אופל אסטרה סדאן: מבחן דרכים לנושאת הלפיד
אופל חוזרת לפלח המשפחתיות עם הנוסחה שהישראלים אוהבים: תא מטען נפרד ותיבה אוטומטית. האם הנוסחה המנצחת על הנייר תהפוך אותה ללהיט מכירות?
- שנת השקה: 2009 (סדאן - 2012)
- קטגוריה: משפחתיות קומפקטיות
- מתחרות עיקריות: טויוטה קורולה, יונדאי i35, פורד פוקוס
- מחיר התחלתי: 125 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 137.5 אלף שקל
- לגלריית התמונות המלאה של אופל אסטרה סדאן
1. תא נוסעים ותפעול
תא הנוסעים של האסטרה סדאן כמעט זהה לזה בו מצוידת גרסת ההאצ'בק, ומציע גם דימיון ניכר לזה של שברולט קרוז, התאומה הקוריאנית-אמריקאית. איכות החומרים אינה יוצאת דופן, אך איכות ההרכבה מרשימה. הבעיה היא שעומס המתגים וגודלם הצנוע בדרך כלל, יוצרים עומס מיותר ופוגעים בנוחות התפעול. תנוחת הנהיגה טובה למדי, וכך גם המרווח ליושבים מלפנים. המרווח מאחור, לראש ולברכיים, ממוצע בלבד. ילדים עם או בלי מושבי בטיחות ירגישו מצוין, מבוגרים בגודל מלא - קצת פחות. תא המטען גדול כמקובל ברכבי סדאן, אך פתח הטעינה צר מעט מהרצוי.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
האסטרה מציעה "אופי גרמני" של פעם. המשמעות היא כיול מתלים נוקשה יחסית, המורגש בעיקר בנסיעה עירונית. מחוץ לעיר המצב משתפר, אך רק במהירות גבוהה על הכביש המהיר. מלבד בתנאים אלה, ריסון תנודות המרכב ונטרול זעזועים נותר ברמה בינונית ביחס לטובות בקבוצה. כושר התמרון העירוני טוב יחסית, בעיקר לאור מידות המרכב הנדיבות. פעולת ההגה סבירה במרבית המקרים, למעט תגבור-יתר לעיתים במהירות נמוכה. בידוד הרעשים (כולל המנוע) בתא הנוסעים אינו מרשים, ורעשי רוח חודרים כבר במהירות שיוט נמוכה. במפתיע, במכונית המבחן נשמעו גם רעשי מתלים חזקים מהמקובל.
3. מנוע-תיבת הילוכים
האסטרה סדאן מוצעת בישראל עם יחידת כוח אחת - מנוע 1.4 ליטר, טורבו-בנזין, עם 140 כ"ס ובשידוך לתיבת שישה הילוכים אוטומטית. המנוע מציע כוח זמין כבר מסל"ד נמוך, ומאפשר קצב התקדמות מהיר, במחיר רעש מנוע נוכח. תיבת ההילוכים, בה פגשנו כבר בדגמי שברולט ואופל אחרים, מרשימה פחות. היא מאפשרת גלישה לאחור (למרות מערכת שאמורה למנוע זאת), ולפחות במכונית המבחן ייצרה נקישה מיותרת ומטלטלת בתחילת תנועה. מנגד, העלאת הילוכים מבוצעת באופן רהוט, חלק ומאוד מהיר.
כדאי לציין כי התיבה מעבירה להילוכים הגבוהים כבר בסל"ד נמוך יחסית, "טריק" מוכר שנועד לסייע בחסכון דלק, אך כזה שפוגם בזמינות הכוח ותובע הורדת הילוך לצורך האצה. המנוע אמנם גמיש יחסית, אך תגובת תיבת ההילוכים ל"קיק-דאון" (הורדת הילוך אחד או יותר על-ידי לחיצה חזקה על המצערת) איטית מדי לעיתים. תצרוכת הדלק הייתה גבוהה מהצפוי במסלול המבחן הרגוע: 10.4 ק"מ לליטר.
4. התנהגות ואבזור בטיחות
היכולת הדינמית של האסטרה סבירה-פלוס, עם פעולת הגה נוסכת בטחון. כאשר הקצב ממש עולה, וחורג מאופי הנהיגה של מרבית רוכשי המכונית, סובלת האסטרה מתת-היגוי מוגזם אך צפוי. מערכת הבלימה של האסטרה במבחן לא הרשימה במיוחד, עם מהלך דוושה ארוך ורך במקצת. האסטרה משווקת בישראל עם שש כריות אוויר ובקרת יציבות, וזכתה לציון חמישה כוכבים עם ניקוד גבוה במבחן הבטיחות של Euro NCAP.
5. אבזור ומחיר
האסטרה סדאן מוצעת ברמת גימור אחת, שמחירה 125 אלף שקל. תמורת מחיר זה תקבלו כמעט מכל טוב. בקרת שיוט עם מגביל מהירות, מערכת שמע מקורית עם חיבור AUX ובלוטות' (אך בלי USB), מחשב דרך ובקרת אקלים מפוצלת. אבזור הבטיחות כולל שש כריות אוויר ובקרת יציבות. מדובר בסך הכל ברמת אבזור גבוהה, ובמחיר מקביל למתחרות (שלא כולן מאובזרות פחות). רכב המבחן כלל גם תוספות בתשלום - חלון גג (5,000 שקל), חישוקים קלים מקוריים (2,500 שקל) ומערכת מולטימדיה (5,000 שקל), שמביאים את מחיר רכב ההדגמה ל-137.5 אלף שקל, סכום גבוה ביחס לתמורה.
ציון כולל וסיכום
+ אבזור, מנוע, בטיחות פאסיבית
- תיבת הילוכים, נוחות נסיעה, בידוד
ולבסוף: אופל אסטרה סדאן היא המכונית החשובה ביותר של המותג מאז עבר זיכיון הייבוא מחברת יוניברסל מוטורס ישראל לחברת שלמה. היא נכנסת לפלח הגדול והתחרותי ביותר בשוק, ועושה זאת עם נוסחה כמעט-מושלמת (נפח המנוע יהיה המכשול הפסיכולוגי היחיד, וכנראה גם חסר משמעות).
על הנייר אכן הכל עובד היטב - רמת האבזור מרשימה, המרווח יותר ממספק ותא המטען גדול. על הכביש, הביצוע מעט פחות מרשים: פעולת תיבת ההילוכים פוגמת בביצועים ובנוחות וכיול המתלים הופך את הנהיגה בעיר לפחות נוחה מהרצוי. בסך הכל יש כאן מכונית שמתמקמת מתחת לפסגה. לחובבי המותג זה בהחלט אמור להספיק. לאחרים פחות.
מנוע | ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1.4 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 140 כ"ס ב-4,900 סל"ד |
מומנט מרבי | 20.4 קג"מ ב-1,850 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, שישה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | ארבע דלתות, סדאן / חמישה |
אורך | 466 ס"מ |
רוחב | 181 ס"מ |
גובה | 150 ס"מ |
בסיס גלגלים |
268.5 ס"מ |
משקל | 1,393 ק"ג |
נפח תא מטען | 460 ליטר |
100-0 קמ"ש | 10.3 שניות |
מהירות מרבית | 200 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 15.1 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) | 10.4 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 157 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 5 |
מחיר לגרסה שנבחנה | 137,500 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים לפי Euro NCAP |