2012 נסגרה בטון צורם: צניחה של 40% בדצמבר
הלקוחות הישראלים הדירו רגליהם מאולמות התצוגה בחודש האחרון של 2012: המכירות הסתכמו ב-10,666 מכוניות בלבד, 40% פחות מהממוצע השנתי. וכמה מכוניות של בטר פלייס מצאו בית חם ואוהב?
2012 לא הייתה שנת שיא בשוק הרכב הישראלי - וחודש דצמבר הבהיר זאת היטב. 10,666 מכוניות חדשות נמסרו בו ללקוחות, צניחה כואבת של 40% לעומת הממוצע של 11 החודשים הקודמים (כ-17.5 אלף) וירידה של כמעט 25% בהשוואה לדצמבר אשתקד שהיה חלש במיוחד. למעשה, החודש החולף היה אחד מחודשי המכירות החלשים בשנים האחרונות.
בשנת 2012 כולה ירדו מסירות הרכב בישראל ב-9%, ועמדו על 204,939 יחידות - 21 אלף פחות ממספר השיא שנקבע ב-2011.
כצפוי, יונדאי סיימה את השנה במקום הראשון ובפער גדול מפורד במקום השני. אלא שגם בכלמוביל לא ראו רק נחת - יונדאי רשמה ירידה של 5% לעומת אשתקד - 31,525 יחידות לעומת 33,060. בדצמבר מסרה יונדאי 1,375 מכוניות - מעט יותר מטויוטה (1,301).
פורד כאמור שנייה עם 20,101 מכוניות, עלייה של 83% - הצמיחה הגדולה ביותר בשוק הישראלי. אחריה ממוקמת טויוטה עם 20,000 מכוניות בדיוק ועליה של אחוז בודד, לפני קיה במקום הרביעי. הקוריאנית השנייה בגודלה בארץ רשמה גידול מרשים של 23% לעומת אשתקד, עם 19,226 מכוניות חדשות. סקודה סיימה חמישית עם גידול דומה (22%), ו-11,276 מכוניות חדשות.
חמש המכוניות הנמכרות ביותר בישראל ב-2012 היו פורד פוקוס (15,792 יחידות), טויוטה קורולה (8,138, או 9,591 כולל האוריס), יונדאי i35 (עם 7,589 יחידות, או 12,075 כולל ה-i30), קיה פיקנטו עם 6,054 יחידות ויונדאי i20 עם 6,485 מכוניות.
ומה עם מיזם המכוניות החשמליות, בטר פלייס? בחודש דצמבר מסרה החברה רק חמש מכוניות חדשות, שהתווספו ל-513 שנמסרו ב-11 החודשים הראשונים של השנה. בסך הכל, בטר פלייס נותרה רחוקה מאוד מהיעד הרשמי שהציבה לעצמה עם השקת הפלואנס Z.E באביב שעבר.
מרוויחות ומפסידות
בין המותגים השונים, בולטות לטובה סיאט (33%+), ב.מ.וו (36%) ומותגי קרייזלר - שרושמים השנה צמיחה של 40%. מנגד, כמה מותגים משמעותיים בעבר הפכו לקטנים בהרבה השנה. הבולטים שבהם: מאזדה, שצנחה ב-47.5%, שברולט שאיבדה 43%, מיצובישי עם הצניחה הגדולה ביותר (63%) וסובארו שאיבדה 46% ממכירותיה.
ירידה צנועה יותר נרשמה גם במותגים אירופים דוגמת פולקסווגן (16%-), רנו (24%-), פיז'ו (21%-) וסיטרואן (19%-).
המותג | מסירות 2012 | מסירות 2011 | שינוי |
יונדאי | 31,525 | 33,060 | 5%- |
פורד | 20,101 | 10,965 | 83%+ |
טויוטה | 20,000 | 19,719 | 1%+ |
קיה | 19,226 | 15,606 | 23%+ |
סקודה | 11,276 | 9,221 | 22%+ |
מאזדה | 11,092 | 21,145 | 47.5%- |
פולקסווגן | 9,893 | 11,762 | 16%- |
ניסאן | 9,812 | 10,030 | 2%- |
סוזוקי | 9,540 | 12,155 | 21.5%- |
שברולט | 7,903 | 13,937 | 43%- |