שתף קטע נבחר

משחק, אקשן: טריילרים קולנועיים למשחקי מחשב

החיבור בין תעשיית הקולנוע למשחקי המחשב תופס תאוצה. רוברט דאוני ג'וניור וג'ונה היל והבמאים גאי ריצ'י ודיוויד פינצ'ר הם רק חלק מהשמות הגדולים שלוקחים חלק בטריילרים למשחקי מחשב. בדרך הם מפזרים עליהם אבק כוכבים

המרחק בין הוליווד למרכזי הפיתוח של משחקי המחשב מעולם לא היה גדול במיוחד - רבים מהם שוכנים בקליפורניה, קרוב מאוד לאולפנים. וגם בהיבט המהותי, תעשיית משחקי המחשב היא יקום מקביל לזה של תעשיית הסרטים, ולא פעם היתה חפיפה בין השניים. כך למשל נוצרו כותרים המונעים מכוח המותגים של "מלחמת הכוכבים", ג'יימס בונד ואחרים, ומנגד שאבו יוצרים השראה ממשחקים מצליחים כמו "טומב ריידר", "האויב שבפנים" ו"סיילנט היל".

 

מבחינת יוצרי הסרטים, הממד הווירטואלי של הגיימרים הוא עולם מרתק, שכמו בקולנוע יוצר עולמות בדיוניים מלאים וסיפורים מפתיעים, מרגשים ומאתגרים שמתרחשים בו. הסקרנות הזו הביאה למסך הגדול סרטים כמו "משחקי מלחמה", "טרון" ורק לאחרונה גם את "ראלף ההורס" - להיט האנימציה של דיסני שעושה חיל בבתי הקולנוע בארצות הברית בימים אלה, ומספר את סיפורו של נבל במשחק ארקייד, שמבקש לעשות טוב לשם שינוי.

 

אבל פעפוע התכנים והגורמים ההפקתיים אינו חד כיווני. לאחרונה מסתמן טרנד מפתיע בזירת משחקי המחשב דווקא, אליה נמשכים במאי קולנוע נודעים וכוכבים זוהרים - וזאת לצורך יצירת טריילרים לכותרים עתידיים. הטריילרים הללו נוצרים בלייב-אקשן ובאמצעות לא מעט אפקטים ויזואליים שונים ומשונים מנסים להעביר את ההרגשה שנכונה לגיימרים לכשירכשו את המשחקים וישתעבדו למציאות החלופית שהם מכתיבים.

 

ג'ונה היל וסם וורת'ינגטון. מלחמה זה כיף ()
ג'ונה היל וסם וורת'ינגטון. מלחמה זה כיף

 

מי שמכתיבה את הטרנד הנוכחי היא חברת אקטיויז'ן (Activision) - מפיצת משחקי המחשב המצליחה, שמשרדיה ממוקמים בסנטה מוניקה שבקליפורניה, מרחק כמה תנועות ג'ויסטיק בודדות מהוליווד. בשנים האחרונות היא נישאת על הצלחת הפרנצ'ייז שלה "Call of Duty", העוסק בלחימה מהזן המוכר לנו בזירות קרב עכשוויות, המתרחשת בעולם אפוקליפטי גדוש בהרס, הרג וחורבן. נשמע מתסכל, אבל הטריילרים "הקולנועיים" שקידמו את המשחקים דווקא הקנו גוון משעשע לחוויה.

 

כך למשל "Call of Duty: Modern Warfare 3", בו המשתמש מכוון חיילים אמריקנים באתרים שונים בעולם. בטריילר קיבלו החיילים את פניהם של סם וורת'ינגטון ("אווטאר", "התנגשות הטיטאנים") וג'ונה היל ("סופרבאד", "מאניבול") כשני חיילים - The Vet ו-n00b שמם - שמוצאים עצמם באיזורי הלחימה בניו יורק, ברלין ופריז. וורת'ינגטון הוא המקצוען, היל הוא השלומיאל וביחד הם מעניקים גוון קומי למציאות הקשה ממשחק המחשב.

 

סם וורת'ינגטון נגד ג'ונה היל בטריילר של "Call of Duty: MW3"

 

המסר של הטריילר הוא שאפילו היל השמנמן חסר המזל יכול להיות לוחם מיומן בתנאים קשים כאלה (כמובן אם הם וירטואליים, כשהוא יושב בנוח מול מסך המחשב הביתי שלו), וכך גם שחקן הכדורסל דווייט הווארד (היום בלוס אנג'לס לייקרס), שפורץ בסוף הטריילר עם מקלע אדיר ויורה לכל עבר - קליעים ואבק כוכבים.

