קיה ריו סדאן 1.4 ידנית במבחן: זול זה רק המחיר
עם תג-מחיר של 90 אלף שקל, קיה ריו היא המשפחתית הקטנה הזולה ביותר בישראל בפער משמעותי. האם זה הופך אותה למכונית שמרגישה זולה, או שמסייע לה להיות הרכישה הטובה בקטגוריה?
- שנת השקה: 2011
- קטגוריה: משפחתיות קטנות
- מתחרות עיקריות: יונדאי i25 אקסנט, מאזדה 2, פיז'ו 301, שברולט סוניק
- מחיר התחלתי: 90 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 90 אלף שקל
- לגלריית התמונות המלאה של קיה ריו סדאן
1. תא נוסעים ותפעול
תא הנוסעים של הריו סדאן זהה כמעט לזה של דגם ההאצ'בק, ממנו התרשמנו בגרסת ה-1.2 ליטר הידנית. העיצוב מודרני ומעניק רושם עשיר מהמקובל, ואילו איכות ההרכבה טובה מהרמה המקובלת בקטגוריה. מנגד, איכות החומרים עדיין איננה מרשימה. נוחות התפעול טובה, עם מתגים ומנופים המסודרים באופן שמקל על השימוש בהם. כמו בהאצ'בק, גם כאן קו מותניים גבוה פוגם קלות בתחושת המרווח, והמושבים הנמוכים (למעט זה של הנהג שניתן לכיוונון) לא ימצאו חן בעיני כל אחד. תא המטען מציע נפח מכובד ופתח הטענה נוח.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
נוחות הנסיעה אינה הצד החזק של הריו. כיול המתלים נוקשה ואינו מעודן, והמכונית נוטה לקפץ על בורות וקפלי אספלט. נוחות הנסיעה בעיר ובמהירות נמוכה סבירה - במיוחד לנסיעות קצרות. נסיעות בינעירוניות בפרט ונסיעות ארוכות בכלל, עשויות להוביל לכאבי גב למי שרגיש לכך. כושר התמרון איננו מהטובים בנמצא, כאשר בנהיגה עירונית ותמרונים איטיים התגבור הלא אחיד של ההיגוי (ההיגוי גם אינו מתמרכז מהר מספיק) מקשה מעט על הנהג. רמת הרעש החודר לתא הנוסעים גבוהה מדי - עם רעש צמיגים חריג לרעה.
3. מנוע-תיבת הילוכים
גרסת הסדאן הידנית מוצעת עם מנוע 1.4 ליטר, המספק 109 כ"ס - נתון גבוה מזה שהיה מקובל עד לפני שנים ספורות אפילו בפלח המשפחתיות 1.6 ליטר. על הכביש התמונה מעט מורכבת יותר. יחידת הכוח איננה מעודנת במיוחד ומעט רועשת הן בתחילת תנועה והאצה והן בשיוט רגוע - אפילו כאשר בוחרים ביחס ההעברה השישי בתיבת ההילוכים. אבל לא מדובר בבעיה רבת משמעות, בוודאי ביחס לקטגוריה ולדגמים האוטומטיים, חלקם מעוטי-יחסי העברה.
המנוע מציע ביצועים מכובדים וגמישות טובה, למרות שהוא לא מציע כוח משמעותי באמת לפני קרוב ל-4,000 סל"ד גבוהים (ורועשים). ידית בורר ההילוכים סובלת ממהלך ארוך מדי וגם מוסטת מעט יותר מהרצוי לאחור - תלונות קטנות שלומדים לחיות איתן. מערכת לסיוע בזינוק בעלייה פעלה רק בחלק מהשיפועים ואיפשרה התדרדרות לאחור ביותר מדי מקרים. תצרוכת הדלק במסלול מבחן רגוע הייתה מכובדת: 14.7 ק"מ לליטר.
4. התנהגות ואבזור בטיחות
היכולת הדינמית של הריו סדאן אינה מרשימה. אחיזת הכביש נמוכה יחסית, ויחד עם היגוי קל מדי מתקבלת חווית נהיגה לא מעוררת בטחון בנהיגה שאינה עירונית. ביחס לקטגוריה מדובר ביכולת מספקת, אך לבטח לא מהטובות בקבוצה. כושר הבלימה מספק, וכך גם תחושת הבלימה. הריו סדאן מוצעת בישראל עם שש כריות אוויר בכל הגרסאות ובקרת יציבות, אם כי בעקבות פניית ynet, מה-Euro NCAP נמסר כי לא ניתן לייחס לגרסת הסדאן את ציון הבטיחות המרשים לו זכתה גרסת חמש הדלתות. סעיף זה יעוכן במידה ויפורסמו תוצאות מבחן לדגם הסדאן.
5. אבזור ומחיר
תמורת 90 אלף שקל, תקבלו בדיוק את אותו האבזור כמו בדגם האוטומטי, שעולה 17 אלף שקל יותר. זה אומר שיש כאן שש כריות אוויר, מערכת שמע מקורית עם חיבורי AUX ו-USB, שליטה על מערכת השמע מגלגל ההגה, ארבעה חלונות חשמל, תאורת יום ואיתות בנגיעה. אבזור יותר ממכובד, במחיר נמוך באופן משמעותי בהשוואה למשפחתיות קטנות אחרות.
ציון כולל וסיכום
+ מחיר, תא נוסעים, אבזור
- נוחות נסיעה, יכולת דינמית, רעש
ולבסוף: אין דוגמה טובה יותר להמחשת שיטת הניקוד היחסית שלנו, מאשר הריו סדאן. בעוד גרסת ההאצ'בק מתמודדת מול מכוניות סופר-מיני איכותיות וזולות ממנה, גרסת הסדאן נכנסת לפלח שוק בו התחרות דלה בהרבה, ובעיקר אפרורית ולא איכותית. בהתאם, היא מצליחה להתבלט כאחת המכוניות הטובות מסוגה, שאם רק הייתה נוחה יותר ובעלת יכולת דינמית משופרת, יכלה להוות תחליף של ממש למשפחתית קומפקטית.
אבל גם כך, עם תג-מחיר של 90 אלף שקל שנמוך לא רק ממשפחתית קומפקטית אלא גם מכל משפחתית קטנה אחרת, מדובר בעסקה מצוינת. יש כאן עיצוב מודרני, אבזור מכובד, בטיחות פאסיבית טובה וביצועים מספקים, לצד מרווח שיספיק למשפחות קטנות. תוסיפו לכך את האחריות החריגה של קיה (שלוש שנים ועוד ארבע חלקיות), והחסכון, כך נראה, מעולם לא היה כל-כך נוח. אתם רק צריכים להתרגל להחלפת הילוכים ידנית.
מנוע | ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1,396 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 109 כ"ס ב-6,300 סל"ד |
מומנט מרבי | 14 קג"מ ב-4,200 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / ידנית, שישה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | ארבע דלתות, סדאן / חמישה |
אורך | 436.5 ס"מ |
רוחב | 172 ס"מ |
גובה | 145.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 257 ס"מ |
משקל | 1,065 ק"ג |
נפח תא מטען | 389 ליטר |
100-0 קמ"ש | 11.5 שניות |
מהירות מרבית | 183 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 18.9 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) | 14.7 ק"מ לליטר |
פליטת פחמן דו-חמצני | 124 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 3 |
מחיר לגרסה שנבחנה | 90,000 שקל |
אחריות | 84 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | לא נבחן* |
* בעקבות פניית ynet ל-Euro NCAP, הובהר כי ציון הבטיחות שנרשם לזכות קיה ריו האצ'בק במבחן הבטיחות, אינו תקף גם לגרסת הסדאן שנבחנה בישראל.