שתף קטע נבחר

40 שנה לאטארי: Game Over

בשנות ה-70' הם יצרו את המיתוס של משחקי המחשב, בשנות השמונים הם הציגו כמה הצלחות אולם קרסו. כמה ציוני דרך חשובים כולל המשחק הגרוע בכל הזמנים

לכבוד יומולדת 40 לאטארי, אנחנו עוקבים אחר ציוני דרך בשנותיה הראשונות של החברה. בחלק הראשון של הכתבה נזכרנו בשישה משחקים חשובים מלידתה של אטארי ב-1972 ועד "אסטרואידים" ב-1979, שנתיים לאחר השקת קונסולת האטארי 2600. בחלק ב' שלפניכם - עוד שישה משחקים בולטים בין 1980 ל-1982, שנות הזוהר של החברה, שב-1983 נפגעה קשות במה שמכונה "התרסקות שוק משחקי הוידאו הגדולה".

 

עוד ב-games: התולעים מתכוננות לספטמבר

  

Battlezone - 1980 

משחק שהקדים את זמנו והשתמש בגרפיקת וקטורים, אותה טכניקה בסיסית ששימשה ליצירת קלאסיקה אחרת של החברה, Asteroids, בשנה שלפני כן, כדי ליצור שדה קרב תלת-מימדי בו טנק נלחם, בעזרת מכ"ם, בטנקים אחרים וצלחות מעופפות. אם רוצים לדבר על אבות קדומים של משחקי הפעולה התלת-ממדיים - באטלזון הוא אדם.

 

 

 עוד ב-games: שובו של הצפרדע: פרוגר חוגג 30 שנה

 

 

Missile Command - 1980

משחק ההגנה הראשון, כנראה גם המשחק הראשון שנגע בפחדי המלחמה הקרה ונשק להשמדה המונית, המטרה ב-Missile Command היא להגן על שש ערים ממתקפת טילים גרעיניים. רעיון התותח הסטטי שיכול לירות לכל מקום במסך והיכולת ליצור תגובות שרשרת של פיצוצים כדי לחסוך בתחמושת היו בין החידושים המעניינים של המשחק.

 

ופרט טריוויה: בסרט שליחות קטלנית 2,  ג'ון קונור הילד משחק ב-Missile Command בעוד רובוט ה-T-1000 מחפש אותו. כמובן, רמז מטרים על עתידו הנמנע או לא, של גיבור הסרט.

 

 

עוד ב-games: מיליון אירו ל-6,000 משחקי סגה ונינטנדו

 

Space Invaders - 1980 

"פולשים מהחלל" של חברת Taito יצא במקור ב-1978 ורענן שוק שהיה מלא חיקויי פונג. אפשר לכתוב עליו כתבה שלמה ולא למצות את ההשפעה העצומה שלו על תחום המשחקים, אבל אנחנו נדבר על גרסת האטארי 2600, שיצאה שנתיים מאוחר יותר.

 

Space Invaders ל-2600 נחשב להסבה איכותית של המשחק המקורי ול"קילר אפ" הראשון של הקונסולה: בחודשים שאחרי שחרורו הוכפלו מכירות האטארי 2600 ממיליון לשני מיליון, קפיצה שמיוחסת פחות או יותר כולה לפלישה מהחלל.

 

הדבר המעניין הוא שהתרומה הגדולה של "פולשים מהחלל" לפופולריות של האטארי היא מעין טובה שהוחזרה: יוצר המשחק ב-77-78, טומוהירו נושיקדו, קיבל את ההשראה שלו ליצירת המשחק מ-Breakout של אטארי, שתואר בכתבה הקודמת. הוא רצה משחק דומה, רק להחליף את קיר הלבנים הסטטי באויבים נעים ואת המחבט בתותח - והתוצאה, עם קצת עזרה מסטאר וורס שזה עתה הגיע לקולנוע, הייתה Space Invaders. דוגמה יפה לקרמה.

 

 

Pacman - 1982 

פקמן, שנוצר ב-Namco היפנית והושק באולמות המשחק ב-1980, הפך מהר מאוד - למרות שכמעט אף אחד לא צפה את זה, באותם ימים האופנה הייתה משחקי חלל ומירוצים - לאחד מהלהיטים הגדולים ביותר של התעשיה הצעירה. שנה וחצי אחר כך רכשה אטארי את הזכויות והביאה אותו לאטארי 2600, שם הוא גם זכה להצלחה מסחרית, ולמעשה הפך למשחק הנמכר ביותר על המערכת - עם 7 מיליון עותקים. לרוע מזלו, פקמן של האטארי נותר טבוע בזכרון גם בגלל שתי סיבות פחות חיוביות.

 

עוד על פקמן - קראו כאן

 

ראשית, אטארי חשבה שהיא תמכור הרבה יותר פקמן. למעשה, החברה הייתה כל-כך אופטימית לגבי תוצאות הכנסת פקמן אל בתיהם של אנשים, שהיא יצרה 12 מיליון קרטרידג'ים של המשחק - 2 מיליון יותר ממספר הקונסולות שהיא מכרה עד אותה נקודה. המכירות המאכזבות מבחינתה הותירו אותה תקועה עם 5 מיליון עותקים במחסנים - אפילו יותר מאשר E.T, שנחשב לכשלון הגדול ביותר של הקונסולה (ועוד עליו מייד).

