שתף קטע נבחר

 

ה-GPS אמר, אז נכנסתי לים עם האוטו

חברות הניווט הממוחשב ניצבות לעתים מול תביעות של לקוחות שהסתמכו יותר מדי על העזר הדיגיטלי. מה הדין במקרה של האדון שנכנס לאוקיינוס או בזה של אדם שנכנס ליו"ש בטעות? פרשנות משפטית

סטודנטים יפנים שביקרו באוסטרליה שמו פעמיהם אל צפון האי סטראדברוק הנמצא בסמוך לקו החוף. כנראה ששלושת הסטודנטים חובבי סרטי ג'ימס בונד, לכן סברו כי היונדאי גטס עברה שדרוג מיוחד. אחרת, קשה להבין מדוע הם בחרו להתייחס להנחיות ה- GPS ולהמשיך בנסיעה לאי במקום לבחור באפשרות השכיחה – לשוט. במקרה אחר, בוושינגטון ארה"ב, נסע נהג אוטובוס בהתאם להוראות הניווט שקיבל ממכשיר ה-GPS שהותקן ברכבו עד שגשר נמוך מידי עצר אותו ושלח 16 תלמידות לבית החולים. עוד מקרה הוא של אדון אנגלי שבחר לנסוע בדרך הררית עד שנפל מצוק. גם כאן, טען להגנתו האדון, כי קיבל הוראות ממכשיר הניווט.

 

עוד דיני רשת ב-ynet מחשבים:

 

אין ספק, מיפוי ממוחשב הוא כבר מזמן לא נחלת טייסים ומאמצי חידושים כי אם סטנדרט נסיעה והליכה. חברות כמו גוגל ואפל משקיעות מאמצים רבים בתחום כמו גם ספקיות קטנות יותר כמו NavNgo ו-Waze. מספר מספר מקרים, בישראל ובעולם, בהם נהגים ועוברי אורח נפגעו ופגעו בעקבות הסתמכות עיוורת על הוראות הניווט האלקטרוני, מעלים את השאלה האם ניתן לתבוע את ספקיות טכנולוגיות הניווט. במילים אחרות, האם מילוי הוראות טכנולוגית ניווט אשר הובילו לנסוע על מצוק ומשם אל פי התהום, מספיקה כדי ליצור עילת תביעה ראויה נגד יצרן ה-GPS?

 

אפליקצית Waze ()
אפליקצית Waze

 

לא הולך ברגל

תאונות שנגרמות עקב ההסתמכות המוחלטת על הוראות מכשיר ניווט אלקטרוני אינן שמורות רק לנהגים. לורן רוזנברג, תושבת לוס אנג'לס למדה על זאת בשרה. בעת ביקורה ביוטה ניסתה רוזנברג לחצות כביש מהיר ובו לא פחות מאשר ארבעה נתיבים וזאת ללא מעבר חציה או כל אמצעי מעבר אחר.

ניסיון זה הסתיים בדריסתה ולאחר שעברה שיקום לא קצר, הגישה רוזנברג כתב תביעה נגד גוגל לפיצוי בסכום של יותר ממאה אלף דולר בטענה כי הנזקים שנגרמו לה נבעו מן המסלול אשר גוגל מפות בחר בשבילה.

 

גם בישראל הסתמכות יתר על מכשירי הניווט כמעט גרמה למותם של אנשים. ניר נחשון ניצל בנס מלינץ' לאחר שנכנס לכפר עיסאווייה במזרח ירושלים בעקבות מה שהוא כינה, טעות במכשיר הניווט שברשותו. למיטב ידיעתנו, נחשון לא נקט בהליכים משפטיים נגד יצרן ה-GPS או יצרן תוכנת הניווט.

 

מקרה שכן הוביל לתביעה הוא נגד יצרנית תוכנת ניווט בגין מסלול מקוצר מבאר שבע לירושלים. בתביעה אזרחית בבית משפט השלום בירושלים (1010/09 מרדכי אריה לביא ואח' נ' ג'י.פי.אס.ויותר בע"מ ואח'), טענו התובעים כי כאשר היו בדרכם מבאר שבע לירושלים בשעת לילה, מכשיר הניווט של ''ג'י.פי.אס. ויותר'' הוביל אותם הישר אל תוך שטחי יהודה ושומרון, זאת למרות שהייתה דרך עוקפת ובטוחה בכדי להגיע למחוז חפצם.

 

התובעים סברו כי על מערכת הניווט "להובילם בדרך הבטוחה והקצרה לביתם" ולכן כאשרהגיעו למחסומי צה"ל, במקום לחזור חזרה ולבחור מסלול אחר, המשיכו והתקדמו אל תוך יש"ע, בהתאם למסלול שבחרה תוכנת הניווט. התברר גם כי התובעים ווידאו עם החיילים במחסום כי הדרך שבה הם נוסעים אכן מובילה לירושלים.

 

 

תוכנת igo ()
תוכנת igo

 

בכתב התביעה טענו התובעים כי "מצאו עצמם בסמטאות עיר ערבית כאשר דרכם נחסמת במחסומי בטון והנחיות המכשיר להמשיך בנסיעה מתעלמות מהמציאות בשטח.."

