שתף קטע נבחר
 

מדד הביורוקרטיה: משרד הפנים המתיש ביותר

בדיקה שנערכה בין אנשי עסקים מצביעה על חזרתה של הביורוקרטיה. "מדד הביורוקרטיה" יורד זה הרבעון השני ברציפות. המשרד הכי יעיל: משרד התחבורה

חשבתם שישראל בכיוון הנכון מבחינת התנהלותם של משרדי הממשלה והרשויות? טעיתם. המחשוב והקדמה אומנם הגיעו, אך בשנה האחרונה סרבולי הביורוקרטיה המתישה ממשיכים לגדול.

 

 

סקר שבוצע בקרב 766 חברים, באמצעות חברת SQ "השביל שלך להצלחה" וגיאוקרטוגרפיה, עבור לשכת המסחר בתל-אביב והמרכז, בה חברים אנשים עסקים בתחום המסחר והשירותים, בדק את יעילותם של שבעה נותני שירות ממשלתיים: משרד התחבורה, משרד הפנים, משרד התמ"ת, הביטוח הלאומי, משרד הבריאות, משרד האוצר ומערכת בתי המשפט.

 

בבדיקה נשאלו אנשי העסקים לגבי ארבעה קריטריונים: זמינות נציגים, זמן הטיפול בפניה, יחס אישי ואיכות הפתרונות שקיבלו.

 

בתוצאותיו הכלליות של הסקר נמצא כי ברבעון השלישי של שנת 2012 ישנה ירידה שנייה ברציפות רצופה ב"מדד הביורוקרטיה", העומד על ציון של 6.77 (מתוך 10), וזאת לאחר ציון של 6.8 ברבעון השני של השנה ו 6.84 ברבעון הראשון. עד לרבעון הראשון של השנה היה "מדד הביורוקרטיה" במגמת שיפור כללי מאז החלה לשכת המסחר בבדיקה זו בשנת 2008 .

 

על מי עדיף לוותר מראש?

במקום הראשון, הגוף הממשלתי הנוח ביותר למגזר העסקי הוא משרד התחבורה (ציון 7.36 במדד הביורוקרטיה). במשרד זה נבדקה, בין היתר, היעילות בטיפול רישוי רכבים, רישוי לנהגים וקבלת אישורים.

 

במקום השני, ובפער משמעותי מהמקום הראשון, נמצא הביטוח הלאומי עם ציון מדד של 6.89.  בביטוח הלאומי נבדקו, בין היתר, רמת השירות בענייני הסדר תשלומים, טיפול בתאונות עבודה ואישור להעסקת עובדים - גוף זה הביא לצמצום הביורוקרטיה לאורך השנים. בשנת 2008 עמד ציון הביורוקרטיה בביטוח הלאומי על 6.5, מנגד רשם המוסד ירידה רצופה מהרבעון הראשון בו זכה לציון שיא של 7.49.

 

במקום השלישי נמצא משרד האוצר עם ציון מדד של 6.87. בענייני האוצר נשאלו המרואיינים, אודות שירות שניתן במשרדי מס הכנסה ומע"מ, על שירות שקיבלו בעת רישום פתיחת עסק וקבלת מידע. האוצר תיקן את הירידה ביעילותו ברבעון הקודם וחזר לציונו ברבעון הראשון.

 

במקום הרביעי מתמקם לו משרד הבריאות עם ציון מדד של 6.85. הנושאים שנבדקו במשרד עסקו במתן רישיון עסק, ביבוא ושיווק אביזרים רפואיים, בהסדרת רישיונות תמרוקים, יבוא מזון ורישום תרופות. גם כאן מדובר בתיקון היעילות לעומת הירידה שהייתה לו ברבעון השני בה קיבל ציון של 6.66

 

במקום החמישי והמאכזב נמצא משרד התמ"ת (6.84) שרשם ירידה (לעומת 7.26 ברבעון קודם, אז היה התמ"ת למשרד היעיל ביותר בבדיקת לשכת המסחר). בתמ"ת בדקו את הטיפול בנושא עובדים זרים, טיפול בנושא עובדים יחסי עבודה וחוקי עבודה.

 

במקום השישי נמצאת מערכת בתי המשפט עם ציון מדד של 6.6. מערכת זו ממוקמת בצורה עקבית מאז כניסתה למדד בתחתית הטבלה, אך מנגד מציגה מגמה מתמשכת של שיפור תמידי של יעילותה וללא תנודות מטה.

 

הפעם מערכת בתי המשפט גם השאירה את המקום האחרון למשרד אחר, משרד הפנים, עם ציון 6.4. הבדיקה במשרד זה כללה את הטיפול בפניות בנושא עובדים זרים, הוצאה וחידוש דרכון, טיפול ברישוי כלי ירייה וכן פנייה בנושאי תוכניות בניין עיר. כאן מדובר בירידה בולטת לעומת הרבעון הקודם (6.8) ובעצם עם הציון הנמוך ביותר של המשרד מאז שנת 2009.

 

עו"ד אוריאל לין, נשיא לשכת המסחר ת"א והמרכז ואיגוד לשכות המסחר, הסביר את התוצאות המאכזבות אל ראש הפירמידה. "אני מצר על כך שעל אף שנתניהו הצהיר לא אחת כי יש לצמצם הרגולציה, לא התקבלה הצעת איגוד לשכות המסחר להקפיא כל רגולציה לתקופה בת חצי שנה שבמהלכה ינופו הוראות רגולטוריות שאינן משרתות באופן אמיתי את ההגנה על האינטרס הציבורי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
התור במשרד הפנים
צילום: אמיר לוי
אוריאל לין: מצר
צילום: מיכאל קרמר
מומלצים