החלפת המקררים: תלונות על עיכוב באספקה
אם לא די בתלונות על מחסור בדגמים מבוקשים או מבצעים משתלמים ברשתות השונות - צרכנים רבים שמשתתפים במבצע החלפת המקררים הישנים, מתלוננים על עיכובים באספקה. המועצה לצרכנות ביקשה משר האנרגיה להתערב ולחייב את הספקים לחלק אותם מיד. המשרד: הבעית ספציפית לדגם אחד
המועצה הישראלית לצרכנות פנתה היום (א') לשר האנרגיה והמים עוזי לנדאו, בדרישה שיתערב במניעת הכשלים במבצע החלפת המקררים הישנים והבזבזניים בחשמל שמקיים משרדו. זאת בעקבות עשרות רבות של תלונות באשר לבעיות באספקת המקררים.
כפי שנחשף ב-ynet, צרכנים רבים שרכשו מקררים במסגרת המבצע, מתלוננים על כשלים רבים במסגרתו, בהם פרסום מנופח ומנותק מהמציאות בעניין החיסכון השנתי בחשבון החשמל המוערך, מחסור בדגמים מבוקשים, ויש כאלה שמצאו אפילו מבצעים משתלמים יותר ברשתות השונות.
כעת נכנסת לתמונה גם המועצה לצרכנות - שם קיבלו בשבועות האחרונים עשרות רבות של תלונות מצרכנים, שממתינים שבועות ארוכים לקבלת המקרר, "בניגוד למובטח ובניגוד לתנאי המכרז, תוך הפרת זכויות הצרכנים על פי החוזה עימם".
בנוסף מתלוננים צרכנים על בעיות בטופס הגריטה, המונע מהם קבלת המקרר, גם כשהוא כבר מגיע אליהם. "פניותיהם למשווקים לקבלת הטופס המיוחל נענים ב"לך ושוב", בהתנערות המשווקים מאחריות שהפנו אותם לספקים, שהפנו אותם לחברות ההובלה השונות", מציינים במועצה. "מועד אספקת המקרר הוא תנאי מהותי בעסקה, והטעיה על מועד ההספקה עלול להוות עבירה לכאורה על החוק".
"מבצע החלפת המקררים הינו יוזמה ברוכה", מוסיפים במועצה. "אולם לאור העובדה כי מדובר במבצע שנערך, פורסם וקודם ביוזמת ממשלת ישראל, הרי שפגיעה בזכויות הצרכנים, עלולה לפגוע באמון הצרכנים ולהרתיע אותם משיתוף פעולה עם יוזמות משרד האנרגיה והמים, ועם משרדי הממשלה בכלל".
מנכ"ל המועצה עו"ד אהוד פלג, קרא ללנדאו להתערב ולמצוא את האמצעים לחייב את כל הספקים המשתתפים בפרויקט לקיים את התחייבויותיהם לצרכנים ולמשרד, ולספק באופן מיידי את המקררים לכל הצרכנים שטרם קיבלו את המקררים. "יש לצמצם את הפגיעה בזכויות צרכנים שהשתתפו במבצע", אמר.
"לחברות קשה לעמוד בדרישות האספקה"
על פי נתוני משרד האנרגיה, המבצע זוכה להצלחה - חודש וחצי בלבד מאז שהחל, נמכרו כבר כ-40,000 מקררים במסגרתו, מתוכם יותר מ-70% על ידי חברת בריאמג'.
עוד נמסר, כי "דרישות האספקה שנקבעו במכרז הראשון עומדות על כ-20 ימי עבודה, אך במהלך החודש התברר לנו כי מבחינה לוגיסטית, לחברות קשה לעמוד בדרישות האספקה הראשוניות שהוגדרו במכרז בין היתר עקב מחסור במקומות אחסון, קשיים בקבלת סחורות מחו"ל וכיו"ב.
"ידוע לנו כי קיימת בעיית אספקה ספציפית לדגם אחד מבין 8 הדגמים שהשתתפו במבצע. עם זאת יש לציין כי שתי החברות מספקות בממוצע בין 700 ל-800 מקררים ליום ועושות מאמצים רבים לספק את המוצר ללקוח בהקדם האפשרי. ניתן לציין כי ההשתתפות הכספית של המשרד משולמת להם רק לאחר גריטת המקרר הישן".
"לאור הביקוש הרב, הודיעו נציגי החברות למשרד כי הן תגברו את מוקדי השירות שלהם ומשתדלים לתת מענה לכל פניה ופניה שמתקבלת בחברה. צר לנו על אי הנעימות במידה ונגרמת למי מהצרכנים, אך יש לזכור כי בפני כל אחד מהם עומדת הזכות לבטל את רכישתו, ללא כל קנס, ולקבל את כספו בחזרה".