הנזק לתיירות בעקבות המבצע: 1.8 מיליארד שקל
מבצע "עמוד ענן" גרם לכ-300 אלף תיירים לבטל את הגעתם לארץ, חברות תעופה ביטלו טיסות, אילת נפגעה קשה ועתה מנסים להחזיר את התיירים לישראל
תוצאות הלחימה בדרום: כ300- אלף תיירים ביטלו עד כה את הגעתם לישראל בעקבות מבצע "עמוד ענן," ועל פי הערכות הנזק המצטבר לתעשיית התיירות בישראל נאמד ב1.8- מיליארד שקל.
בסוף השבוע נערך כנס חירום בהשתתפות שר התיירות סטס מיסז'ניקוב ומנכ"ל משרדו נועז בר-ניר, וכן ראשי ענף התיירות, על מנת למצוא דרכים להציל את עונת החורף ולמזער את הנזקים לתיירות.
עוד על "עמוד ענן" והתיירות:
- 2 אוניות נוסעים ענקיות דילגו על ישראל
- אפקט "עמוד ענן": גל ביטולי חופשות בארץ ובחו"ל
- תיירים מביטלו ביקורים, טיסות מתארכות
אילת נפגעה קשה בעקבות המבצע, שכן חברות שכר אירופיות, בעיקר סקנדינביות, ביטלו סדרת טיסות ישירות משוודיה ודנמרק לאילת וכן הייתה פגיעה בטיסות ישירות מהולנד וממדינות נוספות. זאת, בנוסף לכנסים שבוטלו בבתי המלון.
משרד התיירות כבר פנה לאוצר בבקשה לקבל תוספת של 8 מיליון שקל שתשמש רשת ביטחון לחברות השכר הזרות, על מנת לאפשר את המשך פעילות טיסות החורף מאירופה לאילת.
"עושים מאמצים להשיב את התיירים לישראל"
במשרד התיירות מעריכים כי ניתן יהיה להחזיר חלק מהתיירים שביטלו את הגעתם לישראל בשל המלחמה בדרום. "הפגיעה העיקרית בתיירות הנכנסת תהיה לחודשים נובמבר, דצמבר וינואר, אבל תהיה פגיעה גם לחודשים פברואר עד מאי" אמר בר-ניר. "אנחנו עושים מאמצים להשיב את התיירים לישראל ומקווים שנצליח להחזיר גם כאלה שביטלו."
בכינוס שנערך בסוף השבוע הוחלט לפנות לסוכני נסיעות גדולים, בעיקר באירופה, ולנסות לשכנע אותם להשיב את התנועה לישראל כבר בתקופה הקרובה. עיקר הביטולים של תיירים לישראל היו מרוסיה, שמהווה כ17%- מכלל התיירות לישראל, ומגרמניה, שמהווה כ7%- מהתיירות לארץ.
המלחמה בדרום גרמה לעצירה בהזמנות לישראל ולמעשה לפגיעה בגידול בתיירות הנכנסת, שזוכה כבר 4 שנים לעדנה גם בשל היציבות בישראל ופעילות שיווק אינטנסיבית של משרד התיירות ותעשיית התיירות כולה, וגם בשל משברים במדינות השכנות.
בעשרת החודשים הראשונים של השנה הגיעו לישראל כ3- מיליון מבקרים, גידול של 8% בהשוואה לנתוני התקופה המקבילה בשנת ,2011 ועל פי התחזיות שנת 2012 אמורה הייתה להסתיים כשנת שיא חדשה, אולם ככל הנראה הדבר לא יקרה.
בכנס סוכם כי לשלושת החודשים הקרובים ירוכזו מאמצים שיווקיים בקרב "משתמשי הקצה," כלומר בתיירים עצמם, ויתוגברו קמפיינים שיווקיים בארה"ב וברוסיה. כמו כן יתוגברו מנגנוני סיוע ותמריץ למארגני טיסות ותיירות לארץ ותיעשה פעילות באינטרנט, כולל הפצת צילומים של תיירים שנהנים מהחופשה בישראל. במקביל יינקטו פעולות שיווק כדי להחזיר גם את הישראלים לאזור הדרום.