פורשה 911 - יום הולדת 50 שמח למכונית הספורט
הדגם המצליח ביותר של פורשה, ומכונית הספורט הנמכרת ביותר בעולם, חוגג השנה 50 שנה להצגתו. לכבוד המאורע הכנו עבורכם סקירה היסטורית קצרה, גלריה וסרטוני וידאו - ואף מילה על פולקסווגן חיפושית
זה קרה בספטמבר 1963. פורשה, יצרנית קטנה וזניחה למדי בנוף תעשיית הרכב, הציגה דגם חדש בשם 901. זו הייתה מכונית ספורט קטנה למדי עם מנוע אחורי, מחליפה מודרנית ל-356 המיושנת של היצרנית. תביעה אחת מאוחר יותר (פיז'ו דרשה את שינוי השם מכיוון ששמות עם 0 באמצע משוייכים לדגמיה), בתחילת 1964, יצאה לדרך הגרסה הסדרתית תחת השם 911. ומאז, הכל היסטוריה.
לציון שנת ה-911, פורשה תקיים השנה שורה של אירועים חגיגיים. בין היתר תוצג תערוכה מיוחדת ב-10-7 במרץ במוזיאון היצרנית, עם אב הטיפוס הראשון שנקרא "טייפ 754 T7", גרסת תצוגה של ה-911 קבריולה הראשונה ו-GT1 נדירה משנות ה-90. בחודשים יוני-ספטמבר תתקיים תצוגה נרחבת יותר בסימן 50 שנה, ולאורך כל 2013 דגם מהדור הראשון משנת הייצור 1967, יערוך מסע בינלאומי בין תערוכות ואירועים מוטוריים שונים.
נהג הניסוי האגדי של פורשה, וולטר רוהל, וגרסת ה-GT3 הסופר-ספורטיבית
ההיסטוריה, שהפכה להיסטריה
בניגוד להיגיון ולכמעט כל מכונית ספורט אחרת, בפורשה התעקשו להתבסס על מבנה הנעה חריג ולקוי. ככה זה הגרמנים, תנו להם חיפושית אחת מצליחה, והם יחזרו וינסו לשפר ולשפר אותה עד קץ הימים. מבנה מנוע אחורי, יש להזכיר, מניב חלוקת משקל בעייתית ואיתה יציבות לקויה בסיבובים. מה שהפך את ה-911 למכונית קשה לשליטה בתחילת ימיה, ובהפוך על הפוך הפך אותה לאגדת נהיגה לאמיצים כמעט מהרגע הראשון.
ה-911 המקורית, והדור השביעי (991) משנת 2011
ה-911 המקורית הציעה בתחילה הספק של משפחתית מודרנית - רק 130 כ"ס מנפח של 2.0 ליטר. משקל עצמי נמוך של 1,080 ק"ג איפשר ביצועים טובים, 8.7 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 211 קמ"ש - נתונים מרשימים לאותם ימים. הדור הראשון היה גם היחיד עד כה שהוצע בגרסת ארבעה צילינדרים במקום שישה, שאף זכתה לשם נפרד (912).
לאורך חיי ה-911 המקורית, מ-1964 עד 1973, נוספו לה שלל גרסאות. ב-1966 למשל הוצעה טארגה ראשונה (גג מתפרק חלקית עם קורה וזכוכית קבועים מאחור, ב-1967 הצטרפה גרסה חצי-אוטומטית וב-1972 אחת הגרסאות בעלות הערך האספני הרב ביותר - ה-2.7 RS עם 210 כ"ס ומשקל עצמי מופחת. גרסה זו הייתה גם דגם סדרתי ראשון בעולם להציע ספויילר אחורי גדול.
בשנת 1973, הוצג דור שני שכונה בשם הקוד "G", והתבסס על הדגם המקורי. הוא הובדל בפגושים גדולים יותר שהותאמו לתקינות הבטיחות האמריקאיות, והיה ראשון להציע גרסת טורבו, שנודעה גם בשם "930". גרסה זו, שהפכה לאגדה בזכות ביצועים מרשימים (תחילה עם מנוע 3.0 ליטר ו-260 כ"ס, לאחר מכן 3.3 ליטר ו-300 כ"ס), נחשבת גם עד היום לאחת מה-911 הקשות ביותר לשליטה. מזל אם כן, שה-G הייתה פורשה ראשונה להציע כמה חידושי בטיחות, בהם חגורות עם שלוש נקודות עיגון. הסדרה הזו הייתה גם ראשונה להציע גרסת קבריולה (1982) וספידסטר (קבריולה בלי גג, 1989).