 

הנתבעת טענה בתגובה כי לא יעלה על הדעת שהתובעים באמת סבורים כי התוכנה מזהה או אמורה לזהות מחסומים בדרך ולהזהיר אותם על כך. הנתבעת הוסיפה ואמרה כי כשם שאין התוכנה אמורה להזהיר אותם מפני כבישים סגורים, הולכי רגל, או כל מכשול אחר בדרך ו"ככל שאכן הגיעו התובעים לחברון... הרי שאין להם להלין אלא על עצמם, בדיוק כשם שאם היו מתנגשים בעץ ו/או נופלים לבור שנפער בכביש על-פי הכוונת התוכנה, לא היה זה הגיוני לטעון כי התוכנה ו/או הנתבעות אחראיות לכך..."

 

כמו כן טענה יצרנית תוכנת הניווט כי התובעים הסכימו לתנאי השימוש בתוכנה מהם עולה באופן ברור כי התוכנה אינה חפה מטעויות, על המשתמשים להשתמש בתוכנת הניווט אך ורק כאמצעי עזר והיצרנית אינה מעניקה ואף אינה יכולה להעניק אחריות כלשהי לתוצאות ולביצועים הנובעים משימוש בתוכנה.

 

בעניין זה נציין כי גם אם יצרנית טכנולוגיית הניווט מסירה או מגבילה את אחריותה במסגרת תנאי שימוש כאלה ואחרים, עדיין בית המשפט יכול למצוא אותה כאחראית למלוא הנזק שנגרם. למרות זאת, בעניין הסתמכות עיוורת על תוכנת ניווט, סביר להניח כי בית המשפט ימצא את היצרנית כמי שאינה נושאת באחריות לנזק שנגרם או כי למשתמש אשם תורם באופן מלא כאשר הסתכן מרצון בעת שבחר להמשיך ולנסוע במסלול שעל-פני הדברים ברור שאינו מתאים לצורכי הנהג או הנסיעה.

 

מי נהג?

אילו היה מדובר בסיטואציה עתידית, בה מכשיר הניווט נוהג את הרכב ממקום למקום, הרי שבנסיבות אלה יכולה לקום עילת תביעה נגד יצרניות הרכב, מכשיר הניווט, תוכנת הניווט וכיוצא בזה. במציאות של ימנו, כל עוד בשר ודם שולט בתנועתו ממקום למקום, קל וחומר בעת נהיגה ברכב, מצפים כי ינהג בערנות וריכוז, לא יתעלם ממראה עיניו, זכרונו, שכלו הישר והגיון סביר בשקלו את מצב ותנאי הדרך בזמן אמת. כל הטוען אחרת קובע בפועל כי לנהג אין שיקול הדעת ובעצם הוא נשלט על-ידי גולם ממתכת וחשמל ולא ההפך.

 

אחי, מה עם האוטו?

התביעה בעניינה של ''ג'י.פי.אס. ויותר'' הסתיימה בפשרה ולכן בית המשפט הישראלי לא אמר את דברו בעניין. אך בית משפט השלום באנגליה כן חיווה דעתו בטענה שכזו בעניינו של האדון אשר בחר לנסוע על הצוק שהוזכר בתחילת המאמר.

 

למזלו הטוב של הנהג, רכבו נעצר בגדר בטחון והוא נותר בחיים לספר את הסיפור בפני בית משפט השלום בקרדלדייל. במסגרת כתב אישום שהוגש נגדו בגין עבירת תנועה. במהלך המשפט הסביר הנהג כי נסע בדיוק כפי שמכשיר ה-GPS הורה לו לנסוע. טענה זו לא התקבלה בברכה. בית המשפט קבע כי היה על הנהג להפעיל שיקול דעת סביר, במיוחד כאשר נסע על דרך שלא נועדה לכלי תחבורה ממונעים.

 

האפליקציה Citymaps2go  ()
האפליקציה Citymaps2go

 

בית המשפט אף ציין כי בשלב מסוים, עיניו ומוחו של מר ג'ונס היו אמורים להצביע כי אסור לו להמשיך ולנוע במסלול שמכשיר ה-GPS ניתב וכאשר בכל זאת התעלם מאלה, הרי שהוא נמצא במצב תודעתי כמי שאינו שולט ברכבו. אם כבר עסקנו במצב תודעתי, אם פעם, תמצאו עצמכם ברכב הפוך על מסלול גולף לא בטוח שהמשטרה תשתכנע כי זה קרה בגלל כישלונו של מכשיר ה-GPS לספק מסלול ראוי לנסיעה.

 

פשוט שימו לב

הטלת אחריות על יצרניות טכנולוגית הניווט וספקיות שרותי הניווט האלקטרוני יכולות להוות תמריץ לא מבוטל לאספקת מוצרים טובים יותר ושירות איכותי יותר. יחד עם זאת, הטלת אחריות שכזו תהווה תמריץ חזק יותר להפסקת פעילותם אשר תוביל להקפאת התקדמות הטכנולוגיה והשירותים ומניעת תחרות.

 

כיום, טכנולוגיות הניווט בשימוש הציבורי אינן יכולות לחזות ולהתמודד עם כל הנתונים הדרושים לתנועה בזמן אמת. לכן על הולך הרגל, רוכב האופניים והנוהג בכלי רכב ממונע מלוא האחריות לכלכל תנועתם בהתאם לתנאי השטח. באם קיים מכשול, עובר אורח, שילוט וכיוצא בזה אשר מצביעים כי המסלול שבחר מכשיר הניווט אינו מתאים למעבר בזמן אמת, מוטב כי לא ימשיכו קדימה אך ורק בגלל שמכשיר הניווט "הורה" כך לעשות אלא יתייחסו לכך יותר כאל "המלצה" ויבחרו במסלול חלופי.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הגעתי לפתח תקווה בטעות. אפשר לתבוע את גוגל?
מומלצים