הפליטה מכלי רכב ישנים יותר, בהם הותקנה ערכת גפ"מ, הינו זניח - ואינו מצדיק תמריצי מס לעידוד השימוש בגפ"מ".
כדאי לזכור כי התדלוק בגפ"מ החל בישראל רק ב-2002 - עשרות שנים לאחר מרבית המדינות במערב אירופה. האיחור הניכר מנע מהמשק מלהשיג צמצום בפליטת המזהמים מתחבורה, ובנוסף מנע מנהגים מלהשיג חסכון משמעותי בהוצאות התדלוק.
שר התחבורה, ישראל כץ: "צמצום ניכר בזיהום"
צילום: מוטי קמחי