מרצדס A קלאס בהשקה: ניסיון, 1-2-3
הדור השלישי של מרצדס A קלאס צריך להעלים את הטעם המר שהשאירו שני הדורות הקודמים, ולהציע הפעם אלטרנטיבה ראויה לאודי A3 וב.מ.וו סדרה 1. האם יש לו את זה?
- מי - מרצדס A קלאס, דור שלישי
- מחליפה את - הדור השני
- מתחרות - אודי A3, ב.מ.וו סדרה 1, לקסוס CT200h
- מתי - סוף השנה
- כמה - החל מ-180 אלף שקל (הערכה)
- איפה - לובליאנה, סלובניה
- תמונות מההשקה
- בעמוד הפייסבוק החדש
תכירו, זה האוטו
מרצדס A קלאס הייתה כאב ראש רציני ולא אופייני ליצרנית מאז הושקה לראשונה ב-1998. זה התחיל בהתהפכות מתוקשרת ומאד מביכה במבחן בטיחות, ואשר חייבה שינויי מתלים והוספת בקרת יציבות לכל הגרסאות. זה המשיך בקבלת פנים צוננת מאוד מצד הקהל, שהדיר רגליו מאולמות התצוגה. ה-A לא הצליחה למשוך לקוחות מאודי (A3) או בהמשך מב.מ.וו (סדרה 1), ומכירותיה דשדשו. בעולם, וגם בארץ. היבואנית שיווקה כאן את הדור הראשון ללא הצלחה, ועל הדור השני (מ-2004) ויתרה כבר לחלוטין.
הדור השלישי זונח את המבנה הייחודי (מנוע פחות או יותר מתחת לרצפת הרכב) שסיפק מרחב פנים נדיב, לטובת מרכב שגרתי לחלוטין וכמובן גדול (וכבד) הרבה יותר. בהתאם, הדגם החדש שגרתי יותר בעיצובו, אך גם ספורטיבי בהרבה למראה.
תא הנוסעים
מרצדס ביצעה שיפור ניכר בתא הנוסעים, הן מבחינת מראה והן מבחינת איכות. לצערנו, באירוע ההשקה הייתה זמינה רק גרסת AMG (ערכת עיצוב פנימית-חיצונית, מתלים ספורטיבים ומערכת הגה שונה). זו התאפיינה בקונסולה דמוית סיבי-פחם מצועצעת, עם לוח מחוונים יפהפה. ההקפדה המרשימה על הרכבה ובחירת חומרים איכותיים, אינה מובנת מאליה גם בקטגוריה בה נמצאת ה-A קלאס.
התחושה הכוללת יוקרתית כמצופה ממרצדס. המרווח טוב מלפנים ומאחור, למעט מרווח ראש שהתכווץ משמעותית מול ה-A הקודמת (והגבוהה בהרבה). תא המטען בינוני בגודלו, למרות שרכב המבחן הגיע ללא גלגל חליפי. בידוד הרעשים היה טוב, למעט רעש צמיגים מוגזם לעיתים. הנדסת האנוש טובה, פרט למנופי התפעול של האורות, בקרת השיוט והמגבים - עקשנות מסורתית (ומאד מיותרת) של מרצדס.
אבזור מכוניות ההשקה היה (כמקובל באירועים כאלה) עשיר מאוד, וכלל את מרבית האופציות. לרבות מושבי עור נוחים בשילוב אלקנטרה, מערכת מולטימדיה מתקדמת שעושה שימוש בחיבור 3G כדי להציג מידע רב, ומערכות בטיחות מתקדמות כולל סיוע לבלימה עם רדאר זיהוי אי-שמירת מרחק. מיותר לציין כי מערכות אלו יעלו כסף רב, וחלקן (הצגת אפליקציות אייפון ופייסבוק וניווט בתלת-ממד למשל), כלל לא יוצעו בישראל. אפילו צבע המרכב האפור-מט והמרשים מאוד (הרכב בתמונות היה רכב המבחן) יוצע בתוספת תשלום.
