מחיר סילוקה של גילה אדרעי: 10% תוספת שכר
ההסתדרות השעתה אמש את יו"ר ועד עובדי הרכבת מתפקידה, והבוקר סילקה את כל חברי הוועד. כעת מבטיחים שם העלאת שכר מיידית של 10% לכל עובדי הרכבת
יו"ר הוועד הולכת, והעובדים מרוויחים. בכוונת ההסתדרות לפעול להעלאת שכר עובדי רכבת ישראל ב-10% כבר בחודש הקרוב, כחלק ממימוש הסכם קיבוצי חדש שעקרונותיו סוכמו בחודש מרץ, כך נודע ל-ynet. ההחלטה להעלות את שכר העובדים החל במשכורת הקרובה התקבלה בעקבות השעיית יו"ר הוועד, גילה אדרעי. מקורבים להנהלת החברה אומרים הערב ל-ynet כי אם תאושר העלאת השכר, ייחלש משמעותית מעמדה של אדרעי, וכך תתאפשר הדחתה ללא התנגדות משמעותית מצד העובדים.
24 השעות הסוערות של ועד עובדי הרכבת:
- אמש (ד') בשעות הערב: גילה אדרעי מושעית
במכתב שנשלח לעובדי הרכבת היום (ה') אחר הצהריים, כותב יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, כי עד לקיום בחירות לוועד חדש, בכוונת ההסתדרות "לדרוש מהנהלת הרכבת להזרים מקדמה של 10% לעובדי הרכבת, וזאת החל מהמשכורת הקרובה". עוד כותב אדרי כי ההסתדרות, שהחליטה היום לפזר את ועד הרכבת ולהקדים את הבחירות, תמשיך כעת את תהליך המשא ומתן מול ההנהלה, בעניין הסכם קיבוצי חדש.
אדרי גם תוקף בדבריו את התנהלותה של אדרעי ומקורביה, ומסביר כי חוסר נכונותם לנהל משא ומתן עם ההנהלה פגע בעובדי החברה. "התנהלות (אדרעי, ש.ה) פוגעת פגיעה ישירה באינטרסים של עובדי הרכבת, ולבטח (עיכבה) את קידום החתימה על ההסכם הקיבוצי, שמביא בשורה כלכלית לעובדים", דברי אדרי.
ראוי להזכיר כי על-פי הבנות שהושגו במרץ בין הנהלת רכבת והוועד, הוחלט כי עובדי החברה יקבלו תוספת שכר של 25% ומענק חד-פעמי של 40 אלף שקל. עוד נקבע כי עד 2030 לא יבוצעו פיטורי-צמצום בחברה. בתמורה, הסכימו העובדים להקמת שתי חברות בנות חדשות לרכבת, שיעסקו בהובלת מטענים בפיתוח עסקי. אלא שבהסתדרות אומרים כי סירובה של אדרעי לנהל משא ומתן עם ההנהלה, מונע חתימה על ההסכם.
"הקטנת הנזק על עובדי הרכבת"
לטענת אדרי, המצב אליו נקלעה הרכבת חייב את התערבות ההסתדרות, שהחליטה אמש (ד') להשעות את יו"ר הוועד, ומאוחר יותר גם פיזרה את ועד העובדים. "מהחובה שחלה עלינו בהקטנת הנזק על עובדי הרכבת, היינו חייבים לפעול להפסקת ההתנהלות של ועד העובדים", כותב אדרי. "לפיכך, פעלנו להשעיה מיידית של חברי הוועד, ולפיזור מועצת העובדים לצורך קיום בחירות בהקדם האפשרי".
יש לציין כי מקורות ברכבת אומרים כי אדרעי ומקורביה מנהלים קמפיין להחתמת עובדים לארגון "כוח לעובדים", המתחרה בהסתדרות. יש הרואים במהלך זה סיבה להחלטת ההסתדרות להשעות את אדרעי ולפעול להדחתה, אך עובדים ותיקים ברכבת טוענים כי ההחלטה התקבלה כבר לפני זמן רב, ובעקבות התנהלותה של יו"ר הוועד.
אמש הסבירו בהסתדרות כי אדרעי סירבה להגיע לפגישות עם הנהלת הרכבת, והתנהגה בצורה בוטה בדיונים שנערכו בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב. בהסתדרות אף אמרו כי בכך חצתה אדרעי "כל גבול אפשרי המקובל ביחסי עבודה קיבוציים".
בשיחה עם ynet, הסביר אמש אדרי כי ביום ראשון הקרוב יופיעו אדרעי ושלושה חברי ועד נוספים בפני ועדת משמעת. "שיהיה ברור - אנחנו מבקשים את הדחתה", הבהיר. לדבריו, כל ניסיון לשבש את פעילות הרכבת ללא אישור ההסתדרות יוביל להגשת תביעות אישיות נגד אדרעי ומקורביה.