השקה לפולקסווגן גולף: הטובה ביותר אי פעם?
השקת המכונית החשובה ביותר של קונצרן פולקסווגן, ואחת החשובות בתעשיית הרכב בכלל, חשפה בפנינו את הגרסה הטובה ביותר לאחת המכוניות הנמכרות בהיסטוריה
- מי - פולקסווגן גולף, דור שביעי
- מחליפה את - הדור השישי
- מתחרות - הונדה סיוויק, פורד פוקוס, טויוטה אוריס, אופל אסטרה
- מתי - עכשיו
- כמה – כ-130 עד 140 אלף שקל (הערכה)
- איפה - סרדיניה
תכירו, זה האוטו
פולקסווגן אוהבת ללכת על בטוח. בכל פעם שהיא חושפת דור חדש לאחת מהמכוניות שלה, היא נזהרת מלהציג שינויים רבים מדי או מרחיקי לכת מדי. ומכל המכוניות שלה, את הגולף היא עוטפת בשכבה עבה במיוחד של שמרנות. ואחרי כמעט 40 שנות ייצור וכ-30 מיליון יחידות, קצת קשה להתווכח עם ההיגיון הגרמני הזה.
וכך מגיע הדור השביעי של הגולף, ולכאורה נמנע מלעשות גלים. קחו למשל את העיצוב. בכל זווית שתבחרו, הגולף החדשה דומה לקודמתה. רק כשממש מתקרבים ומאוד מתאמצים, אפשר להבחין בשינויים. המכונית החדשה מעט ארוכה ורחבה יותר, וגם קצת נמוכה ו-"זוויתית" יותר, ולכן המראה הכללי קצת יותר שרירי. אבל הכל רק "קצת" שונה, ולא ממש שונה.
ובכל זאת, הגולף החדשה שונה משמעותית מקודמתה, וגם טובה הרבה יותר. אם בעבר, כל דור חדש רק דילג קלות קדימה לעומת זה שהוחלף, הרי שהדור השביעי קופץ קדימה בתנופה ומרץ. וזו תנופה שמורגשת בכמעט כל דבר שהגולף הזו עושה.
תא הנוסעים
כמו במקרה של העיצוב החיצוני, גם תא הנוסעים נראה מאוד מוכר ו-"גולפאי". אין כאן ניסיונות נועזים להפתיע, וגם לא קישוטים אופנתיים. וכמו בדורות קודמים, את עיקר תשומת הלב שומרים בפולקסווגן לפרטים - טיב החומרים, נוחות השימוש ואיכות הייצור וההרכבה. ובכל אלה, הדור השביעי מצטיין.
למעשה, תא הנוסעים מצליח לטשטש את הגבולות (המיטשטשים ממילא) בין מכוניות "עממיות" ומכוניות יוקרה. לכך תורם גם מפרט אביזרים ארוך במיוחד, שכולל מערכות שעד כה לא הוצעו במכונית שאינה נמנית עם קטגוריות היוקרה. כנהוג, המכוניות בהשקה צוידו בכל טוב הארץ - החל ממערכת מולטימדיה שמזהה את תנועת האצבעות של הנהג, ועד מערכות בטיחות שעוזרות לנהג לשמור על הנתיב, מנטרות את רמת ערנותו, ואפילו עוזרות לו לחנות ולתקן טעויות נהיגה.
אמנם חלק מהמערכות האלה יוצעו רק כתוספות (יקרות), אך עצם הכללתן בגולף החדשה מבשרת על תחילת "זליגתן" לקטגוריות עממיות - בדיוק כמו שקרה בעבר עם מערכות כמו בקרת יציבות אלקטרונית ובקרת שיוט. מה שאינו דורש תוספת מחיר הוא מרחב משופר, בעיקר הודות לבסיס גלגלים ארוך מבעבר (ב-6 ס"מ). אגב, הגולף החדשה מבוססת על פלטפורמה חדשה ומודולארית, ששמה MQB ובחסדיה יזכו כל היצרניות בקבוצת פולקסווגן.
מנוע ותיבת הילוכים
הגרסה היחידה מבין מכוניות ההשקה שהייתה רלוונטית (יחסית) לשוק המקומי, צוידה במנוע טורבו-בנזין בנפח 1.4 ליטר (140 כ"ס) ותיבת הילוכים כפולת-מצמדים (DSG). לישראל תגיע תחילה גרסה מעט חלשה יותר של המנוע (122 כ"ס), ואילו הגולף שתהיה כנראה הנמכרת ביותר בשוק המקומי, עם מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.2 ליטר (105 כ"ס), כלל לא הגיעה להשקה.אז מה בכל זאת אפשר ללמוד על הגולף החדשה? זה לא ממש מפתיע לגלות שהשילוב של מנוע ה-1.4 ליטר עם תיבת ה-DSG מצוין. הגולף יכולה להיות נמרצת וזריזה או רגועה ומעודנת - זה הכל תלוי במצב הרוח שלכם, כף רגלכם הימנית והתקדמות פריסת מצלמות המהירות החדשות. צריכת הדלק המדווחת, 20 ק"מ לליטר, מושגת בחלקה בזכות חיסכון במשקל, שמגיע בגרסאות מסוימות עד ל-100 ק"ג לעומת הדור השישי.
