"ניסאן ליף מכוערת? תסתכלו על פיאט דובלו"
פיאט השיקה את הגרסה החשמלית של ה-500 הקטנה, ומצאה לנכון ללגלג על מראה ניסאן ליף - המתחרה החשמלית מיפן. אנשי ניסאן לא נשארו חייבים, והזכירו לעולם מי מייצרת לדעתם מכוניות מכוערות באמת
גם שני קונצרנים גדולים, יכולים להתנהג כילדים בגנון. קחו למשל את קונצרן הרכב האיטלקי פיאט המחזיק בבעלותו מספר מותגי-ענק, והציבו מולו את קונצרן רנו-ניסאן, אף הוא מהגדולים שבחבורה. עכשיו, שחררו את לשונו של בכיר מאד מרוצה מעצמו בפיאט, והציבו מולו את מקבילו המייצג את המותג היפני. כדי להפוך את העסק לעסיסי עוד יותר, דאגו לעיסוק בנושא החם ביותר בתעשיית הרכב כיום - רכב חשמלי.
ובמה דברים אמורים? בהשקת פיאט 500e, הגרסה החשמלית והכה חשובה של מכונית המיני האיטלקית, החליט בכיר בפיאט ללעוג לעיצובה - הלא מרהיב, יש להודות - של ניסאן ליף היפנית. אחת המכוניות היותר מעניינות ומתקדמות שמציעה תעשיית הרכב לעולם. היפנים, מיותר כמעט לציין, מאד לא אהבו את ההתייחסות המעליבה.
"בואו נודה בעובדות, כיעור הוא כנראה הסוג הגרוע ביותר של זיהום", כך השיב מאט דייויס, מנהל שיווק מוצרים בפיאט, כאשר נשאל על-ידי כתב סוכנות הידיעות "בלומברג" באשר לדעתו על מראה ניסאן ליף, המכונית החשמלית המצליחה ביותר בעולם כיום. כדי לחזק ולהבהיר מה הוא בדיוק חושב, ואיזו דוגמה כדאי להביא לטוב-טעם, הוסיף דייויס ואמר: "פיאט 500e מוכיחה שאתה לא חייב לוותר על עיצוב טוב כדי להציע מכונית חשמלית".
בניסאן שמעו את הדברים, והחליטו להסיר את הכפפות - עניין לא פשוט כאשר מדובר באנשי תעשיית הרכב היפנית. בשיחה עם "אוטומוטיב ניוז" רב ההשפעה, הסביר מנהל השיווק של ניסאן, סיימון ספרול, איזו מכונית לדעתו יכולה לייצג זיהום בעזרת מראה. "בואו נודה בכך", אמר הבכיר. "פיאט מעולם לא התביישה להציג עיצובים שנויים במחלוקת. רבים הרי יתארו דגמים רבים שלה כזיהום חזותי. הביטו היטב בפיאט דובלו", סיים והבהיר לאיזה דגם הוא מתכוון.
הוויכוח הלא-מאד-דיפלומטי הזה, ובעיקר כלל לא אופייני, חצה כנראה כמה קווים אדומים. שכן בתעשיית הרכב ממעטים להתעמת ישירות ובעזרת התקשורת באופן כה בוטה וחד משמעי. בדרך כלל מסתפקים ברמיזות כאלה ואחרות, המותירות לפחות אפשרות נסיגה. אלא שנושא המכונית החשמלית הפך לעניין כה חשוב תדמיתית, ורב-משמעות מבחינה שיווקית עם סיקור תקשורתי נרחב, עד ששיווי המשקל של תעשיית הרכב השמרנית בדרך כלל, הופר.
פיאט השיקה לאחרונה את ה-500e, גרסה חשמלית של ה-500 הנמכרת בישראל. דגם זה, שמיועד בעיקר לשוק האמריקאי, ינסה לגזול קונים מניסאן ליף המשווקת מזה פחות משנתיים. הליף, משפחתית קטנה שגדולה משמעותית מה-500, אמנם רשאית לכנות עצמה כ"חשמלית הכי נמכרת בעולם", אך בכל זאת אינה עומדת ביעדי המכירות המאד-אופטימיים של היצרנית.
לדברי דובר ניסאן, הסיבה לכך בפירוש אינה קשורה למראה החיצוני, אלא - כרגיל - חשש מטווח נסיעה לא נדיב דיו, וזמינות תשתית הטעינה. "אני חושב שהגענו לאיזון נכון של עיצוב", כך ספרול. "יש לך מספיק ייחוד ורמזים חזותיים שמדובר במשהו אחר, אבל היא עדיין מאוד מזוהה כהאצ'בק עם חמישה מושבים".