מנוע ותיבת הילוכים
הגרסה היחידה מבין רכבי המבחן שהייתה רלוונטית יחסית לשוק הישראלי, הייתה ה-A 200 האוטומטית, עם מנוע 1.6 ליטר מוגדש שמייצר 156 כ"ס ו-25.5 קג"מ. נתונים מרשימים שמתורגמים לביצועים מכובדים יחסית. ה-A 200 מרגישה חזקה, עם מנוע גמיש ותיבת שבעה הילוכים רובוטית כפולת-מצמד שמשתפת פעולה. עם זאת, התיבה נוטה לעלות ליחס העברה גבוה כדי לחסוך בדלק, ולעיתים משאירה את הנהג ללא הכוח הדרוש ועם צורך - לא תמיד אמיתי - להוריד הילוך ("קיק-דאון"). תצרוכת הדלק במסלול בינעירוני מהיר ומאומץ למדי, עמדה על 10 קמ"ל מכובדים. יחידות מנוע נוספות שיוצעו בארץ: 1.6 טורבו ו-122 כ"ס (גרסת A 180) ו-2.0 טורבו עם 211 כ"ס (A 250).
נוחות נסיעה
הגרסה בה נהגנו צוידה במתלים ספורטיביים ובחישוקי "18 מאד נאים עם צמיגים בחתך נמוך - 235-40. כבישי ההשקה שבחרה מרצדס בסלובניה היו טובים מאוד בדרך כלל, והקשו על קביעה נחרצת בנוגע לנוחות הנסיעה. בסך הכל נראה כי שיבושים במהירות נמוכה מעבירים זעזועים קלים לתא הנוסעים, אך בהתחשב בנתוני הפתיחה, נוחות הנסיעה הייתה טובה מאוד. לכך סייעו גם מושבים נוחים מאוד.
יכולת דינמית
תחום בו ניכרת התקדמות גדולה מאוד לעומת ה-A הקודמת, הוא היכולת הדינמית. בגרסה בה נהגנו - השונה מדגמי הבסיס שישווקו בישראל - ה-A קלאס הציגה יכולת גבוהה מאוד, עם שפע אחיזה והיגוי מדויק ומהיר (לערכת ה-AMG היגוי בעל יחס העברה משתנה בהתאם למהירות). הבלמים טובים, עם כושר בלימה מכובד ועמידות ראויה לעומס. נראה כי בתחום הדינמי מרצדס לפחות יישרה קו עם הטובות בקבוצה. ה-A קלאס החדשה עדיין לא נבחנה במבחן בטיחות פאסיבית של ה-Euro NCAP.
לסיכום
מרצדס A קלאס החדשה סימנה לעצמה את ב.מ.וו סדרה 1 ואודי A3 החדשה, ומכוונת אליהן במדויק. לכן ויתרה על ייחוד ומקוריות, בתמורה לאיכות, ביצועים ויכולת דינמית טובים מאי פעם. היא נראית ספורטיבית, ועושה שימוש בטכנולוגיה סופר-מודרנית. לצערנו בחרה מרצדס להתמקד בהשקה בגרסאות קצה, שיהוו חלק קטן יחסית מהמכירות בישראל.
כמה מסוגלת המכונית הזו להצליח אצלנו? ראשית יש לנהוג (גם) בגרסאות הרלוונטיות, ושנית כדאי לדעת איזה תג-מחיר יוצמד לה. בכלמוביל, היבואנית, לא מוכנים למסור פרטים בינתיים, ולכן ניאלץ להמתין עד הגעת ה-A לישראל בסוף השנה, כדי לשפוט סופית.
בעד: איכות, יכולת דינמית, נוחות
נגד: כבר לא מיוחדת, ההשקה כללה מפרט שונה מהישראלי
נ.ב: ומה עם דיזל?
יום ההשקה השני כלל נהיגה בגרסת דיזל של ה-A קלאס (1.8 ליטר, 136 כ"ס, 30.6 קג"מ) אשר הייתה טובה מדגם הבנזין. המנוע גמיש ושקט יותר (למעט בעמידה ולאחר התנעה), הביצועים עדיפים והחסכון בדלק ברור. מדיניות המיסוי הנהוגה כאן "מענישה" מנועי דיזל, ולכן ספק אם נקבל את הגרסה הזו. חבל.
מנוע | ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1.6 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 156 כ"ס ב-5,300 סל"ד |
מומנט מרבי | 25.5 קג"מ ב-1,250 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / רובוטית מצמד כפול, שבעה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 429 ס"מ |
רוחב | 178 ס"מ |
גובה | 143 ס"מ |
בסיס גלגלים | 270 ס"מ |
משקל |
1,395 ק"ג |
נפח תא מטען | 341 ליטר |
100-0 קמ"ש | 8.3 שניות |
מהירות מרבית | 224 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 17.5 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 133 גרם |
קבוצת מיסוי ירוק | אין נתון |
מחיר לגרסה שנבחנה | לא ידוע |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 9 (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכי נהג, אחוריות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | לא נבחן |
הכתב היה אורח חברת מרצדס