פיאט פנדה - עכשיו גם עם הנעה כפולה
הפנדה 4X4 חוזרת בדור שלישי ומעודכן, הפעם עם מנועי טורבו וכיול מתלים חדש. הופעת בכורה בתערוכת פריז, ומה עם השוק הישראלי?
פיאט תשיק בתערוכת פריז את גרסת ההנעה הכפולה של הפנדה, מכונית המיני המשווקת גם בישראל. מדובר בגרסה ייחודית באירופה, שם מכוניות מיני כפולות הנעה כמעט ואינן קיימות (בניגוד לשווקים אחרים בעולם - יפן למשל). הפנדה 4X4 מתיימרת אף להציע יכולת שטח מסוימת, זאת בין היתר תודות לנעילת דיפרנציאל אלקטרונית ומרווח גחון גדול מהדגם הרגיל.
מחברת סמל"ת, יבואנית פיאט, נמסר ל-ynet כי נכון לעתה עדיין לא התקבלה החלטה לגבי שיווק הגרסה החדשה אצלנו. עם זאת, נושא זה נבחן בימים אלה. בהקשר זה כדאי להזכיר כי הפנדה 4X4 הקודמת שווקה בישראל בראשית ימיה, אך לא זכתה להצלחה.
הדגם החדש, שמבוסס כצפוי על הדור השלישי של הפנדה שכבר משווק בישראל, יוצע הפעם עם שני מנועי טורבו: יחידת השני צילינדרים הייחודית של פיאט ("טווין-אייר"), עם נפח של 0.9 ליטר ו-85 כ"ס, או מנוע הדיזל הוותיק ("מולטיג'ט") בנפח 1.3 ליטר ועם 75 כ"ס. פיאט לא מפרסמת נתוני ביצועים או תצרוכת דלק, אך אלו צפויים להיות טובים פחות מדגמי ההנעה הקדמית.
גרסת השטח של הפנדה מקבלת גם עיצוב שונה, שכולל בין היתר פגוש קדמי ואחורי שונים עם פלסטיק דמוי-מיגון שטח, פסי חיכוך בצדדים ופלסטיק שחור הנעה לאורך המרכב ועל בתי הגלגלים. למרכב ובתא הנוסעים יוצעו גוונים חדשים (כולל המרכב, הדיפונים והריפודים הירוקים שמופיעים בתמונה). שינויי העיצוב והגבהת המרכב לטובת יכולת שטח משופרת, הובילו לשינוי קל במידות: האורך צמח ל-368 ס"מ (2.5+), הרוחב ל-167 ס"מ (2.5+) והגובה ל-160 ס"מ (5+). בסיס הגלגלים נותר ללא שינוי - 230 ס"מ בלבד, מהקצרים בקטגוריה.
הפנדה 4X4 תוצע עם הנעה כפולה קבועה, המחלקת את הכוח בין הסרנים בהתאם לצורך באופן אוטומטי. עד מהירות של 50 קמ"ש, ניתן יהיה לנעול אלקטרונית את חלוקת הכוח, בכדי לשפר את הביצועים בדרכים חלקלקות במיוחד. מערכת זו, הנעזרת גם בבקרת היציבות, תזהה גם מצבי החלקה ותבלום גלגל עם מעט אחיזה, במטרה לשפר את יכולת התנועה בבוץ ושלג לדוגמה.
מלבד גרסת השטח החדשה, פיאט תציע גם פנדה טרקינג (Trekking). כאן מדובר בגרסה המצוידת בעיצוב השטח של ה-4X4, אך בלי ההנעה הכפולה. במקומה, תהיה מערכת בקרת משיכה משופרת, שתסייע לתנועה בכבישים משובשים או חלקים במיוחד.