איך לצלם דולפין ותמנון בים? מדריך רטוב
חולמים לצלם בעלי חיים מתחת למים? מה צריך לדעת לפני שצוללים עם מצלמה ואיך מתנהגים מול דג או תמנון? דני וינברג, צלם תת-ימי ומחבר הספר "עין הדג" מעניק לכם טיפים מנצחים
הצילום התת ימי הפך לאחד מהתחביבים הנפוצים בקרב צוללים בארץ ובעולם, תודות לפופולריות הגואה והנגישות של הצילום הדיגיטלי בעשור האחרון.
לא נדיר לראות מאות צוללים בדרכם למים כשהם אוחזים במארזים בגדלים שונים ומצלמות בתוכם.
- עולם קפוא: איך לוויתנים מתפנקים בקוטב?
כיום, ישנן אפשרויות רבות למי שרוצה לצלם מתחת למים: החל מטלפונים סלולריים במארזים זעירים, דרך מצלמות אטומות קטנטנות שמאפשרות צילום תוך כדי שנירקול או צלילה רדודה, ועד למארזים העשויים מפלסטיק קשיח או מתכת שיאפשרו לכם להכניס את המצלמה לתוכם ולצלם בביטחה גם בעומק של עשרות מטרים.
דקר זוכה לניקוי יסודי בתוך מדור של ספינה טבועה (צילומים: דני וינברג)
מדוזה פלגית זוהרת וספינה טבועה
לדעת לצלול לפני הקליק
אבל לפני שתיקחו עמכם מצלמה אל מתחת למים, תצטרכו לקחת בחשבון מספר דברים חשובים: צלם תת ימי חייב להיות בעל כישורי צלילה טובים מאד. הסביבה הימית היא עדינה ושברירית וכל פגיעה קטנה בה - גם אם לא נעשתה בזדון - היא מיותרת וגורמת לנזק לשונית האלמוגים.
המודעות לשמירה על הטבע בכלל ועל הסביבה הימית בפרט הפכה לקונצנזוס מוחלט בשנים האחרונות. כל פגיעה בשונית נתפסת כמעשה שלא ייעשה. על כן, אין צורך שתמהרו להכניס מצלמה למים בטרם תלמדו לשלוט באיזונכם בצורה מוחלטת.
אף צילום לא שווה שיעשו בגללו נזק לשונית ולשוכניה. ניסיון בצלילה ורמת איזון טובה אינם רק ערובה לשמירה על השונית ולהשגת צילומים מוצלחים, אלא מהווים גם נקודת פתיחה טובה לצלילה מהנה יותר וחסרת מאמץ ולצריכת אוויר משופרת.
חשמלן פרסי על רקע קרני השמש
סוסון ים על רקע ספינה טרופה
לא צוללים לבד ונזהרים במים
בנוסף למיומנות צלילה גבוהה, עליכם להיות מודעים לתנאי הצלילה. למשל: מגבלות העומק, כמות האוויר במיכל ומצב הדקומפרסיה שלכם (מיותר לציין שמחשב צלילה הוא יותר מרצוי למי שמצלם מתחת למים), כמו כן, גם התמצאות באתר שבחרתם לצלול ולצלם בו.
בלהט הצילום קל מאד למצוא את עצמכם נשאבים לתוך עינית המצלמה או מסך ה-LCD ולהיכנס לצרות , ולכן, דאגו לטפח בן זוג לצלילה (דייב באדי). הדייב באדי צריך להיות צולל מנוסה, מתחשב וסבלני כדי שיוכל לפקוח עליכם עין בזמן הצילום.
עדיף לכם לבחור צולל מנוסה כבן זוג לצלילה ולא פרטנר לתחביב, שמן הסתם יהיה מרוכז גם כן בצילומיו ולא יוכל להעניק לכם את תשומת הלב הרצויה.
דולפינים באילת
תמנון אורב ללהקת כחלילים
איך מתחילים?
טיפים שיעזרו לכם ליצור קליק ביניכם לבין התחביב המופלא - צילום תת ימי
- האור כידוע הינו חומר הגלם של הצילום. מתחת למים, חלק גדול מהאור שאמור להגיע לחיישן המצלמה, אובד בדרך אליו. יחד עם איבוד האור, גם הצבעים נעלמים בהדרגה ככל שמעמיקים.
- השתדלו לצלם בשעות משופעות באור (10:00-16:00) ובעומקים רדודים כדי לנצל את אור השמש לקבלת צבעים טובים בצילום. ככל שתישארו בעומק רדוד יותר, כך ייבלעו פחות צבעים על ידי המים ויהיה לכם יותר אור זמין לצילום.
- צמצמו ככל הניתן את המרחק ביניכם לבין האובייקט המצולם. ככל שיהיו פחות מים בין העדשה לבין האובייקט שלכם, המבזק יאיר בצורה יעילה יותר, הצבעים יהיו עזים והניגודיות והחדות בצילום יהיו טובים יותר.
דיונונים סמוך לפני המים
תמנון מרחף על רקע ספינה טבועה
אנטר למבה בתאורה ממוקדת
תמנונים מזדווגים
- במקרה של צילום אובייקט ממרחק קצר- עד 1-1.5 מ', שימוש במבזק יאפשר את שחזור האור והצבעים שנעלמו עם ההעמקה. כבו את המבזק אם אתם מצלמים אובייקט שנמצא במרחק גדול יותר.
