שתף קטע נבחר

 

0.5% מהתאונות בגלל מהירות: 'אוכפים מה שנוח'

רק חצי אחוז מהתאונות בשנה שעברה נגרמו ממהירות מופרזת. עו"ד שמעון מזרחי: "המשטרה מתייחסת ביתר שאת לעבירות מהירות כי זה הכי נוח". מומחה בדיני תעבורה: "כנראה מקצים לזה משאבים כדי להעשיר את קופת המדינה"

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה חשפה אתמול (ג') נתון מדהים - רק חצי אחוז מתאונות הדרכים בישראל ב-2011 נגרמו ישירות מנהיגה במהירות מופרזת. עורך הדין שמעון מזרחי, יו"ר קבוצת הכדורסל של מכבי תל-אביב ומי שמתמחה זה 45 שנה בתחום התעבורה, טען גם הוא בעקבות הנתונים: "מהירות היא לחלוטין לא הגורם לתאונה. מהירות יכולה לשנות את התוצאות, אבל היא לא זו שגורמת לתאונה. הסיבה שהאכיפה לגביה מוגברת היא שזו העבירה שהכי נוח למשטרה להתייחס אליה".

 

עוד חדשות ב-ynet:

 

על-פי הלמ"ס, ליותר מ-15 אלף נהגים שהיו מעורבים בתאונה בשנה שעברה, נרשמה עבירת תנועה כלשהי. כמה מתוכם

נסעו במהירות מעל זו המותרת בחוק? 70 נהגים בלבד. לשם השוואה, מספר הנהגים שלהם יוחסה עבירה של נהיגה אסורה לאחור היה כפול פי שלושה - 209. מנתוני הלמ"ס עולה עוד כי יחד עם עבירת "נהיגה במהירות מופרזת ביחס לנסיבות המקרה", מהוות עבירות מהירות רק 3.5% מסך העבירות המיוחסות לנהגים - יחס שנותר ללא שינוי כבר שנים ארוכות.

 

עו"ד מזרחי מציין כי בעשור האחרון השתפרו מאוד הכבישים בעולם בכלל ובארץ בפרט, וגם המהירות המותרת עלתה בארץ בהתאם עד ל-110 קמ"ש בכבישים מסוימים. "באירופה יש מדינות שאין בהן הגבלה על המהירות המותרת בשטחים בין-עירוניים או שיש הגבלה על מהירויות גבוהות בהרבה ממה שאנחנו מכירים בארץ", אומר מזרחי.

 

עו"ד אורן חקון, המתמחה בדיני תעבורה, מסביר: "העבירות שאיתן מגיעים בדרך כלל לבתי משפט הן עבירות של נהיגה בשכרות - עבירות שיש סביבן אכיפה מסיבית מאוד, וכן נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון נהיגה, וכמובן עבירות של תאונות דרכים שחלקן עם נזק לרכוש, חלקן עם פצועים וחלקן קטלניות".

 

עו"ד חקון: "לתעד בריונות, לא מהירות"

פרסום הנתונים של הלמ"ס מגיע בסמוך לשלבי הפעילות הראשונים של מערך המצלמות החדש, שנפרס בכבישי ישראל בהשקעת עתק. הקמת המערך עוררה ביקורת קשה על היותה "משאבת כספים מהנהגים" לכאורה, בעוד במשטרת התנועה טענו כי מדובר באמצעי הרתעה שנועד לשפר את הבטיחות בכביש ולהפחית את מספר התאונות והנפגעים.

 

משאבת כספים מהנהגים? מצלמת מהירות (צילום: מאיר פרטוש) (צילום: מאיר פרטוש)
משאבת כספים מהנהגים? מצלמת מהירות(צילום: מאיר פרטוש)

 

עו"ד חקון טוען כי רמת האכיפה של חוקי הנהיגה במהירות מופרזת היא בזבוז משאבים. "הגורם לתאונות הוא לא עבירות מהירות. אני תוהה ומשתומם מדוע הקצו לזה כל כך הרבה משאבים. חוץ מלהעשיר את קופת המדינה, לא עולה בדעתי סיבה אחרת לכך".

 

למרות זאת, להערכתו גם אחרי פרסום הנתונים כעת, לא יהיה שינוי משמעותי בהשקעת המשאבים או בחוקים. "הפתרון הוא שבמקום המצלמות שהתקינו ושמתעדות את מהירות הנהגים, יושמו מצלמות שיתעדו בריונות על הכביש ונהיגה מופרעת. את זה צריך לאכוף בכל אמצעי שיש".

 

עו"ד מזרחי: "להתמקד בעבירות אחרות"

להערכתו של עו"ד מזרחי, "אין שום סיבה שבכבישים כמו כביש 6 או כביש אשדוד-תל אביב לא יאפשרו לנסוע במהירות גבוהה יותר. הכבישים האלה בנויים טוב. צריך להנחות את המשטרה להתמקד בעבירות שיש בצדן שכרות או עבירות של עקיפה בקו הפרדה רצוף, עקיפה בדרך בלתי פנויה, או נהיגה בצד שמאל של הכביש שלא לצורך עקיפה, עבירה שלצערי לא מתייחסים אליה מספיק בישראל".

 

א' מחיפה נוהג מדי יום מרחקים גדולים במכוניתו הפרטית, ומעיד על עצמו כמי שנוסע במהירות הגבוהה ב-10 עד 20

קמ"ש מהמותר בחוק. "אני חושב שאם מדובר ברכב תקין, בכבישים שבנויים כמו שצריך, וכיום יש כאלה לא מעט בארץ, אין סיבה שמהירות תגרום לתאונות כל עוד שומרים על מרחק, עוקפים בזמן ובמידה הנחוצה ולא עוקפים על פס הפרדה רצוף".

 

לדבריו, "כל עוד מדובר בנהגים מיומנים, המהירות היא לא הבעיה, אבל כשמדובר בנהגים פזיזים שלא נשמעים לשאר חוקי התנועה, נוסעים מעבר למהירות המותרת או שאינם מספיק מיומנים בהתנהגות על הכביש, אז הסכנה לתאונה גבוהה יותר".


פורסם לראשונה 07/08/2012 23:48

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"לתעד נהיגה מופרעת, לא מהירות מופרזת"
צילום: צביקה טישלר
רק 70 נהגים מ-15 אלף עברו את המהירות המותרת
צילום: אבי רוקח
צילום: יובל חן
עו"ד מזרחי. "לאפשר לנסוע מהר יותר בכבישים 4 ו-6"
צילום: יובל חן
מומלצים