 

שנית, פקמן נחשב לאכזבה בעבור חובבי המשחק המקורי. המתכנת שהסב אותו לאטארי התקשה להתגבר על המגבלות הטכניות של הקונסולה - שהחומרה שלה פיגרה אחר יכולות מכונת הפקמן בשלוש שנים. המבוך המקורי של פקמן פושט, הגרפיקה איבדה את חינה והרוחות - שצויירו רק פעם בכמה עדכוני מסך במטרה להפחית מהעומס שהוטל על המעבד המתיישן של ה-2600 - הבהבו בצורה מציקה לעין. המשחק נקטל ברוב הביקורות, ולא עזר לתדמיתם של מכשירי האטארי מול התחרות המתגברת מצד מחשבים אישיים.

 

 

Pitfall - 1982

הזכרנו את האב הקדום של ז'אנר הפעולה מגוף ראשון; עכשיו נדבר על אחד מאבותיו הקדומים של ז'אנר הפלטפורמה, כמה שנים טובות לפני סופר מאריו.

 

Pitfall הוא משחק אטארי 2600, אבל לא משחק של אטארי - וזאת בגלל היחס של החברה למפתחי האטארי 2600 שלה. דייוויד קריין, היוצר של Pitfall, היה אחד מאותם מפתחים, שהיו מתוסכלים גם מהנטיה של אטארי להסתמך על הסבות של משחקים מאולמות המשחק במקום לעודד יצירתיות, וגם מהיחס המזלזל שלה בזכויות מפתחיה כיוצרים: הם לא קיבלו עמלות או בונוסים גם כשהמשחק שלהם מכר מיליונים, ואטארי אפילו לא הסכימה לתת להם קרדיט בתוך המשחק.

 

בעקבות אכזבתו מאטארי פרש ממנה קריין ב-1979 והקים בשנה שלאחר מכן עם לשעברים נוספים של החברה את אקטיביז'ן, שכולנו מכירים היום כמכונת הכסף שמאחורי מותג Call of Duty. אין צורך לומר שבאותם ימים הייתה אקטיביז'ן חברה שונה מאוד, ונודעה - לאחר שניצחה במאבק משפטי את אטארי, שניסתה למנוע ממנה לפתח משחקים לאטארי 2600 - כמי שמפתחת משחקי אטארי טובים יותר מאטארי עצמה. בין הלהיטים שלה היו Kaboom, H.E.R.O, Stampede ו-River Raid. אבל המשחק הכי מצליח שלה, והשני הכי מצליח על הקונסולה בכלל (אחרי, כאמור, פקמן), היה Pitfall.

 

Pitfall לא היה משחק הפלטפורמה הראשון - לפניו היו משחקים כמו דונקי קונג ו-Space Panic - אבל הוא היה "הרפתקת הפלטפורמה" הראשונה, משחק הפלטפורמה הראשון שמתרחש בתוך עולם משחק מרובה מסכים ולא על מסך בודד בכל שלב. בשביל משחק בגודל 4 ק"ב היה מדובר בהישג טכני מדהים: בגודל הזה, שבקושי מספיק ל-thumbnail קטנטן היום, קריין הכניס אנימציות ריצה וקפיצה, התנדנדות על חבלים, ועולם משחק דו-רבדי - ג'ונגל למעלה, מערות למטה - בגודל 255 מסכים. בשביל שחקני אותם ימים (שהצעירים שבהם נטו לקרוא לו "טרזן", מסיבות שיהיו ברורות לכל מי שיצפה בסרטון ההדגמה) - זה היה סקיירים, עולם מסתורי ללא מגבלות לשקוע בתוכו לשעות על גבי שעות.

 

 

ET - 1982 

אחד המשחקים הידועים לשמצה לא רק של שנות השמונים, אלא של היסטוריית הגיימינג בכלל, היה אדפטציה של סרטו המצליח של שפילברג על חוצן ידידותי שמנסה לחזור הביתה. למרות ששפילברג בחר אישית את המפתח - הווארד וורשו, שהיה אחראי לפני כן ליצירת Yar's Revenge המוערך (בישראל קראנו לו "היתוש הנוקם") - המשחק שהגיע למדפי החנויות היה אכזבה רבתי.

 

לוורשו היה חזון שאפתני - אבל רק חודש לעבוד על הפיתוח. התוצאה הייתה אחד המשחקים הפחות מהנים למשחק של ה-2600, ולמרות ש-ET מכר מספר מכובד יחסית של 1.5 מיליון עותקים, זה היה רחוק מלהספיק - אטארי הפסידה עליו 75 מיליון דולר וספגה עוד מכה לתדמיתה בזמן שבו היא לא יכלה להרשות זאת לעצמה.

 

 

בעקבות המכירות הלא מספקות של ET, אטארי נתקעה עם בסביבות שלושה מיליון קרטרידג'ים של המשחק: אגדה אורבנית שפורסמה לראשונה עוד ב-1983 מספרת שהם קבורים אי שם מתחת לאדמת ניו-מקסיקו.

 

גם אטארי נקברה. מאז 1984 היא עברה תהפוכות, פיצולים, ובחברה של היום אין שום דבר שמזכיר את החדשנות של אטארי הקלאסית. היא אמנם ניסתה במשך השנים הלחזור ולהפוך לכוח מניע ומחדש במשחקים, אבל ללא הצלחה. במקום זה היא בחרה לחזור ולהתרכז במותגים הנוסטלגיים שלה ולשווק אותם בעיקר לדור החדש של המכשירים ניידים - סמרטפונים וטאבלטים.

 

בא לכם להתנסות במשחקים שעשו היסטוריה? נסו את האמולטור המקוון של אטארי (יש להתקין ג'אווה).

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: games
מכרסם השדים. פקמן
צילום: games
מומלצים