שתף קטע נבחר

אל על תקצץ עמלת הסוכנים: הנוסעים יפגעו?

זעם אצל סוכני הנסיעות: אל על תקצץ עמלת הסוכנים ומצפה שיגבו את עמלתם מהנוסעים. הקיצוץ יוסיף לחברה 50 מיליון ד' בשנה. הנוסעים? לא יקבלו הנחה על רכישה ישירות מאל על

חברת אל על הודיעה היום (ה') לסוכני הנסיעות כי היא מקצצת את עמלת הבסיס שלהם מ-7 אחוזים ל-5 אחוזים להזמנות שיבוצעו החל מסוף חודש אפריל השנה.

 

מבחינת אל על מדובר בתוספת הכנסה של כ-50 מיליון דולר. מבחינת הנוסעים - הם לא יזכו לקבל הנחה עבור רכישת הכרטיסים ישירות מחברת אל על. יתרה מכך, חברת ייתכן ואל על מצפה, כפי שעשו חברות אחרות, שסוכני הנסיעות יגבו את העמלה שמגיעה להם מהלקוחות.

 

עוד על אל על בערוץ התיירות:

סוכני הנסיעות בישראל שוקלים צעדים משפטיים נגד אל על בעקבות החלטה החד-צדדית של החברה. בהודעה אל על שנשלחה לסוכנים, מציינת החברה כי החל מה-1 במאי היא מעדכנת את עמלת הבסיס והיא תעמוד על 5 אחוזים לכרטיסים שיונפקו החל מה-30 באפריל. זאת לעומת עמלה של 7 אחוזים כיום.

 

החברה הוסיפה בהודעתה, כי תמשיך לפעול מול הסוכנים באמצעות עמלות תמריץ נפרדות שישולמו לסוכנים שיעברו מכסת מכירות מסויימת. עוד הוסיפה החברה, כי היא רואה בסוכנים שותפים מרכזיים להפצה ושיווק של טיסות אל על.

 

עמלת הסוכנים על כרטיסי טיסה תופחת כבר ממאי השנה (צילום: ויז'ואלפוטוס) (צילום: ויז'ואלפוטוס)
עמלת הסוכנים על כרטיסי טיסה תופחת כבר ממאי השנה(צילום: ויז'ואלפוטוס)

 

"אל על פועלת במסגרת קרטל חברות התעופה בישראל"

צעדה של חברת אל על, גרם מיד לתגובה של התאחדות סוכני הנסיעות ויו"ר ההאחדות, קובי קרני, כי ההתאחדות שוקלת את ההשלכות המשפטיות של הודעת אל על.

"סוכני הנסיעות קיבלו בהפתעה ובאכזבה את הודעת חברת אל על בדבר הכוונה להוריד את התמורה המגיעה להם על-פי ההסכם הקבוע בין החברה לסוכנים", אמר קרני.

 

"כידוע, חברת אל על פועלת במסגרת קרטל חברות התעופה בישראל ובמסגרת ארגון יאט"א, המעגן את כללי השוק והמחויבויות הכספיות ההדדיות בין הסוכנים לחברות התעופה, ובכללן חברת אל על. הודעתה של החברה, ובמיוחד לאור מעמדה הדומיננטי בשוק הישראלי, בהכרח תגרום לשינוי מבנה השוק ואיתנותם של סוכני הנסיעות".

 

קרני הוסיף כי חברי ההתאחדות שוקלים את ההשלכות המשפטיות של הודעת אל על. "בחינה ראשונית של הודעת חברת אל על מעלה שאלות משפטיות באשר לתקופת ההודעה מראש על הורדת התמורה. להערכת ההתאחדות, בלתי סביר ואף בלתי חוקי לתת הודעה מסוג זה בהתראה קצרה כל כך, שלא תותיר בידי הסוכנים זמן להתארגן", אמר קרני.

 

כזכור, רק לאחרונה קבע בית המשפט כי במסגרת ההסכם המשותף של חברות התעופה עם סוכני הנסיעות, חייבות חברות התעופה בתמורה לסוכנים עבור עבודתם. סוכני הנסיעות הביעו את עמדתם הנחרצת גם בעבר, כי יפעלו בכלים הנתונים בדין כדי למנוע גלגול חובתן של חברות התעופה כלפי סוכן הנסיעות לפתחו של ציבור הנוסעים.

 

נתח שוק התעופה של אל על ב-2012: 33 אחוזים

יצוין כי עד לפני מספר שנים חברת אל על שילמה לסוכני עמלת בסיס של 9 אחוזים והיא הורידה אותה בשל גידול בהוצאות, קיטון בהכנסות ואיבוד נתח שוק בשל כניסה נמשכת של חברות תעופה זרות לישראל והגברת התחרות.

 

בשנת 2006 היה נתח השוק של חברת אל על מכלל התעופה הבינלאומית לישראל מעל 42 אחוזים (כולל חברת הבת סאנדור שהפעילה טיסות שכר), ואילו את שנת 2012 סיימה החברה עם נתח שוק של 33 אחוזים בלבד.

 

מנתוני סקר שנערך לאחרונה עבור התאחדות סוכני הנסיעות, עולה כי 56 אחוזים מההציבור נסעו בשנה האחרונה לחו"ל, מהם 38 אחוזים שנסעו פעם אחת ו-18 אחוזים שנסעו יותר מפעם אחר. הסקר מגלה כי 45חוזים מהנוסעים רכשו כרטיסי טיסה באמצעות סוכני נסיעות בישראל או אתר ניסעות ישראל, בעוד 14 אחוזים מהנוסעים רכשו כרטיסים ישירות בחברות התעופה, 10אחוזים רכשו כרטיסים באתרי אינטרנט כללים בחו"ל והשאר לא רכשו כרטיסי טיסה אצל גורם קבוע כלשהו.

 

מחברת אל על נמסר: "אל על היא בין חברות התעופה הבודדות, שממשיכות לשלם עמלת בסיס לסוכני הנסיעות. החברה רואה בסוכני הנסיעות שותפים מלאים לדרך ותמשיך לתגמל אותם באמצעות עמלות תמריץ".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תוריד את עמלת הסוכנים. אל על
צילום: רויטרס
מומלצים