שתף קטע נבחר
 

חולדאי: "התחבורה הציבורית בגוש דן מקרטעת"

ראש עיריית תל אביב מאשים את משרד התחבורה והמשטרה באי-אכיפת איסור הנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית - התחבורה הציבורית מקרטעת", אמר. משרד התחבורה: "העיריה לא הצליחה לקדם שום פרויקט תחבורתי למען תושביה"

אין אכיפה בנתיבי תחבורה - ולכן התחבורה הציבורית בגוש דן כושלת. כך אומר היום (ג') ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי. לדבריו, "העירייה תרמה ותורמת את חלקה בכ-54 ק"מ נתיבי תחבורה ציבורית בלעדיים, (אלא) שגם הם אינם נאכפים על-ידי המשטרה ומשרד התחבורה. כתוצאה מכך, התחבורה הציבורית מקרטעת".

 

חולדאי אמר את הדברים בתגובה להודעת משרד התחבורה מאתמול (ב'), לפיה החל ב-6 בספטמבר יופעל נתיב תחבורה ציבורית בשול הימני של כביש החוף, בין מחלף פולג וצומת כפר שמריהו. בעיריית תל-אביב קוראים היום למשרד להפעיל נתיבי תחבורה ציבורית גם בכבישים המקשרים את גוש-דן עם אשדוד, קריית אונו, רעננה וכפר-סבא.

 

חולדאי: "אנשים יעדיפו להישאר עם כלי הרכב הפרטיים" (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
חולדאי: "אנשים יעדיפו להישאר עם כלי הרכב הפרטיים"(צילום: מוטי קמחי)

  

במשרד התחבורה אומרים כי הפעלת נתיב התחבורה הציבורית החדש בכביש החוף, שתיעשה בתחילה במסגרת ניסוי, תאפשר לקצר את זמן הנסיעה של אוטובוסים ב-20% ותגדיל את מספרם בשעות העומס בכ-10%. לדברי שר התחבורה, ישראל כץ, "הצלחת הפרויקט תביא למצב שבו נהגים יבינו כי קיימת חלופה נוחה ומהירה (לכלי הרכב הפרטיים, ש.ה)". בהמשך צפוי המשרד להאריך את הנתיב החדש, עד צומת גלילות.

 

"הצפיפות הבלתי נסבלת"

לדברי חולדאי, מערכת איכותית של תחבורה ציבורית נחוצה לפתרון בעיות התחבורה בתל-אביב וגוש-דן. "הבעיה המרכזית של מטרופולין גוש-דן היא היכולת של אנשים להגיע במהירות לעיר באמצעות תחבורה ציבורית יעילה ומהירה", מסביר חולדאי. "ללא פתרון של מערכת תחבורה ציבורית שכזו, יעדיפו (ה)אנשים להישאר עם כלי הרכב הפרטיים, ולייצר את הצפיפות הבלתי נסבלת".

 

לפני כחצי שנה נחשף ב-ynet כי משרד התחבורה ואגף התנועה במשטרה, נערכים לקראת רכישה של עשרות מצלמות דיגיטליות חדשות, שיוצבו בנתיבי תחבורה ציבורית ויאכפו את החוק נגד נהגי מכוניות פרטיות. על-פי נתוני האגף, שש מצלמות אכיפה המוצבות כיום בתל-אביב, ירושלים וחיפה, הפיקו בשנה שעברה כ-20 אלף דו"חות לנהגים.

 

עם זאת, מרבית נתיבי התחבורה הציבורית אינם מפוקחים באופן קבוע. בכירים בחברות האוטובוסים מתחו בעבר ביקורת חריפה על היעדר האכיפה, ואמרו כי רמת השירות לנוסעים נפגעת כתוצאה מכניסת מכוניות פרטיות לאותם נתיבים. גם שר התחבורה הודה כי מבצעי אכיפה אקראיים לא השיגו את מטרתם. "ניסיתי לתגבר את משטרת התנועה... זה לא דבר שצלח. בסופו של דבר, זה היה לכמה חודשים. (ו)לאחר מכן זה לא קרה".

