חלומות באוויר: בלי טייס, בכל מקום
לצד המטוסים, התעופה האזרחית תכלול בעתיד הלא רחוק גרסאות שונות ומשונות של כלי טיס בלתי מאוישים: דמויי חרקים, "דחלילים מעופפים" וכאלו שיישלחו למשימות מסוכנות. כבר היום הם סופרים כבשים
עד סוף העשור מטוסים ללא טייס ישייטו בשמיים בהמוניהם, ממש לא רק בשדה הקרב - כך בטוחים מומחים, שמדגישים את העתיד של תעשיית התעופה: האפשרויות הבלתי מוגבלות כמעט של כלי הטיס הבלתי מאוישים (כטב"מ), כפי שהם מצטיירים בכתבה שפורסמה בסוף השבוע ב"גרדיאן" הבריטי.
עוד חדשות מהעולם ב-ynet:
קנדה: אם גילתה שתינוקה מוצע למכירה ברשת
אובמה חגג יום הולדת: "אולי האחרון שלי כנשיא"
חלבּ בוערת: "מטוסי קרב מפציצים מהאוויר"
תעשיית המל"טים ובני משפחתם מגלגלת כיום לפי ההערכות כ-6 מיליארד דולר בשנה, לא מעט מהם בישראל, שידועה כאחת ממפתחות הכטב"מים המובילות בעולם. בעוד 10 שנים, הסכום אמור להכפיל את עצמו. בצד הפיתוח המואץ גם חשש של מדענים וארגוני זכויות אדם מכך שמכונות יחרצו גורלות גם בשאלות חיים ומוות.
את התעשיות הביטחוניות החששות הללו לא ממש מעכבים, וגם לא חברות אזרחיות שמצטרפות לתחום. טכנולוגיה שמאפשרת לכטב"מים לשייט בבטחה במרחב האווירי האזרחי תהיה בשימוש כבר ב-2020, מאמינים לפי הכתבה בתאגיד הבריטי חובק העולם "BAE מערכות". "צריך למצוא תחליף לאחריות של הטייס", הסביר ל"גרדיאן" המהנדס הראשי בחברה, למברט דופינג-הפנטסאל.
הפעלה בענן אפר
אם חשבתם על צ'רטר נטול טייס לחופשה העתידית, זה לא בדיוק הכיוון. בינתיים. "השימוש הוא לפעילויות קשות וממושכות כמו חיפוש והצלה", הוא הוסיף. "אפשר להפעיל אותם במקומות שאדם לא יכול להיות, כמו למשל ענן אפר. בשריפות, אין כרגע כיבוי בלילה. נותנים לאש לבעור". מל"ט יכול לעשות את זה בחושך.
ישראל, מזכירים ב"גרדיאן", הובילה בפיתוח כטב"מים מאז שסבלה מהנ"מ הסורי במלחמת יום הכיפורים, ומוכרת אותם גם לצבאות ארה"ב ומדינות אירופיות. בתעשייה האווירית אמרו ש"בשנים האחרונות" מכרו כלי טיס כאלו בשווי מיליארד דולר.
כיום, כ-50 מדינות משתמשות בכטב"מים. בארה"ב בחנו את האפשרות להפעלתם באנרגיה גרעינית, אך נסוגו בשל החשש שכלי טיס שיתרסק יהפוך ל"פצצה מלוכלכת". גם הצעה
להחליף מפציצים אסטרטגיים במל"טים שיוכלו לשאת נשק גרעיני ירדה מהפרק.
ויש גם דברים אחרים לגמרי - כטב"מים שמדמים חרקים כדי שלא יזוהו. לפי הכתבה, ארה"ב הזמינה כלי טיס בגודל צופית (יונק הדבש), עם מצלמה. בהולנד, חברה בנתה מה שאפשר לכנות "דחלילים מעופפים", ששוגרו מעל שדה התעופה סכיפהול כדי להבריח אווזים שמסכנים מטוסי נוסעים.
פיתוחים נוספים עשויים להישמע כמדע בדיוני, אבל הם כבר קורמים עור וגידים. בין היתר, מושתלים שבבים במערכת העצבים של ציפורים כדי לשלוט בהתנהגותן ולנסות להשתמש בהן - למשל לזיהוי ריחות. האפשרויות בלתי מוגבלות, יעידו דברים של אחד מהאחראים על אימון במערך הכטב"מים בממלכה, שקיבל פנייה מסוכנות הפיתוח בוויילס להיעזר בהם "כדי לספור כבשים".