סיטרואן C-אליזה במבחן: שיא הליסינג
המשפחתית הקטנה של סיטרואן תוכננה לשווקים מתפתחים, כתשובה ליונדאי i25 אקסנט ומאזדה 2 סדאן. האם למכונית שתתחרה על ליבו של מנהל ציי הרכב צריך להיות מקום של כבוד גם אצלכם?
- מי - סיטרואן C-אליזה (C-Elysée)
- מחליפה את - אף אחת
- מתחרות - יונדאי i25 אקסנט, מאזדה 2 סדאן, קיה ריו, שברולט סוניק
- מתי - תחילת 2013
- כמה - בין 110 ל-115 אלף שקל (בנזין)
- היכן נהגנו - ברצלונה, ספרד
- גלריית תמונות - סיטרואן C-אליזה
תכירו, זה האוטו
סיטרואן C-אליזה היא כניסה ראשונה של הצרפתים לפלח המשפחתיות הקטנות, תת-קטגוריה של מכוניות סופר-מיני עם תא מטען נפרד (סדאן). במקרה זה, ה-C-אליזה מבוססת על ה-C3 האצ'בק, ועברה התאמות כדי להוריד את עלויות הייצור ולהתאימה למדינות מתפתחות. באירופה המערבית - כולל צרפת - היא כלל לא תשווק.
בהתאם לנוסחה הפופולארית, לישראל תגיע גרסת 1.6 ליטר ותיבת ארבעה הילוכים (בלבד) אוטומטית, עם בסיס גלגלים ארוך יחסית ל-C3 עליה היא מבוססת - 265 ס"מ נדיבים ביחס לקטגוריה.
תא הנוסעים
כצפוי וכמוצהר על-ידי הצרפתים, חסכון הוא מילת המפתח כאן. עיצוב הקונסולה אמנם מודרני ונעים לעין, אך איכות החומרים נמוכה מזו המקובלת בדגמים מוכרים אחרים של היצרנית. לא רק ביחס ל-C4 המשפחתית למשל, אלא אף ל-C3. מכיוון שמדובר היה ברכבי טרום ייצור, סלחנו לאיכות הרכבה לא מרשימה.
המרווח בתא הנוסעים טוב במיוחד לרגליים ולראש. מאחור יכולים לשבת בנוחות גם גבוהים במיוחד. מנגד, מרווח הכתפיים מצומצם ולא מאפשר לשלושה מבוגרים לשבת מאחור. תא המטען, כמקובל בקבוצה, נדיב מאוד בגודלו. תא הכפפות בינוני בגודלו, ומספר תאי האחסון קטן יחסית.
מנוע ותיבת הילוכים
החשוב מבין שני המנועים שיגיעו אלינו הוא כמובן הבנזין, יחידת 1.6 ליטר עם 115 כ"ס שפותחה על-ידי פיז'ו-סיטרואן (בניגוד ליחידה שמספקת ב.מ.וו ל-208/C3). המנוע מציע מידה סבירה של כוח וביצועים נאותים, אך בידוד הרעשים לוקה בחסר, אפילו בנסיעה רגועה.
תיבת ההילוכים היא זו המוכרת והוותיקה של היצרנית, שאינה חפה ממגרעות. ביחס למקובל כיום היא איטית יחסית ולא מספיק אינטליגנטית ב"למידת" רצונו של הנהג. תצרוכת הדלק בהשקה עמדה על 11.5 ק"מ לליטר, לא מרשים במיוחד לתנאי המבחן.
מנוע הדיזל שייתכן ויגיע אלינו הוא אותו HDi מודרני המוצע גם ב-C3 (עם 92 כ"ס מנפח 1.6 ליטר). היעדר בידוד נאות הופך גם אותו לרועש מעבר לרצוי. מלבד זאת הוא גמיש ומספק ביצועים מכובדים, ומציע כצפוי תצרוכת דלק טובה יחסית: 16.4 ק"מ לליטר. תיבת ההילוכים הידנית (לא תוצע גרסה אוטומטית) תפקדה היטב. למרות מהלך ארוך יחסית, היא נוחה לתפעול ומציעה יחסי העברה שימושיים.
נוחות נסיעה
כיול המתלים מעט נוקשה מהרצוי, והמכונית חסרה את הרכות והשיכוך שאופייניים לדגמי סיטרואן בדרך כלל. רכבי ההדגמה צוידו בחישוקים הגדולים מבין שתי האפשרויות שישווקו ישראל ("15 או "16), אך ספק אם זו הסיבה לרושם זה. ההיגוי מעט כבד ואיטי, ועשוי לפגום בנוחות התפעול בעיקר בתנועה עירונית.
יכולת דינמית ובטיחות
ל-C-אליזה יכולת דינמית גבוהה, עם אחיזת כביש מרשימה וריסון מרכב ראוי. כושר הבלימה אף הוא נאות. עם זאת, מפתיע לגלות כי בסיטרואן מציעים במכונית זו רק ארבע כריות אוויר (שתיים פחות ביחס למתחרותיה העיקריות). כנדרש בתקינה הישראלית, ל-C-אליזה בקרת יציבות בכל הגרסאות. דגם זה עדיין לא נבחן במבחן הבטיחות של Euro NCAP.
לסיכום
סיטרואן אינה מסתירה זאת - ה-C-אליזה אינה מעוניינת להציע חוויה סיטרואנית ייחודית לרוכשיה, אלא מכוונת לתחשיב הכלכלי של קצין הרכב. בהתאם, אין בה כל ייחוד שאמור לקרוץ לרוכש הפרטי, כולל עיצוב חיצוני שמרני יחסית למותג, ופנימי נעים לעין אך לא מרשים. בהתאם, בלובינסקי מעריכים כי עיקר המכירות יהיו לחברות הליסינג, ומתמחרים לכן את המכונית היישר מול מובילות הקטגוריה.
גרסת הבסיס (1.6-אוטומט) תעלה 110 אלף שקל, גרסה מאובזרת יותר תעלה 115 אלף שקל. עבור הלקוח הפרטי מדובר בתג-מחיר לא אטקרטיבי דיו מול מתחרות גדולות-נוחות-מאובזרות-בטוחות יותר מקטגוריית המשפחתיות-קומפקטיות, למשל סיטרואן C4, פורד פוקוס או יונדאי i35.
עבור לקוח הליסינג לעומת זאת, כזה המחויב לבחור משפחתית קטנה, מדובר בבחירה ראויה.
בעד: נוחות, מרווח לברכיים, תא מטען
נגד: בידוד רעשים, תיבת הילוכים, איכות
מנוע | ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1.6 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 115 כ"ס ב-6,050 סל"ד |
מומנט מרבי | 15.3 קג"מ ב-4,000 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, ארבעה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | ארבע דלתות, סדאן / חמישה |
אורך | 443 ס"מ |
רוחב | 175 ס"מ |
גובה | 147 ס"מ |
בסיס גלגלים | 265 ס"מ |
משקל |
1,165 ק"ג |
נפח תא מטען | 506 ליטר |
100-0 קמ"ש | 10.3 שניות |
מהירות מרבית | 188 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 15.4 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 151 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | אין נתון |
מחיר התחלתי | 110,000 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 4 (קדמיות, צדיות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | לא נבחן |
הכתב היה אורח חברת סיטרואן