סיבוב פרסה: לא יהיה פיצוי על נסיעה איטית בכביש 6
לאחר שהממשלה והכנסת כבר אישרו להעניק פטור למשתמשי כביש 6 במקרה של נסיעה איטית במיוחד, חזרה בה המדינה מההצעה. הסיבה: שר האוצר, יובל שטייניץ, מתנגד בתוקף
המדינה אישרה נסיעה חינם בכביש 6, אבל כעת חוזרת בה. ועדת השרים לענייני חקיקה חזרה בה היום (א') מתמיכתה בהצעת חוק, לפיה יינתן פטור מתשלום לנהגים בכביש 6 במקרים של האטה משמעותית במהירות הנסיעה. זאת לאחר שהצעת החוק, אותה יזמה ח"כ יוליה שמלוב ברקוביץ', אושרה לפני שבועיים בלבד בוועדת השרים, ואף זכתה לאישור בקריאה טרומית במליאת הכנסת.
עוד בנושא פטור מתשלום לנהגים בכביש 6:
השינוי המפתיע בעמדת הוועדה מגיע בעקבות ערר שהגיש שר האוצר, יובל שטייניץ. לדבריו, למתן פטור מתשלום לנהגים בכביש 6 צפויות השלכות תקציביות כבדות, שכן "המשמעות הישירה היא שהמדינה היא זו שתישא בנטל הפטור מתשלום האגרה שיינתן לנהגים". השר שטייניץ גם סבור כי מערכת גביית האגרה הקיימת בכביש 6, לא תוכל לספק מענה טכנולוגי למתן פטור מתשלום לנהגים.
השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, היה היחיד מחברי הוועדה שתמך בהצעת החוק. לאחר שנדחתה היום ההצעה, אמר השר ארדן כי "צר לי שהממשלה התנגדה להצעה הצרכנית החשובה. יש למדינה מחויבות לאזרחיה שיקבלו רמת שירות מסוימת בפרויקטים משותפים עם יזמים פרטיים. אם היו יודעים (היזמים) שיידרשו להחזר כספי לנהגים שעומדים בפקקים בכביש אגרה, היה תמריץ לייעל את השירות".
"המדינה תישא בנטל הפטור"
בעת אישור ההצעה בקריאה טרומית, אמר השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', בשם הממשלה כי "נהג הבוחר לשלם עבור נסיעה בכביש האגרה, עושה זאת מתוך ציפייה לחסוך בזמן. לעתים תכופות חלה האטה משמעותית, עקב עומסי תנועה, (או) עבודות תשתית, באופן שמאריך במידה בלתי סבירה את זמן הנסיעה. עקב כך הנהג לא מקבל את השירות המגיע לו, וכן נפגעת אמינות הזכיין והשיטה שתכליתה לעודד נסיעה בכביש האגרה".
אלא שכעת מעלה שר האוצר טענות הסותרות את אלה שהציגה הממשלה לפני פחות משבועיים. לדבריו, "ציבור הנהגים חשוף לאמצעים הטכנולוגיים השונים המתריעים על עומסי תנועה, ובידיו האפשרות לבדוק את מצב התנועה ולהחליט אם לנסוע בכביש אם לאו". ובמלים פשוטות: הנהגים יכולים לברר - למשל באמצעות דיווחים ברדיו - אם יש עיכובים בנסיעה בכביש 6, ולבחור אם לנסוע בו או לעבור לכביש אחר.
עוד אומר השר שטייניץ כי "מזה שנים נוהג הזכיין, מיוזמתו, לזכות מתשלום אגרה נהגים אשר כתוצאה מאירוע כלשהו עמדו בפקק מחצית השעה ויותר". יש לציין כי מפעילת כביש האגרה, חברת דרך ארץ, אכן פטרה בעבר נהגים מתשלום בגין עיכובים חריגים, אך הזיכוי נעשה לעתים נדירות בלבד - וללא כללים ברורים וידועים לנהגים עצמם.
"פתרון מוסכם בין הצדדים"
כדאי להזכיר כי הצעת החוק של שמלוב ברקוביץ' אינה הראשונה בנושא. ב-2007 הגיש השר גלעד ארדן, אשר באותה עת כיהן כיו"ר ועדת הכלכלה, הצעה זהה, ואשתקד העלה ח"כ אחמד טיבי הצעה דומה, ולפיה תוענק הנחה של 50% לנהגים שנתקלים בעומסי תנועה בכביש. אלא שעד הצעתה של שמלוב ברקוביץ', התנגדה הממשלה נחרצות ליישום הצעות החוק.
כאשר התנגדה הממשלה להצעתו של ח"כ טיבי, הסביר שר התחבורה, ישראל כץ, כי "הענקת ההנחה תחייב את המדינה לפצות את הזכיין בסכום של בין 15 ו-20 מליון שקלים בשנה. שינוי בשיעור האגרה שלא על פי מנגנוני העדכון שנקבעו בחוזה הזיכיון, או מתן פטורים או הנחות מעבר למה שנקבע בחוזה, (יהוו) שינוי תנאי המכרז ושינוי חוזה הזיכיון".
בערר שהגיש השר שטייניץ, מועלות טענות דומות. "מתן פטור מאגרה מהווה שינוי תנאי המכרז, ושינוי חוזה הזיכיון שנחתם בין המדינה לבין זכיין כביש האגרה", כותב שר האוצר. לדבריו, שינויים שכאלה ראוי לעשות "בהגעה לפתרון מוסכם בין הצדדים, ולא באמצעות חקיקה". אלא שבפנייתו לוועדת השרים לענייני חקיקה, השר אינו מציע פתרון שכזה.