אגב, בהשקה נכחו גם גרסאות שיהיו פופולאריות באירופה, עם מנועי טורבו-דיזל חזקים וחסכוניים, אך אלה לא צפויות לזכות בהצלחה כבירה בשוק הישראלי, הודות לשיטת המיסוי הייחודית הנהוגה כאן.
נוחות נסיעה
אחד המאפיינים המרשימים ביותר של הגולף החדשה הוא עידון - היא שקטה ונוחה כמעט בכל תנאי דרך. קשה מאוד לגרום למתלים שלה לחבוט ולגנוח, וגם כשזה קורה הגולף לא מאבדת עשתונות. אלא שבסעיף זה ראוי לסייג את ממצאי ההשקה המחמיאים. בחלק מהגרסאות שישווקו בישראל יותקן מתלה אחורי שונה משמעותית מזה של מכוניות ההשקה - במקום מתלה רב-חיבורי יוצע מתלה מסוג קורת-מתח, הנחשב לפשוט יחסית (וגם זול יחסית).
אגב, ההבדל בסוג המתלה האחורי אינו תוצאת גחמה של היבואנית, אלא החלטה של היצרנית עצמה, שבחרה לצייד חלק מגרסאות המנועים החלשים (יחסית) באותו מתלה פשוט (יחסית). כאשר תיבחן הגולף בכבישים מקומיים, אפשר יהיה להתרשם מהשפעת המתלה הזה על נוחות הנסיעה והיכולת הדינמית (אליה נגיע מיד).
יכולת דינמית
בששת הדורות הקודמים, הגולף לא הייתה הבחירה הראשונה (או השנייה) של נהגים בעלי יומרות ספורטיביות (למעט בגרסאות ה-GTI וה-R, וגם הן לא תמיד הבריקו). ומה עם הדור השביעי? למרות שגם כעת אין לה יכולות ספורטיביות של ממש, היא טובה מאי פעם. קל לנהוג בה מהר. יש לה היגוי מדויק ומהיר יחסית, הבולמים לא נבהלים ממצבי לחץ, והבלמים משרים ביטחון. וכן, היא גם מהנה, כל עוד זוכרים שזו לא GTI.
אלא ששוב, ראוי לסייג את השבחים. בנוסף להשפעה שעשויה להיות למתלה האחורי הפשוט, יש לציין כי מכוניות ההשקה צוידו בבולמים "אדפטיביים" בעלי שלושה מצבי כיול (נוחות, רגיל וספורט). הבולמים המתוחכמים מוצעים כתוספת בחלק מהגרסאות, ויש לבדוק כיצד מתמודדת הגולף עם הכבישים בישראל בלעדיהם.
לסיכום
מכוניות חדשות טובות לרוב מקודמותיהן. זה הנוהג בתעשיית הרכב כבר שנים ארוכות, גם אם אפשר להתווכח לגבי המחיר שגובה הקידמה מחובבי נהיגה. לאורך ההיסטוריה הארוכה שלה, הגולף לא חרגה מהנוהג הזה. הדור החמישי היה טוב מהרביעי, והשישי היה טוב מהחמישי. השיפור מדור לדור היה מוחשי, אבל לא מהפכני.
אמנם גם בדור השביעי לא תמצאו מהפכות, אבל הגולף החדשה טובה משמעותית מקודמתה - וטובה מספיק כדי שתהיה הגולף הטובה אי פעם. עם השקתה בישראל, אפשר יהיה לבחון האם היא שומרת על התואר המרשים הזה עם המפרטים המקומיים, שיהיו שונים משמעותית מאלו של מכוניות ההשקה.
בעד: איכות, עידון, מנוע, תיבת הילוכים
נגד: עיצוב שמרני, הרבה מהיכולת מיוחס למערכות אופציונליות
מנוע | ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1.4 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 140 כ"ס ב-4,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 25.5 קג"מ ב-1,500 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / רובוטית, שבעה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 425.5 ס"מ |
רוחב | 179 ס"מ |
גובה | 145.2 ס"מ |
בסיס גלגלים | 263.7 ס"מ |
משקל |
1,288 ק"ג |
נפח תא מטען | 380 ליטר |
100-0 קמ"ש | 8.4 שניות |
מהירות מרבית | 212 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 20 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 116 גרם לק"מ |
מחיר התחלתי | לא ידוע |
כריות אוויר | שבע (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | חמישה כוכבים לפי ה-Euro NCAP |
הכתב היה אורח חברת פולקסווגן