שתף קטע נבחר

מי יספוג את העלאת המע"מ? העסקים הקטנים

רבים מבעלי העסקים הקטנים נדרשים להמתין זמן רב עד התשלום בפועל עבור שירות שסיפקו. ברשות המסים הסכימו להקל ולדרוש את המע"מ רק כשיקבלו את הכסף בפועל מהלקוחות. אולם העלאת המס בסוף השבוע מציבה בעיה חדשה: מי ישלם את האחוז הנוסף?

העלאת המע"מ בסוף השבוע משפיעה על כיסם של כל תושבי ישראל. ואולם, השפעה כפולה צפויים לחוות אלפי עסקים קטנים וציבור העצמאים במדינת ישראל שעשויים לממן את העלייה הזו ישירות מכיסם, עבור לקוחותיהם.

 

 

מי לא מכיר את המושג "שוטף פלוס 30"? בעל העסק או העצמאי נותן שירות או מוצר ובתמורה הוא מקבל מהלקוח תשלום שיפרע רק לאחר 30 יום. מציאות זו הפכה מקובלת בעולם הקמעונאי והמסחרי. האמת, שעל רקע הטלטלות הכלכליות ומצב מוסר התשלומים במשק, כבר מזמן הפלוס 30 הפך לפלוס 60 ואף פלוס 90 וצפונה מכך.

 

לאחרונה הסכימה רשות המסים לשנות את הנוהל בתשלומי המע"מ, מהלך שנועד בעיקרו להיטיב עם בעלי העסקים הקטנים. הרשות מאפשרת לבעלי העסקים לשלם את המע"מ עם קבלת הכסף בפועל מהלקוח, ולא כפי שנעשה עד כה - עם הגשת מסמך דרישת התשלום. בכך נחסך הצורך לשלם מראש לרשויות המס, כסף שעשוי להתקבל עוד זמן רב.

 

ואולם, לאור העלאת שיעור המע"מ, מ-16% ל-17%, רבים מהעסקים להם ניתנה ההקלה לשלם מע"מ רק עם קבלת הכסף, עשויים למצוא את עצמם סופגים את האחוז הנוסף.

 

כך לדוגמה, בעל עסק שנתן בחודש יולי 2012 שירות בשווי 1,000 שקל לפני מע"מ. הואיל והוא לא חייב להוציא חשבונית מס אלא בעת קבלת הכסף בפועל, הוא הוציא בחודש יולי 2012 חשבונית עסקה על סך 1,160 שקל כולל מע"מ, לפי מע"מ בשיעור של 16%. לאור הנוהג הרווח לתשלום בשיטת "שוטף פלוס...", הסכום ישולם לאחר ה-1 בספטמבר והוא יחולק לתשלום לפני מע"מ של 991 שקל ומע"מ של 169 שקל. את ההפרש בסכום המע"מ לתשלום יספוג בעל העסק.

 

המשימה: לרדוף אחרי הלקוחות

"המצב שנוצר עתה הוא בעייתי", אומר ל ynet עו"ד אריאל דרייפוס, ראש מחלקת המיסים בחברת חשבים. "דרישת התשלום שנשלחה על עבודה שבוצעה בטרם עלה המע"מ כוללת מע"מ בשיעור של 16%, אך אם התשלום עבורה יבוצע לאחר ה-1 בספטמבר, ימצאו עצמם עסקים רבים סופגים את האחוז הנוסף מכיסם".

 

תשאלו, מה הבעיה? שאותו עצמאי או בעל עסק יפנה ללקוח וידרוש ממנו להשלים את האחוז החסר. ובכן, הם יכולים לעשות זאת ואף זו זכותם על פי חוק, אולם במציאות, אצל רוב העצמאיים ובעלי העסקים הקטנים, המרדף אחרי הלקוח עבור תשלום נוסף בגין עליית המע"מ לא ממש יניב פרי. בעוד אם תאגיד גדול כגון בנק יפנה ללקוח וידרוש את התוספת הזו סביר להניח שהוא גם יקבל בלי יותר מדי מאמץ, לעסק הקטן אין את הפריווילגיה הזו. לרוב, המרדף אחרי הלקוח לא ייתן תוצאות, והעלאת המע"מ תיפול על כיסו של בעל העסק.

 

ברשות המסים מדגישים: "איננו רשאים ואיננו נוהגים להתערב ביחסים העסקיים שבין העוסקים ללקוחותיהם. לחיוב על בסיס מזומן יש יתרונות רבים (אין חובות אבודים, אין פערי מימון בין תשלום המע"מ לקבלת התמורה מהלקוח וכו') וזהו כנראה אחד מחסרונותיו הבודדים".

 

עוסקים נוספים שיספגו את המע"מ עבור לקוחותיהם, בלית ברירה, הם נהגי המוניות המפעילים מונה. לנהג המונית אין שליטה על עדכון תעריפי המונה ברכב - תהליך זה נעשה באמצעות קידוד אלקטרוני רק במקומות ספורים המורשים על ידי משרד התחבורה. נכון לרגע זה, משרד התחבורה אינו מאשר את עדכון התעריפים ובמשרד מסבירים כי העדכון נמצא בבדיקה והוא יכלל במסגרת עדכון תעריף נרחב יותר שיתייחס גם לעליה במחירי הדלק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
העצמאיים יגבו גם את האחוז הנוסף?
צילום: Index Open
מומלצים