פיז'ו 107 רובוטית במבחן: התיבה האבודה
אחרי שנהגנו ודיווחנו על סיטרואן C1 וטויוטה אייגו, הגיע הזמן למבחן דרכים לצלע השלישית של התאומות הזעירות הזהות: פיז'ו 107. לקחנו את הגרסה הרובוטית, האם היא משתלמת?
- שנת השקה: 2005
- קטגוריה: מיני
- מתחרות עיקריות: טויוטה אייגו, יונדאי i10, סיטרואן C1, קיה פיקנטו
- מחיר התחלתי: 65 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 77.6 אלף שקל
1. תא נוסעים ותפעול
ה-107 המשווקת אצלנו, הוצגה לפני שמונה שנים. במונחי עולם הרכב מדובר בימי הביניים, פחות או יותר. עובדה זו מסבירה מדוע היא מרגישה מיושנת בכל הנוגע לאיכות - חומרים כמו-גם הרכבה. יש שפע מתכת חשופה ואין תא כפפות ננעל, מתגי ומנופי התפעול לא נוחים ולא נעימים למגע - בעיקר מנופי המזגן. ברכב ההדגמה הוחלפה מערכת השמע המקורית הגרועה, בהתקנה מקומית עם צג לא קריא בשמש (תוספת של 6,600 שקל).
כפתורי נעילת הדלתות אינם נוחים לתפעול, החלונות האחוריים נפתחים רק לחרך קטנטן, ואין פתחי מיזוג מרכזיים. המושבים הקדמיים מציעים תמיכה צדית מצוינת, אך גב המושב נוקשה ושטוח. בגלל גילה המתקדם, ה-107 היא מהקטנות מסוגה, וצפופה יחסית גם בהתחשב בארבעה מקומות הישיבה שהיא מציעה. תא המטען זעיר אפילו ביחס לקטגוריה, ופתח ההעמסה צר מאוד.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
בסעיף זה אין שינוי ביחס ל-C1 ואייגו: כיול המתלים נוקשה יחסית, ונוחות הנסיעה סבירה ולא יותר. במהירות עירונית נמוכה הנוחות טובה, אך ככל שעולה המהירות, הופכת הנסיעה לנעימה פחות ופחות. נסיעות ארוכות למרחק עשרות קילומטרים, מעייפות ולא נוחות. בסך הכל, הנוחות טובה למי שישתמש ב-107 בסביבתה הטבעית - בעיר. בידוד הרעשים לוקה בחסר - רעש המנוע נשמע היטב בהאצה, מלווה ברעשים ונקישות מתיבת ההילוכים הרובוטית - במיוחד ביחסי ההעברה הנמוכים.
במהירויות גבוהות בולט רעש צמיגים מוגזם. כושר התמרון מצוין, אם כי ההיגוי מרגיש מעט איטי וכבד בתמרוני חנייה ומהירות איטית. התיבה הרובוטית מאפשרת לרכב להתדרדר לאחור בזינוק בעלייה, ומקשה לכן על יציאה חלקה מהמקום ועל תמרוני חניה, בעיקר ברחובות שאינם מישוריים.
3. מנוע-תיבת הילוכים
אחרי שבחנו את צמד התאומות עם תיבה ידנית, את ה-107 החלטנו לבחון בגרסה הרובוטית. היא מצוידת באותו מנוע בעל שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר, המיוצר על-ידי טויוטה. המנוע רועש בהאצה ואינו חזק במיוחד, ועל כן יש לדחוק בו כדי להגיע למהירות התנועה מסביב. התיבה הרובוטית ממהרת לעלות להילוך גבוה כדי לחסוך בדלק, ומסרבת לבצע הורדת הילוך ("קיק דאון") אלא אם מתערבים ידנית או לוחצים ממש בעוצמה על דוושת המצערת.