- שימוש במבזק חיצוני יעזור לכם להאיר את הפריים בצורה טובה יותר- ההבזקה תהיה חזקה יותר, זווית ההבזקה ופיזור האור יהיו רחבים ויעילים יותר ומיקום המבזק יהיה בשליטתכם. בנוסף, צילום עם מבזק שמרוחק מהעדשה ומכוון היטב, יפחית במידה ניכרת את תופעת החלקיקים במים (backscatters) שעלולים להרוס את הצילום.
-
נסו לצלם כאשר השמש מאחוריכם, בעיקר בצילומי סצנות רחבות וצילומי נוף תת ימי. בצורה כזו תקבלו את הצבעים הטובים ביותר תמנעו מצילומים שהשמש מופיעה בהם, המצריכים התמודדות עם תנאי חשיפה ותאורה מאתגרים.
אנטר ורפסודה ברקע
אנטר מפהק - תאורה ממוקדת
- נסו שהאובייקט המצולם יתפוס כמה שיותר שטח בפריים, ולצורך כך התקרבו אליו עד כמה שניתן.
- נסו לצלם את האובייקט ב"גובה העיניים" או מלמטה בזווית כלפי מעלה. השתדלו להימנע עד כמה שניתן מצילומים כלפי מטה.
אנטר פוער את פיו לרווחה
- אם אתם מצלמים דגים, נסו לצלם אותם מזווית קדמית או בפרופיל. הימנעו מצילומים מזווית אחורית.
- שימו לב שנקודת המיקוד במצלמה מכוונת למקום החשוב ביותר בפריים. בצילומי דגים, החדות של העיניים היא החשובה ביותר.
טחן נקוד מצולם מספר סנטימטרים בודדים מהעדשה
זוג זרבוביות מהודרות ואלמוגים רכים
- לאחר מספר צלילות עם המצלמה ולאחר שתרגישו בנוח עם הצילום מתחת למים, התחילו להתנסות בתוכניות חשיפה חצי אוטומטיות- תכנית חצי אוטומטית עם עדיפות לצמצם (aperture priority), ומצב חשיפה ידני (manual mode), וזאת על מנת לקבל שליטה טובה יותר בתוצר הסופי.
- למדו להכיר את נושאי הצילום שלכם ודפוסי התנהגותם: היכן הם מסתתרים, מה הם אוכלים, האם הם טריטוריאליים וכד'. המידע הזה יעזור לכם להשיג צילומים טובים יותר.
זרבובית מהודרת מצולמת בתאורת מבזק אחורית
חסילון מסתתר בבקבוק בירה
הגודל לא קובע
ולסיום מספר מילים ואנקדוטה משעשעת (לא עבורי באותם הרגעים) שמיועדת בעיקר לצלמי "יבשה" מנוסים, שמתכוונים להתחיל לצלם מתחת למים ומתלבטים בין מצלמת ה-DSLR שלהם וכל ההוצאות הנלוות הכרוכות באריזתה לשימוש תת ימי, לבין האפשרות לרכוש מצלמה קומפקטית ומארז צלילה ייעודי.
היתרון הגדול ביותר של המצלמות הקומפקטיות טמון ברב-גוניות שלהן: טווח הזום שלהן מחד, והיכולת לחבר להן עדשות חיצוניות“רטובות“ לצורכי מקרו וצילום רחב זווית מאידך. אלה יאפשרו לכם לצלם בצלילה אחת כמעט כל סצנה שתיקרה בדרככם: החל מחסילון קטן ועד לכריש הלווייתן העצום.
תמנון פסוס זרועות צד סרטן בלילה
להקת דיונונים בלילה
אני עדיין נזכר בצלילת בוקר מוקדמת שערכתי לפני מספר שנים באתר "האוניברסיטה“ באילת, בה הייתי מצויד במצלמת ה-DSLR שלי ועדשת מקרו, כשלפתע הופיע צל גדול מעליי.
הרמתי את ראשי ולתדהמתי ראיתי מנטה ענקית בעלת מוטת כנפיים של כ-4 מטרים, שעצרה בדיוק מעליי בזמן שהייתי שקוע בצילום מלפפון ים. קשה היה לתאר את תסכולי כשהדבר היחידי שהצלחתי לצלם במפגש הזה היה את עינה של המנטה האצילית.
יכולתי להישבע באותו רגע שאני מבחין בהבעת לגלוג עמוקה בעיניה. לו הייתה למנטה לשון, היא לבטח הייתה חורצת לי אותה ואילו היו לה אצבעות, היא הייתה מראה לי בוודאי את האמצעית. כמה שרציתי מצלמה קומפקטית, אפילו פשוטה, באותו הרגע!
דני וינברג , צלם טבע. ספרו "עין הדג - מדריך ישראלי לצילום תת-ימי", יצא לאור בהוצאת "ההתאחדות הישראלית לצלילה"
רוב הצילומים בכתבה צולמו במצלמה קומפקטית
עוד תמונות מרהיבות וכתבות בעמוד "החיים בים"