 

סטטוס-קוו והגבלות תנועה

בין עיריית תל-אביב ומשרד התחבורה קיימים חילוקי דעות משמעותיים בנושאי תחבורה בכלל, ותחבורה ציבורית בפרט. לאחרונה החליטה העירייה לפנות למשרד התחבורה בבקשה להפעיל תחבורה ציבורית בימי שבת, אך במשרד מיהרו להבהיר כי הסטטוס-קוו הנהוג בישראל בענייני שבת לא ישתנה, ולכן לא תתאפשר הפעלת אוטובוסים בשבת.

 

מחלוקת נוספת קיימת כבר שנים ארוכות בנושא תוכנית העירייה להגביל תנועת כלי רכב במרכז תל-אביב. בדיון שנערך בסוף יולי, אמר בכיר בעירייה כי קיימת תוכנית להגבלת התנועה בעיר, אך "יש פה בעיה עם משרד התחבורה". ראוי להזכיר כי כבר בעשור הקודם הגישה העירייה תוכנית להגבלת תנועת כלי רכב בעלי מנועי דיזל, אך זו נדחתה על-ידי המשרד.

 

יש לציין כי בעירייה סיימו לאחרונה להכין תוכנית לצמצום זיהום האוויר מתחבורה, הכוללת בין השאר ארגון מחדש של כל מערך התחבורה הציבורית בעיר. העירייה מציעה להפעיל מערך היסעים מיוחד ("שאטלים") בין תחנות רכבת ומרכזי עסקים ובילוי - למשל, בין תחנת הרכבת "ההגנה" ובתי המלון ברחוב הירקון. עוד מוצע להרחיב את פרויקט השכרת האופניים ("תל אופן"), ואף ליזום השכרת מכוניות.

 

לדברי בכיר בעירייה, התוכנית כוללת גם את הרחבת השימוש במוניות היברידיות בשטח העיר - נושא שכבר עלה בעבר, ואף זכה לתמיכת בכירים במשרדי הממשלה. עוד אומר הבכיר כי העירייה מעוניינת להפחית את זיהום האוויר הנפלט ממשאיות אשפה, באמצעות שימוש ב"תחליב סולר" - תערובת של סולר ומים, המפחיתה את כמות המזהמים הנפלטים.

 

"חולדאי שותף למחדל ולכישלון"

במשרד התחבורה לא אהבו את דבריו של חולדאי, והגיבו במילים קשות. "במהלך 10 שנות כהונתו של מר חולדאי כראש עיריית תל אביב- יפו ועד לכניסתו לתפקיד של השר כץ, לא בוצע בתל אביב ולא קודם שום פרויקט תחבורתי הראוי לציון ולא במקרה. מדובר למעשה בעשור אבוד, מבחינתה של עיריית תל אביב, בכל הנוגע לקידום התחבורה הציבורית בעיר תל אביב וראש העירייה חולדאי הוא שותף למחדל ולכישלון שנמשך לאורך שנים רבות", דברי המשרד.

 

עוד אמרו כי "משרד התחבורה מקדם את הקמתם של נת"צים בכל רחבי הארץ, כולל במטרופולין תל אביב. לצערינו, בקשות של משרד התחבורה לאישור נת"צים ברחבי העיר נדחו ברובם הגדול, מסיבות בלתי מובנות, תוך פגיעה ביתרון של התחבורה הציבורית. לא בכדי, עיריות ירושלים וחיפה הצליחו לקדם פרויקטים תחבורתיים רבים, הראויים לציון, תודות לשיתוף פעולה מלא עם משרד התחבורה. לעומת עיריית תל אביב, שלא הצליחה לקדם שום פרויקט תחבורתי למען תושבי העיר.

 

"יצויין, כי האכיפה בנת"צים הינה באחריותה הבלעדית של משטרת ישראל", מזכירים במשרד התחבורה, ומסיימים ב"למרות זאת, משרד התחבורה סייע בשנים האחרונות למשטרה והקצה לאגף התנועה מיליוני שקלים, במטרה לקדם את האכיפה בנת"צים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חולדאי - בגלל משרד התחבורה והמשטרה
צילום: יעל צור
שר התחבורה - "יבינו שקיימת חלופה"
צילום: מוטי קמחי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים