איפה הכי זול: 60 סיירים ישוו מחירי סופרים
פרויקט "סיירת המועצה לצרכנות" יצא לדרך בתחילת פברואר, במסגרתו סיירים יגיעו לסניפי הרשתות 3 פעמים בשבוע כדי להשוות מחירים. מדי שבוע יפורסמו הסלים באתר המועצה לצרכנות, שיכלול גם רשימת 10 החנויות והמוצרים הזולים ביותר. ויהיה גם עמוד הקלון: בתי עסק שלא טובים לצרכנים
- יקר בדרכים: המחירים שלא יאומנו בחנויות הנוחות
- כמה עולה להכין סנדוויץ' בבית? בדקנו
בנוסף, הסיירים יבדקו שבתי העסק לא חוטאים בעוולות צרכניות כאי סימון מחירים. בתי עסק שיעברו על החוק - יפורסמו בעמוד מיוחד שייקרא "עמוד הקלון". משרד התמ"ת הקצה לטובת הפרויקט 2 מיליון שקל ויעבדו בו במועצה לצרכנות כ-5 עובדים, לא כולל ייעוץ משפטי. מטרת הפרויקט, לפי מנכ"ל המועצה, היא לגרום לרשתות לפרסם מחירים אחידים.
"בשוק הקמעונאי יש ערפול מידע וקושי לאבחן את המחירים הנגבים מאיתנו", אמר מנכ"ל המועצה עו"ד אהוד פלג, בכנס השקה שנערך היום.
"נפרסם את 10 המחירים הנמוכים ביותר במוצר מסוים. נפרסם את 10 החנויות הזולות בישראל. כל בית עסק שייפגע בפעם השנייה בצרכנים, שמו יועלה ל'עמוד הקלון' באתר המועצה. זה יעניק לצרכנים כלי עזר חשוב להתמודדות עם יוקר המחיה.
"כיום, ההפרש הממוצע בין הסלים היקרים והזולים ביותר באותה עיר, עשויים להגיע ל-20%. כך שמשפחה יכולה לחסוך בעזרת השוואת מחירים כ-5,000 שקל בשנה".
לפי סקר של גיאוקרטוגרפיה שהציגה ד"ר רינה דגני, 41% מהצרכנים שהשתתפו בסקר העדיפו מחירים נמוכים כגורם העיקרי בבחירת חנות אחת על פני חנות אחרת. עקב כך, חושבים במועצה לצרכנות ובמשרד התמ"ת, האתר עשוי להוות כלי חשוב להשוואת מחירים.
במה האתר יהיה טוב מאתרי השוואות קיימים?
לפי מנכ"ל המועצה, האתר יהיה יעיל יותר מאתרים שקיימים כיום כדוגמת אתרי השוואות מחירי רשתות המזון, שמשווים בין מחירי אתרי המכר האינטרנטיים של הרשתות, משום שאלה לא מכסים את הסניפים הקיימים. עם זאת קיימים מיזמים צרכניים רבים כדוגמת אפליקציית פרייסז, שכבר סוקרים סניפים בשטח.
פלג טוען שהאתר של המועצה לצרכנות יהיה מסודר יותר, יביא אליו יותר צרכנים ויהיו לו גם שיניים: "אם ימצא פגם בהתנהלות בית עסק, הוא יוזהר ואם הפגיעה בצרכנים תחזור, המועצה תגיש תלונה בתמ"ת ואף תתבע בביהמ"ש לתביעות קטנות, אם מדובר בעבירה המזכה בפיצוי של עד 10,000 שקל ללא הוכחת נזק", אמר.
לפי המועצה, הסוקרים יצלמו מקרים של עוולות צרכניות אך עבור סקר המחירים, ישתמשו בשיטת רישום מחירים, כלומר לא יעבירו את המוצרים בקופה ולא ישתמשו בבר קוד. שיטה זו בעייתית משום שהיא לא מבטיחה סריקה של מוצרים זהים, שכן עשויות ליפול טעויות בהשוואה.
בעייתיות נוספת: גם אם יימצא סל מצויין בעיר מסוימת, יתכן שרבים מהצרכנים לא יוכלו להגיע לסניף משום שהוא רחוק מהם, מפני שהוא לא נגיש כי הם חיים בעיר אחרת. במועצה מקווים שהרשתות יבחנו זו את זו באתר ויורידו מחירים בהתאם, אולם הדבר לא קרה בעקבות אתרים דומים.
