החינוך הישראלי בצניחה: 89 בעולם במתמטיקה
עוד אינדיקציה לצרות של החינוך: מדו"ח הפורום הכלכלי עולה כי ישראל ירדה 10 שלבים באיכות לימודי המתמטיקה. מוסדות המחקר בצמרת, אבל בדו"ח מזהירים: "אם סוגיית המדעים לא תטופל, היא תערער את מנועי החדשנות של ישראל"
החינוך הישראלי בצרות, ומדד נוסף מראה את עומק הבעיה: הפורום הכלכלי העולמי (WEF), שכולל 144 מדינות, פרסם את הדו"ח השנתי שלו, ולפיו מערכת החינוך הישראלית מדורגת רק במקום 53. מחברי הדו"ח מציינים לרעה ירידה ממקום 79 למקום 89 באיכות לימודי המתמטיקה והמדעים. "אם לא תטופל הסוגיה באופן יסודי, הרי שהיא עלולה לערער את מנועי החדשנות של ישראל", נכתב בדו"ח.
בחירות בארה"ב 2012 - לכל הכתבות של CNN ו-ynet
כתבות נוספות בערוץ החדשות
- נתניהו נגד שריו: "מישהו הדליף ופגע באמון"
- פיגוע ירי בקוויבק: הרוג בנאום ניצחון הבדלנים
- ניצחון לפרות: מקדונלדס תקים סניף צמחוני בהודו
המדד בודק את היכולת של כל מדינה להיכנס לתחרות הכלכלית העולמית. לפי הדו"ח, רמת החינוך בבתי הספר היסודיים מדורגת במקום ה-71. אך לא הכול שלילי. מחברי הדו"ח מציינים לשבח את איכות מוסדות המחקר בישראל, הנמצאים זו השנה השנייה במקום הראשון בעולם (יחד עם שוויץ) בזכות מוסדות המחקר במכון ויצמן והטכניון.
נקודות חזקות נוספות הן ההשקעה במחקר ופיתוח (מקום 3 בעולם), יחס הפטנטים לאוכלוסייה (מקום 4), זמינות הון-סיכון (מקום 3) ושיתוף הפעולה בין מוסדות המחקר לתעשייה (מקום 8). על מכלול הפרמטרים הללו ממוקמת ישראל במקום השמיני בעולם בחדשנות.
אפשר ללמד מתמטיקה בכיתה של 40 תלמידים?
אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים שאחראית בישראל על הדו"ח, אמר כי "מצד אחד מכוני המחקר של ישראל בראש הטבלה העולמית ונתונים נוספים, בהם יחס הפטנטים לאוכלוסייה, מוכיחים ש'הראש הישראלי' הוא דוגמה ומופת ברמה בינלאומית. מצד שני, מתעורר חשש גדול, לפיו דור העתיד שלנו לא יעמוד ברף הגבוה".
חייק הוסיף כי "הידרדרותה של מערכת החינוך למקום ה-53, הירידה של רמת החינוך בבתי הספר היסודיים למקום ה-71, ובפרט הירידה התלולה באיכות המדעים והמתמטיקה, למקום ה-89, מעידים על צפי מדאיג מאוד באשר לעתיד מדינת ישראל. אם לא נפעל בשילוב כוחות לשיקום מערכת החינוך, נמצא עצמנו בפני שוקת שבורה".
ד"ר טלי נחליאלי, ראש החוג למתמטיקה במכללת לוינסקי לחינוך, אמרה כי "הירידה המדוברת בדו"ח זה מקבילה לירידות במקצועות אחרים עליהן אנו שומעים חדשות לבקרים".
נחליאלי הזכירה כי בבתי הספר היסודיים, עליהם מדבר הדו"ח, לומדים בין 35 ל-40 ילדים בכיתה. לדבריה, "אם נזכור כי מתמטיקה היא מקצוע מופשט ומורכב, נראה כי בכיתות כאלו קשה יהיה להביא את הילדים להבנה עמוקה של המקצוע ולאהבה למתמטיקה". לדבריה, "יש למשוך למקצוע ההוראה אנשים טובים נוספים".
Read this article in English