בהתאם הביצועים אינם טובים, ושימוש נמרץ וידני בתיבת ההילוכים יגרום לנסיעה מטלטלת ולא נעימה. העברות ההילוכים אינן חלקות אגב גם בנסיעה רגועה. תיבה זו לבטח אינה תחליף ראוי לתיבה האוטומטית של חלק מהמתחרות. מסלול תצרוכת הדלק שלנו הפעם התמקד בנסיעה עירונית, בה נרשם נתון מעט מאכזב של 14.7 קמ"ל - רחוק מנתוני פיז'ו (19.6 קמ"ל בעיר).
4. התנהגות ואבזור בטיחות
בדיוק כמו אחיותיה, ל-107 יכולת דינמית טובה מאוד. זוויות הגלגול מינימליות, האחיזה גבוהה וההיגוי מדויק ומעורר בטחון. זו מכונית מיני קרובה מאוד מבחינה זו למכוניות סופר-מיני גדולות יותר. היציבות בבלימה טובה, וכך גם כושר הבלימה. עם זאת, דוושת הבלם דורשת לחיצה חזקה מהרצוי. ל-107 שש כריות אוויר ובקרת יציבות, אבזור טוב יותר מזה שאיתו נבחנה על-ידי ה-Euro NCAP, שם זכתה לארבעה כוכבי בטיחות.
5. אבזור ומחיר
ה-107 ממוקמת בדיוק באמצע בין ה-C1 לאייגו מבחינת מחיר. הגרסה הרובוטית עולה 71 אלף שקל, 2,000 יותר מה-C1 ו-2,000 פחות מהאייגו. תמורת מחיר זה תקבלו שני חלונות חשמל, מערכת שמע מקורית עם חיבור AUX ושש כריות אוויר. רכב ההדגמה כלל גם מערכת שמע לא מקורית עם מסך מגע, מערכת ניווט לוויינית וחיבור USB. בסך הכל התמורה ב-107 סבירה, אך רחוקה מהטובות בקבוצה. וכאשר יש סיטרואן C1 זהה וזולה יותר, פשוט אין סיבה לרכוש את הפיז'ו (או את הטויוטה).
ציון כולל וסיכום
+ יכולת דינמית, כושר תמרון
- תיבה רובוטית, איכות-נוחות-אבזור
ולבסוף: פיז'ו 107 זהה בכל תחום - למעט עיצוב חיצוני - לסיטרואן C1 וטויוטה אייגו. לשלושתן אותו מנוע ותיבות הילוכים, אותו תא נוסעים והן מיוצרות על-ידי אותם פועלים ורובוטים באותו המפעל בצ'כיה. בהתאם - למעט שיקולי תדמית - המומלצת בין השלוש חייבת להיות הזולה מכולן: סיטרואן C1 ידנית.
וגם אם אתם בכל זאת מעוניינים בפיז'ו, שימו לב לנקודות הבאות: התיבה הרובוטית אינה טובה, המנוע רועש מדי, תא הנוסעים אינו איכותי ועקבות הגיל בולטים. כדאי גם לזכור כי יש בשוק אלטרנטיבות טובות יותר, במחיר דומה - קיה פיקנטו ויונדאי i10 למשל. לכן, המסקנה היחידה חייבת להיות - במחיר הנוכחי, ה-107-C1-אייגו הרובוטיות פשוט אינן מומלצות.
מנוע | שלושה צילינדרים, 12 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1.0 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 68 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 9.5 קג"מ ב-3,600 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / רובוטית, חמישה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / ארבעה |
אורך | 344 ס"מ |
רוחב | 163 ס"מ |
גובה | 146.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 234 ס"מ |
משקל | 835 ק"ג |
נפח תא מטען | 139 ליטר |
100-0 קמ"ש | 14 שניות |
מהירות מרבית | 157 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 23.2 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) | 14.7 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 104 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 2 |
מחיר לגרסה שנבחנה | 77,600 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 4 כוכבים לפי Euro NCAP |