סיירים בכל רחבי הארץ חוץ מאילת
"אנחנו כרגע עדיין בהתלמדות ובשבוע הבא הסיירים יעברו הכשרה בשטח", אמר ל-ynet מנהל הפרויקט רוני רוחקין. "הסיירים יצאו מדי שבוע לסניפי רשתות המזון במתכונת של לקוח סמוי ויבדקו מחירי סל מוצרים. לעיתים נערוך בדיקות מרוכזות גם ברשתות שאינן מזון, במועדים מיוחדים. למשל לפני חזרה ללימודים או בזמן חגים לחנויות בגדים, רהיטים או כלי בית. נגיע גם למכולות קטנות, אך בעיקר לרשתות הגדולות כי אנחנו רוצים שהסקר יהיה רלוונטי לכלל האוכלוסייה".
כמה סיירים יש באזור גוש דן וכמה באילת?
"15 בגוש דן ועדיין אין סייר באילת".
כרגע, לא מקבלים סיירים חדשים לפרוייקט, אך בעתיד הוא עשוי להתרחב. הסיירים יקבלו תשלום ("מעל לשכר מינימום", כך לפי המועצה). "זו מעין השלמת הכנסה, התשלום יפה פר בדיקה, אבל זה היקף משרה מאוד קטן". במועצה טוענים שהתשלום הוא מנגנון אנטי נטישה.
"התנדבתי במהירות כדי שלא יתפסו לי את המקום"
אחת מהסיירות המתלמדות היא מירי אדמוני, מנהלת מרפאת שיניים מרמת השרון. בעוד כחודש, היא תצא לשטח. "שמעתי על הפרויקט, ראיתי שמחפשים סיירים באתר המועצה לצרכנות והתנדבתי מהר כדי שלא יתפסו לי את המקום. לא אבדוק סניפים ליד הבית כי ברמת השרון מכירים אותי, אלא בת"א וכפ"ס. אבדוק כמה עולה כל מוצר בסל המוצרים שייבחר. אבדוק אם המחירים מופיעים על המוצר ואם מוצרים בפיקוח מסומנים. את הסריקה אשלח למועצה ובכל יום חמישי, אחרי שקלול, הנתונים יתפרסמו באתר המועצה"
יש לך זמן פנוי לזה?
"אין לי הרבה, אבל אני אוהבת להיות פעילה. לא יכולה לשבת. ואני גם חושבת שזה חשוב מאוד".
מקווים שבעקבות המיזם, הצרכנים יבדקו מחירים באינטרנט
שר התמ"ת שלום שמחון אמר בכנס שחשוב שגם אחרי הבחירות המשרד ימשיך לממן את הפרויקט: "נושאים צרכניים חשובים לי ואני חושב שצריך להמשיך לקדם אותם. אגיד לשר התמ"ת הבא לחזק את המועצה לצרכנות".
יו"ר דירקטוריון המועצה לצרכנות מיקי הרן הסבירה: "הפרסום יאפשר לצרכנים להיזהר מבתי עסק. עד היום רק התלונות שהגיעו למועצה זכו לטיפול - יש בזה משהו פאסיבי. במיוחד משום שרוב האנשים לא פונים ואפילו לא מחזירים מוצר פגום לחנות. פרטיקט ס.מ.ל זו פעילות אקטיבית שבאה לגלות עוולות וגם תביא לפרסומן. זה שינוי תפיסה במועצה לצרכנות".
יוסי בראל, מרצה במכללה למנהל, שהציג בכנס מחקר צרכני אמר שהצרכן חי היום בתחושת החמצה. "המחירים עלו מאז המחאה. הוא לא מאמין למחיר, כי הוא יודע שיתכן שיש מחיר טוב יותר במקום אחר. ככל שלצרכן יש יותר ידע ומודעות למחיר ולמשווק, כך יש יותר סיכוי שזה ישפיע על ההתנהגות הצרכנית שלו.
"המיזם הזה עשוי לשנות את התנהגות הקנייה שלו בדיוק כמו שאתר זאפ השפיע על ההתנהגות הצרכנית בארץ. מנועי החיפוש בתחום מוצרי החשמל ומוצרי צריכה אחרים, כל-כך אמינים בעיני הצרכנים עד כדי כך שלמעלה מ-80% בודקים את המחיר קודם בזאפ. צריך שדבר דומה יקרה גם במזון".