גרף החיפוש ימצא לנו מסעדה טובה
כלי החיפוש החדש של פייסבוק, שכרגע אפשר רק להצטרף לרשימת המתנה אליו, הוא לא מנוע חיפוש שימוטט את גוגל. הוא כן יעזור לנו למצוא בפייסבוק את הידיים, הרגליים ומסעדה צרפתית טובה
"רוב האנשים לא חושבים על פייסבוק כעל מקום לגלות בו מסעדות חדשות לאכול בהן, או מקום לגלות בו דברים לעשות, אבל עם המוצר הזה, זה כל כך טבעי לעשות את זה", כך מתאר זאקרברג את "גרף החיפוש" של פייסבוק שהושק הערב, ומבטיח שזו רק ההתחלה ושצפויות שנים ארוכות של פיתוח.
לפני כשבוע פייסבוק שלחה הודעה לעיתונאים ובה הזמינה אותם "לראות מה אנחנו בונים". היו שמועות על טלפון סלולרי חדש (שפייסבוק הספיקה להכחיש מספר פעמים בשנתיים האחרונות) או על מנוע חיפוש חדש שיראה לגוגל מאיפה משתין האינטרנט.
ובכן, לא.
עמודות ותרשימים
מה שקיבלנו הוא "גרף חיפוש". השם המוזר הזה מעלה אסוציאציות של עמודות, ותרשימי פיי צבעוניים שמציגים סטטיסטיקה כלשהי. אבל המוצר של פייסבוק לא יחפש לנו בגרפים, והבחירה בשם נועדה קודם כל להגיד לנו שזה לא מנוע חיפוש, זה משהו אחר. ואכן לא מדובר בתחרות לגוגל, וכנראה גם לא במשהו שיתקרב לזה. למיקרוסופט, בעלת הברית של פייסבוק, יש את בינג - והוא זה שמתחרה (או לפחות מנסה) להתחרות בגוגל.
בכל זאת יש קשר לתרשימים. מקור השם הוא "הגרף החברתי", הייצוג של כל הקשרים החברתיים שיש לנו ברשת, והקשרים החברתיים של החברים שלנו, החברים שלהם וכולי. כל החברים שלנו מפרסמים המון מידע על עצמם ועל הדברים שהם עושים. הציצו בפיד שלכם עכשיו, והציצו עליו שוב בעוד 10 דקות. כל כך הרבה דברים חדשים קרו בזמן הקצר הזה.
בתוך העץ המסועף הזה, והמידע האינסופי הזה, נכנס גרף החיפוש ועוזר לנו למצוא את מה שאנחנו רוצים. פייסבוק מבטיחה שהוא יעשה את זה בשפה פשוטה, פשוט נכתוב (כנראה באנגלית כרגע): "חברים שהיו בפריז", "מסעדות צרפתיות בניו יורק", "חברים שאוהבים רכיבה אתגרית", או "תמונות מ-1999", מיד נקבל רשימה של תוצאות רלוונטיות מהחברים שלנו ואז נזמין אותם לרכיבה באופניים אל המסעדה הקרובה, ושם ניזכר איך היה כשהיינו צעירים יותר.
זה הבידול שפייסבוק מייצרת ממנוע חיפוש רגיל. בגוגל או בבינג פשוט היינו מחפשים מסעדה, ומקבלים רשימה של מסעדות, בלי קשר לחברים שלנו, ובלי לדרג אותן או לעשות סינון כלשהו בעזרת החברים.
מסורתי ויוקרתי
לאורך השבוע מאז שנשלחה ההודעה, ועד לרגע האחרון פייסבוק שמרה על מסתורין. גם אחרי החשיפה פייסבוק שומרת את הגרף קרוב לחזה ולא מאפשרת לכל מי שרוצה לנסות אותו. רק יחידי סגולה שפייסבוק תבחר יקבלו גישה למוצר שנמצא בבטא, וכרגע הם צריכים להיכנס ל"רשימת המתנה".
התירוץ של פייסבוק הוא הרצון לקבל פידבקים מקהל מצומצם ולשפר את המוצר, אבל אין ספק שמדובר גם בנסיון להפוך את החיפוש למשהו יוקרתי ונחשק יותר - בדומה למוצרי אינטרנט רבים שנעזרים בשיטת ההזמנות כמו ג'ימייל בתחילת דרכה.
לא ישנה את העולם בלילה
למרות האירוע הגדול (זאקרברג לא מטריח את עצמו להודיע על כל עדכון קטן בפייסבוק), הרשת החברתית לא חשפה הלילה משהו שישנה את העולם מחר בבוקר, יהווה תחרות מטורפת למוצר קיים או ימוטט איזו חברת אינטרנט. ייתכן שפייסבוק תפתיע ואחרי שנות הפיתוח שמבטיח זאקרברג, כולנו נהיה עם הלסת על הרצפה וכשהבטא תוצג לכולם, יתכן שבאמת יהיה מדובר בכלי חיפוש ממש נוח שנחשוב "איך הסתדרנו בלעדיו?".
נכון לעכשיו, זאקרברג יעזור לנו למצוא את הידיים והרגליים בסבך העדכונים ברשת החברתית הענקית, ויבטיח שנקבל תשובה רלוונטית על הסטטוס "מכירים מסעדה צרפתית טובה?".