 

"Call of Duty: Modern Warfare 3" היה הצלחה מסחררת, ועם יציאתו בנובמבר 2011 הוא גרף כ-400 מיליון דולר ברחבי העולם. כך הפך משחק המחשב לתוצר הבידור עם ההשקה הרווחית ביותר אי פעם. אקטיויז'ן ראו כי טוב והחליטו לקדם את השקת "Call of Duty: Black Ops 2" - עוד כותר שיצא מהפרנצ'ייז, ומדמה מלחמה מודרנית נגד זומבים - באמצעות טריילר קולנועי.

 

הפעם, גוייס לפרויקט רוברט דאוני ג'וניור, שמבליח לרגע קט כטייס מטוס קרב - והוא רק חלק קטן בשרשרת הלוחמים שמחסלים אחד את השני במגוון כלי נשק, אך פניו המחייכות מתוך הקוקפיט הן בוודאי השיא של הטריילר. אולם הפעם, בניגוד לטריילר הקודם, מפיקיו לא הסתפקו בנוכחותו של דאוני ג'וניור, אלא הביאו במאי קולנוע מוערך כדי שייצור אותו - גאי ריצ'י הבריטי, שביים את דאוני ג'וניור בסרטי "שרלוק הולמס", וכך גם בטריילר של "Call of Duty: Black Ops 2", שיושק היום (ג').

 

רוברט דאוני ג'וניור וחברים בטריילר של "Call of Duty: Black Ops 2"

 

לא ברור כמה ממאפייני עבודתו הקולנועית של ריצ'י באים לידי ביטוי בטריילר בן הדקה וקצת, שמתאר כאמור סדרה של מחסלים בלוס אנג'לס של 2025, שאמורים לשחרר את נשמתו האלימה של כל אחד מהמשתמשים. למרות שהמטרה המשותפת היא למגר את הזומבים, כל אחד מהגיבורים מפתיע את חברו, בסוג של דאחקה תחרותית. "Surprise" הם אומרים, ומציגים נשק עדיף על האחר.

 

האם החלטורה שעשו ריצ'י ודאוני ג'וניור בטריילר לטובת משחק מחשב היא משהו שיש להתבייש בו? כנראה שדיוויד פינצ'ר לא חושב ככה. הבמאי המוערך הפיק עבור חטיבת המשחקים של מיקרוסופט את הטריילר לכותר החדש שלהם "Halo 4". המשחק מתרחש בעולם עתידני בו האנושות נמצאת תחת התקפת חייזרים, ומחזירה מלחמה באמצעות לוחמים אנושיים משודרגים מכנית. זהו עולם אפל ומפתה בו זמנית - בדומה ליצירה הקולנועית המוכרת של פינצ'ר.

 

הטריילר של "Halo 4" מאת דיוויד פינצ'ר

 

בניגוד לטריילרים מבית "Call of Duty", במקרה של "Halo 4" פינצ'ר והבמאי טים מילר (איש האפקטים מאחורי "הנערה עם קעקוע דרקון" של פינצ'ר) מבקש להעביר את המשבר הנורא שעובר על היקום בדרך אסתטית ומעוצבת ביותר שמשלבת בין לייב-אקשן לאנימציה של המשחק עצמו. התוצאה היא קטע קולנועי לכל דבר - ולכן גם ארוך יותר מהטריילרים הנ"ל.

 

האם זהו תחילתו של טרנד חדש - סדרת מפגשים חדשה בין יוצרי הקולנוע לתעשיית משחקי המחשב. סביר להניח שזה לא יפסק פה. לאקטוויז'ן,

מיקרוסופט ודומותיהן יש הרבה כסף לבזבז, אבל לא מספיק אבק כוכבים לפזר מסביב (שחקנים בשר ודם נערצים יותר מדמויות דיגיטליות). הטריילרים מאפשרים שילוב בין היתרון הכלכלי ליתרון השיווקי. ואם על הדרך אפשר לייצר גם תוכן קולנועי מוצלח שיבשר על משחק מחשב מוצלח לא פחות - אז כנראה שאין בזה שום רע.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוברט דאוני ג'וניור. מככב בטריילר למשחק מחשב?
לאתר ההטבות
מומלצים