האוצר: חברות הליסינג מונעות בכוח ירידת מחירים
טויוטת חוק ההסדרים שנחשפה אתמול ב-ynet, מגלה כי באוצר מייחסים לחברות הליסינג פגיעה חמורה בתחרותיות בשוק הרכב החדש והמשומש, כולל פעולות ייעודיות למניעת ירידת מחירי רכב משומש
משרד האוצר קובע: חברות הליסינג אינן מאפשרות להוריד מחירים, ופוגעות בתחרות בשוק הרכב המשומש. בטיוטת חוק ההסדרים, שנחשפה אתמול (ד') ב-ynet, קובעים אנשי האוצר כי חברות הליסינג מבצעות מהלכים שמטרתם לא רק קביעת מחיר, אלא גם שמירה על מחירי מחירון גבוהים למכוניות משומשות. לטענת האוצר, לחברות "יש אינטרס ברור לשמר ערך (מחיר) גבוה של רכבים, על-ידי ויסות היצע והימנעות משחיקת ערך הרכב".
באוצר מפתיעים גם בקביעה חמורה לפיה לא קיימת שקיפות בנוגע לעברם של כלי רכב - אין תיעוד מסודר של תאונות, טיפולים ובדיקות. המצב הקיים, כך מסבירים באוצר, גורם לכך שבשוק המכוניות המשומשות קיימת "חוסר הוגנות מטעם מוכרים פרטיים ומסחריים". החשש לחוסר הוגנות אף גובר, שכן סוחרים אינם נושאים באחריות חוקית למצבם הבטיחותי או המכני של כלי הרכב שהם מוכרים.
באוצר מציעים להחליש את כוחן של חברות הליסינג, למשל באמצעות ביטול הטבת מס משמעותית המוענקת להם כיום. בנוסף, מוצע להגביר את השקיפות בשוק המשומשות, באמצעות הקמת מאגר מידע ציבורי אודות ההיסטוריה של כל כלי הרכב. מאגר שכזה, כך מבטיחים באוצר, יצמצם את מספר ההונאות, ישפר את מצב הבטיחות של כלי הרכב, ואף יביא לקביעה של פרמיות ביטוח הוגנות.
ומה עם תחרות בין היבואנים?
באוצר מתייחסים גם לשוק הרכב החדש, ומבהירים כי גם שם מושפעת התחרותיות על-ידי חברות הליסינג. עם זאת, בחינה שנערכה על-ידי חברת ייעוץ חיצונית, העלתה כי "לא התגלו כשלים תחרותיים מהותיים בין היבואנים השונים". דברים אלה מנוגדים למסקנות ועדת זליכה, אותה מינה שר התחבורה, ישראל כץ, ואשר קבעה כי התחרותיות בשוק הרכב החדש לקויה.
בטויוטת חוק ההסדרים, גם מתייחסים במשרד אוצר למחירי המכוניות החדשות בישראל. "מחירי כלי רכב חדשים אמנם גבוהים, אך בניכוי מרכיב המיסוי, רמות המחירים אינן חריגות באופן מיוחד מהמקובל בעולם", מבהירים שם. בעניין הריכוזיות בשוק הרכב, אומרים באוצר כי "ריכוזיות המותגים והיבואנים בישראל דומה למקובל בעולם".
גם מסקנה זו מנוגדת לקביעת ועדת זליכה, שהמליצה על פירוק היבואנים הגדולים, וקביעת נתח שוק מרבי למי שמחזיקים ביותר ממותג אחד. בטיוטת החוק שהגיעה לידי ynet המלצה זו כלל אינה מופיעה, אך במשרד התחבורה הבהירו היום (ה') כי בכוונתם לקדם את יישום ההמלצה, באמצעות הקמת ועדה שתבחן את רמת התחרותיות בשוק הרכב באופן שוטף.
"שליטה חזקה מעבר למקובל"
ענף נוסף שזוכה להתייחסות מקיפה בטיוטת חוק ההסדרים, הוא תחזוקת כלי הרכב - מוסכים וחלקי חילוף. באוצר אומרים כי "ליבואני הרכב (יש) שליטה חזקה מעבר למקובל בעולם, המתבטאת במחירים גבוהים של חלפים מקוריים ותחליפיים". בפשטות, באוצר טוענים כי היבואנים נהנים מרווחים גבוהים במיוחד, כתוצאה מכשלים ייחודיים לשוק המקומי, כמו "נהלי יבוא אשר מצמצמים את היצע החלפים שאינם מקוריים הניתנים לייבוא".
בכוונת משרדי האוצר והתחבורה לבטל נהלים אלה, ולהגדיל את היצע החלפים האיכותיים - שיוצעו לצרכנים "במחירים הוגנים". על-פי הצעה נוספת המופיעה בטיוטת חוק ההסדרים, יוקם מאגר מידע אינטרנטי, שיאפשר לצרכנים להשוות מחירים של חלקי חילוף מקוריים ותחליפיים.
צעדים נוספים אמורים לתקן ליקויים בתחום המוסכים. באוצר מציינים כי "לאור דומיננטיות יבואני הרכב (בתחום) החלפים והתחזוקה", יש צורך בנקיטת צעדים שיגבירו את השקיפות, ויעודדו שימוש בחלקים תחליפיים במוסכים בבעלות יבואנים רשמיים. עוד מוצע לעודד ביצוע תיקונים במסגרת האחריות במוסכים עצמאיים, שאינם בבעלות היבואנים.
"לאוצר אין שמץ של מושג"
טענות האוצר החריפות, המופיעות בטיוטת חוק ההסדרים, התקבלו במורת רוח בחברות הליסינג. מוני בר, יו"ר הארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג, אומר כי המציאות הפוכה מזו שמתארים במשרד האוצר. "למשרד האוצר אין שמץ של מושג מה קורה באמת בשוק הרכב המשומש", טוען בר. "דווקא חברות הליסינג דוחפות את מחירי המכוניות כלפי מטה".
בר מסביר כי חברות הליסינג מוכרות מדי שנה עשרות אלפי מכוניות, ובכך גורמות לעודף היצע - וירידת מחירים. "הגיע הזמן שמשרד האוצר ילמד את חוקי ההיצע והביקוש, ויבין שאילולא היה קיים ענף הליסינג כמות המכוניות המוצעת למכירה הייתה קטנה בהרבה ומחירי המכוניות מיד שניה היו עולים באופן משמעותי " מסכם בר.