בשנת 1988, אחרי יותר מ-15 שנים של ה-G, הוצגה סוף סוף מחליפה מודרנית, ה-964. זו התבססה לראשונה אחרי שנים ארוכות על פלטפורמה חדשה, ובישרה על שורה של חידושים: גרסת הנעה כפולה ראשונה בתולדות ה-911, תיבת הילוכים אוטומטית עם תפעול ידני ("טיפטרוניק"), ספויילר אחורי מתרומם חשמלית, היגוי מתוגבר, בלמי ABS וכריות אוויר. היא גם עשתה שימוש ראשון בקפיצי סלילים נפרדים מאחור במקום קורת מתח.
נפרדים מקירור האוויר
אחד מהקשרים האחרונים בהחלט לחיפושית שהבטחנו לא להזכיר, היה השימוש במנוע מקורר אוויר. והקשר הזה ניתק סופית ב-993, שהייתה הדור האחרון להשתמש במנוע ללא מצנן (רדיאטור). היא יוצרה בין 1993 ל-1998, כללה לראשונה רכיבי אלומיניום בשלדה ועוד כמה חידושים מעניינים: גרסת טורבו עם צמד מגדשים במקום אחד, גרסת GT2 (למעשה טורבו הנעה אחורית לימי מסלול) וגם גרסת טארגה חדשנית עם חלון גג ענקי מזכוכית, שהתקפל חשמלית לאחור.
בשנת 1997, פורשה הציגה את ה-996, כפי הנראה ה-911 השנויה במחלוקת ביותר בתולדות הדגם. הדור הזה היה הראשון (והאחרון) לנטוש - לפחות חלקית - את קווי העיצוב הקלאסיים, עם יחידות תאורה קדמיות אליפטיות במקום עגולות. דבר שלא התקבל יפה בקרב חובבי הדגם. היא גם נטשה את קירור האוויר לטובת קירור מים, והשיקה מנועי ארבעה שסתומים לצילינדר שהיו חסכוניים ויעילים מאי-פעם. העיצוב החדש היה גם אווירודינמי מתמיד, ובשנת 1999 נולדה ה-GT3, החוליה המקשרת בין דגמי המירוץ ל-911 הסדרתית. ה-996 הייתה גם מכונית ראשונה של היצרנית להציע בלמים קרמיים בתוספת תשלום (ב-GT2 משנת 2000).
חזרה למסורת
בשנת 2004, פורשה נענתה לבקשות אוהדי הדגם, וחזרה לעיצוב הקלאסי של ה-911, עם ה-997. המכונית הזו הייתה ראשונה בתולדות המותג להציע מתלים מתכווננים (בגרסת ה-S), ודגם סדרתי ראשון בעולם עם מנוע טורבו-בנזין בעל גאומטריית מגדש משתנה. בשנת 2008 היא הייתה גם ראשונה להציע הזרקת בנזין ישירה ותיבת מצמד כפול והייתה אחת ה-911 המגוונות בתולדות הדגם - עם לא פחות מ-24 גרסאות מרכב, מנוע והנעה.
כיום, פורשה מציעה את הדור השביעי של ה-911, שמכונה בשם הקוד 991. הדגם, שהוצג בשנת 2011, היווה את הקפיצה הגדולה ביותר בתולדות ה-911 מאז 1997. בין היתר הוא מציע פלטפורמה חדשה עם בסיס גלגלים ארוך משמעותית מבעבר לטובת מרווח טוב יותר ושיפור היכולת הדינמית, מנועים מוקטנים לחסכון בדלק ושני חידושים של ממש - היגוי חשמלי לראשונה בתולדות הדגם, ותיבת שבעה הילוכים ידנית ראשונה בתעשיית המכוניות.
ה-911 מוצעת כיום בגרסאות הבסיס (קאררה וקאררה S עם הנעה אחורית או כפולה), אך העתיד ורוד: בשנים הקרובות יוצגו שוב גרסאות טורבו, GT3 וספידסטר, ושמועות עקשניות מדברות אפילו על גרסת כלאיים לראשונה בתולדות ה-911.
מכונית הספורט משטוטגרט אולי חוגגת 50 שנה על הכביש, אבל גם אחרי עשרות שנים ויותר מ-820 אלף יחידות, היא בפירוש נותרה אותה צעירה תוססת ששבתה את לבבות חובבי הרכב כבר בתערוכת פרנקפורט בשנת 1963.