מחלף גנוט: דרך חדשה - שמובילה הביתה
קצת ישראלי, קצת בינלאומי, קצת חסידי - באלבום הבכורה של יוני גנוט יש קצת מהכל, והרבה שיתופי פעולה מעניינים. רגע אחרי הפרידה הסופית מ"בין השמשות", קבלו שלושה סינגלים וקליפ עם אריק סיני - בבכורה
עוד בערוץ היהדות - קראו:
- בנות, אל תעשו שירות לאומי במשטרה/ הרב שמואל אליהו
- שתיקת הילדים: אוטיזם זה עסק משפחתי
- צפו - הצצה ראשונה: יסודות הכותל המערבי
12 רצועות ב"אות לאות" - אלבום פולק-רוק המורכב מטקסטים מקוריים ופיוטים מן המקורות, וגם כמה שיתופי פעולה מעניינים ומתוקשרים - בין היתר עם אהוד בנאי, שי גבסו, דניאל סלומון ואריק סיני (כאן בקליפ בכורה לגולשי ynet). הקול קול יוני, והוא שר לנו סולו – עם קצת עזרה מחברים.
הרוקיסט מ"בין השמשות" מודה כי התחתן והתמתן. התרחק מהרוק הסוער, מהחיפוש ומהכעסים. "זה בא מריכוך מסוים", גנוט אומר. "החוויה היא של בית ומציאה. אם בדברים הקודמים שעשיתי הכל היה הרבה יותר חשוף ומיוסר, אז כבר לא".
המעבר מהחיפוש הביתה
עשור וחצי ושני אלבומים היה גנוט חלק בלתי נפרד מ"בין השמשות", ויש שיאמרו החלק הבולט והבועט של ההרכב הייחודי, שעשה רוק עם נגיעות יהודיות והציג מודל של "צו פיוס" מוזיקאלי, דתי-חילוני.
"אני עדיין עובד ומופיע כמעט עם כולם בלהקה", הוא אומר, "אך הכיוון הוא לעשות את הפרויקט הזה לבד. בעבודה עם 'בין השמשות' היה משהו מאוד שיתופי, שיצר איזושהי תמונה רחבה. היה ניסיון למתוח את השירים שלי למקום הכי רחב שלהם. כמובן שרציתי לעשות את הדברים אחרת.
"ב'בין השמשות' גם מינון ה'יהודיות' היה צריך לעבור את הפריזמה של כולם – דתיים וחילונים. היה מינון הרבה יותר נמוך של שימוש בטקסטים מן המקורות, והרגשתי שאני רוצה להשתחרר מזה, ולהרשות לעצמי לעשות משהו יותר יהודי".
אבל מעבר לכל זה, גנוט מודה כי הסיבה לפירוק הגיעה, מבחינתו, ממקום עמוק ומשמעותי יותר: "בין השמשות' היו הרכב הנערות, הבחרות ותקופת הרווקות שהיה בהן המון חיפוש. האלבום החדש בא מתוך חוויה של מציאה. מצאתי את הבית שלי בכל המובנים, וממילא זה אלבום יותר ביתי - אפילו בעשייה שלו. הוא הוקלט ברובו במקום אחד. הבית הזה מתאים להרבה אורחים, אך כמו בבית - הכל קרוב ואישי יותר".
שר את מעגל השנה
לגנוט יש משהו עם מועדים בלוח השנה היהודי. האלבום ברובו מוקדש לפיוטים מן הימים הנוראים ומתפילות השבת, ויוצא בשבוע שחל בו ט"ו באב - תאריך משמעותי מבחינת הקשר שלו עם רעייתו, אורית.
"שנתיים לפני שהכרנו, בן דוד שלי חשב כבר להכיר בינינו", סיפר גנוט בעבר. "הוא מסר לי את הפרטים שלה, ואני שלחתי לה מייל - אך היא כבר הייתה בדרך לשדה התעופה.
"בחלוף שנתיים הקלטנו את 'עוד לא אהבתי די' בגרסת הקאבר ל-ynet, לקראת ט"ו באב. באותה תקופה אורית הייתה אמורה להגיע לארץ. היא ראתה את הכתבה, וחשבה לעצמה: 'היי, זה לא החמוד ההוא שרצו להכיר לי?' היא כתבה לי מייל חוזר על המכתב ההוא, מאז, ושאלה אם זה עדיין רלוונטי".
ערב חנוכה, כמה חודשים לאחר הקלטת השיר ההוא, התארסו השניים. "לקראתך" - סינגל הבכורה ששחרר גנוט לפני מספר חודשים - נכתב לרעייתו, והושר לראשונה בחתונתם. מילותיו מספרות בתמצות על האושר השמור למי שמצא אהבה לאחר דרך חתחתים, והן שואבות מן הפיוט של רבי יהודה הלוי: "בצאתי לקראתך לקראתי מצאתיך".
אריק סיני - מפגש בין-דורי מפתיע
הפתעות אחרות באלבום, מלמדות על חיפוש מוזיקאלי ופנימי. מפעם לפעם מבצבץ במוזיקה החלק החסידי של נשמתו, פעמים הצבר עם הצליל המחוספס והישראלי, ופעמים הבינלאומי. את "ברון יחד כוכבי בוקר" הקליט עם אהוד בנאי, ללחן שהושר בישיבה התיכונית שבה למד. את "העוקד, הנעקד והמזבח" גנוט לא הכיר כלל, "אצלנו האשכנזים לא שרים את זה, אך כשנפגשתי עם הטקסט, נדהמתי עד כמה שהוא חזק. בגלל שהייתי מנוטרל מלחנים קודמים, הרשיתי לעצמי לעשות מזה שיר רוק עוצמתי".
עם "אל אדון" קרה ההיפך המוחלט: "גדלתי על זה, ומרוב שהטקסט היה קרוב אלי – באה לי מנגינה ממקום אחר, אירי".
שנה וחצי ארכה העבודה עם אסי איילון, המפיק המוזיקאלי של האלבום. "ככל שהתקדמנו, קרו דברים ונפתח לנו הראש לכיוונים חדשים", הוא מספר. "החיבור לדניאל סלומון ואריק סיני, למשל. שני אלה לא נגעו בטקסטים מהמקורות לפני כן. עם אריק סיני זה היה ממש מרגש: כאילו איזשהו תיקון. זה היה כמו מפגש בין-דורי, כמו אבא ובן. במקרה הזה, להשיב לב בנים על אבות. לחבר את אריק לאיזושהי הוויה שהוא לא גדל עליה.
"הוא כל כך מתוק, שזה לא ייאמן. כשסיימנו לצלם את הקליפ, הוא אמר: ההורים שלי מתמוגגים שם למעלה. הפיוט 'אל אדון' זו שפה יהודית שהוא לא דובר עם כל המלעילים, וזה לא היה לו קל בכלל. מדהים כמה הוא הסכים להשקיע בשביל זה".
- יוני גנוט יופיע ב-9/8 ב"המקום", תל אביב, וב-11/8 ב"גולה", פתח תקווה.