עזאם עזאם גאה: "התלמידים הביאו כבוד למרר"
התושב המפורסם במרר מפרגן לתלמידים שהשיגו 79% זכאות לבגרות: "זה כבוד על כבוד". בג'סר א-זרקא וברהט מסבירים שההשקעות הובילו לזינוק, בפוריידיס נותנים את הקרדיט למורים, אבל כולם מבינים - הדרך למהפכה חינוכית במגזר עוד ארוכה
"אני מאוד גאה על תוצאות הבגרות שלנו ומקווה שכולם, בכל המגזר הערבי, ימשיכו בדרך הנכונה". כך אמר אמש (יום ד') ל-ynet עזאם עזאם, תושב מרר, על רקע הזינוק של היישוב הדרוזי שהגיע ל-79.14 אחוזי זכאות לבגרות - עלייה של 14 אחוז לעומת השנה החולפת. מרר מדורגת במקום התשיעי בטבלת הזכאות לבגרות על פי מקום מגורים, ובמקום הראשון מבין היישובים הלא-יהודיים. היא מקדימה ערים מבוססות כהרצליה, גבעתיים, כפר-סבא ורמת-גן, בין היתר.
עזאם, ששהה בכלא המצרי במשך שמונה שנים בחשד כי ריגל לטובת ישראל, הוא גאוותו של היישוב הדרוזי. כעת מתווספת ליישוב סיבה נוספת לגאווה. "הבאנו כבוד לכפר שלנו ואני מקווה שכל הדורות ימשיכו באותה דרך", אמר אחד התלמידים. "דיברו על הכפר שלנו הרבה בגלל עזאם, אבל עכשיו רואים שלא רק הוא מביא כבוד אלא גם אנחנו, התלמידים".
עזאם עצמו הביע סיפוק מהתוצאות ואמר כי "מי שרוצה להצליח במדינת ישראל צריך להשקיע בעצמו עד שישיג את כל התעודות האקדמיות, שיקדמו אותו בחיים מבחינה חברתית וכלכלית. הלוואי שאפשר יהיה להחזיר את השנים אחורה, כדי שאוכל לעשות בגרות בעצמי ולהיות שותף בהישגים. אני ממשיך להגיד שאני הבאתי כבוד לכל הציבור הערבי, והתלמידים גם הביאו כבוד. כבוד על כבוד זה נותן חיזוק ועוד גאווה".
רהט: 75 מיליון לחינוך - והתוצאות בהתאם
ולא רק במרר מרוצים. ברהט אמרו כי צפו את ההצלחה - עלייה של 9% בשנה אחת, ל-53% שזכאים לבגרות. בעיר השנייה בגודלה בנגב ניתבו בשנה החולפת כ-75 מיליון שקלים לטובת מערכת החינוך, שבה לומדים כ-22 אלף תלמידים. "זאת גאווה לעיר", אמר ראש העיר, פאיז אבו סהיבן. "כאיש חינוך אני יכול לומר שהשינוי תמיד מתחיל שם. בסוף שנת 2008 התחלנו עם כ-43 אחוז זכאים ומאז השקענו משאבים בהנהלה, בצוות המורים ובבתי הספר. אני מקווה שההצלחה תדחף את התלמידים קדימה, לאקדמיה, והחזון שלי הוא שכ-15 אחוז מהם יהיו במוסדות להשכלה גבוהה".
במקיף אל-נור ברהט לומדים 1,400 תלמידים ב-46 כיתות. בתיכון ערכו מיפוי של האוכלוסייה, וכך ניתן פתרון אישי כמעט לכל תלמיד. ישנו מנגנון עבודה ברור, והצוות החינוכי יודע בדיוק מהן נקודות החולשה של כל לומד.
"אני מקווה שגם בשנה הבאה נראה עלייה באחוזי הזכאות", אמר המנהל, חאלד זיאדנה. "זה כמה שנים שפועל מכון לפיתוח מנהיגות בית ספרית, והוא נותן תמיכה למנהלים ועובד למען הכשרתם. יש לנו גם שיתוף פעולה עם הרשות ומשרד החינוך. למרות העלייה המרשימה, התלמידים עדיין נאלצים להתמודד עם תנאים קשים. בהם צפיפות, תשתיות לקויות ואפילו למידה במבנים יבילים".
הסוד של פוריידיס: שיתוף פעולה בין מורים לתלמידים
אמנם בפוריידיס נרשמה עלייה של חמישה אחוזים בלבד, אך מדובר במגמה מתמשכת שמציבה את היישוב עם 75.29 אחוזי זכאות - במקום השני מבין היישובים הלא-יהודיים. מנהל התיכון, חוסיין אבו דהאשה, מציין כי המפתח להצלחה הוא שיתוף הפעולה בין המורים לתלמידים.
"בכל שנה יש לנו הישגים בתוצאות הבגרויות, וזה נובע מכך שאנחנו מאמינים בדרך שלנו ועוקבים תמיד אחרי התקדמות התלמידים בשיתוף פעולה עם כל המורים", הוא אומר. "יש לנו מורים מצוינים, שיש להם את כל היכולות בלימודים וכולם מרגישים מחויבים. ידעתי לפני מספר ימים שבית ספרנו נמצא בדירוג טוב והתחלתי לקבל ברכות. גם הודעתי לכל המורים וכולנו שמחים".
ג'סר א-זרקא: ההשקעות הכספיות הניבו פרי
את הקפיצה המשמעותית ביותר רשם ללא ספק ג'סר א-זרקא, שזינק מ-12.5 אחוז בלבד בשנה שעברה ל-37.65 אחוז. "מהפכה חברתית-כלכלית מתחילה בחינוך", אומר ראש המועצה, עז-אלדין עמאש. "המועצה קיבלה החלטה שהחינוך עומד בראש סולם העבודה שלנו, ואליה הצטרפו השקעות מסיביות מכספים שהצלחנו לגייס ממשרד החינוך ומקרן רוטשילד קיסריה, שהחליטו להוציא את המערכת מהמצב הקשה שבו הייתה במשך שנים".
עוד בחדשות ynet:
לדברי עמאש, גובשה תוכנית פעולה - שיצאה אל הפועל. "התוכנית גובשה על ידי ד"ר
עבד כרים חדיג'ה ובוצעה באמצעות מורים מעולים, תוך שיתוף פעולה מלא עם ההורים", הוא אומר. "בוצעה גם תוכנית תפעול פרטנית לכל תלמיד ותלמיד, עד שהתחלנו לראות עלייה בהישגים".
מנהל התיכון המקומי, מוחמד מוחסן, שמח על העלייה באחוז הזכאים, אבל ביכה את התנאים. "לצערי, אנחנו סובלים ממחסור בכיתות וגם בית הספר נמצא במקום צפוף מדי ולידו יש עוד בתי ספר. אווירת הלימודים לא כל כך נוחה וצריכים לעבוד על טיפול ושיפור המצב, כדי שתהיה לתלמידים אווירה טובה יותר. לדעתי, זה תורם לקידום התלמידים ולעלייה בהישגים".