פורד פוקוס ST במבחן: מכונת נהיגה ממכרת
הגרסה הכי ספורטיבית של פורד פוקוס תפתה אתכם עם 250 כ"ס וסאונד ממכר, שפע אבזור, אך בעיקר ביצועים ויכולת דינמית משובחים. ספורטיבית מושלמת לישראל?
- שנת השקה: 2012
- קטגוריה: משפחתיות קומפקטיות-ספורטיביות / ספורט-קומפקטי
- מתחרות עיקריות: פולקסווגן גולף GTI, רנו מגאן ספורט
- מחיר התחלתי: 225 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 225 אלף שקל
- לגלריית התמונות המלאה של פורד פוקוס ST
1. תא נוסעים ותפעול
תא הנוסעים של הפוקוס ST מזכיר את זה של הגרסאות המהודרות של המשפחתית הקומפקטית. זה טוב, מכיוון שכמוהן יש כאן איכות חומרים טובה מאוד, ואיכות הרכבה מרשימה. עושר האבזור בולט, אך לעיתים זו מגרעה - נוחות התפעול של חלק מהמערכות לוקה בחסר, כאשר חלק מהמתגים מפוזרים בצורה לא נוחה, או דורשים אצבעות קטנטנות.
מרכב חמש דלתות ומידות נדיבות, מציעים נוחות כניסה ויציאה טובה, והמרווח בתא הנוסעים יותר ממספק - גם לשני מבוגרים מאחור. מושבי הנהג והנוסע מספקים תמיכה צדית מעולה ונוחים מאוד, אך בעלי מבנה גוף רחב עלולים לסבול ממידות צרות. תא המטען יספיק לשימוש יומיומי, אף של משפחה צעירה.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
דגמי הפוקוס ידועים בזכות רמת נוחות גבוהה ביחס לפלח הקומפקטיות, וה-ST חוזרת על כך גם בפלח הספורטיביות. כיול המתלים נוקשה ביחס לדגמים הרגילים, אך ה-ST מציעה בכל זאת רמת נוחות טובה מאוד הן בעיר והן בנהיגה בינעירונית. למעשה, למעט במצבים מאד ייחודיים, היא טוענת לכתר הנוחה בין הקומפקטיות-ספורטיביות.
בידוד הרעשים טוב מאוד בעיר, מחוץ לעיר רעשי צמיגים מפריעים קלות בשיוט - כמקובל בקטגוריה שמאופיינת בצמיגים רחבים במיוחד. ההיגוי מציע יחס העברה משתנה - שמסייע לתמרוני חנייה בזכות מספר נמוך במיוחד של סיבובים מנעילה לנעילה בעמידה. מנגד, רדיוס הסיבוב גדול מאוד.
3. מנוע-תיבת הילוכים
יחידת הכוח של הפוקוס ST מציעה ארבעה צילינדרים, מגדש טורבו ו-250 כ"ס, ומשודכת לתיבת שישה הילוכים ידנית. המנוע מפיק את שיא המומנט שלו (36.7 קג"מ) כבר ב-1,750 סל"ד, וזה מורגש: הוא גמיש ומספק ביצועים מצוינים, ומאפשר לוותר על הורדת הילוך לפני עקיפה. בשיוט רגוע המנוע כמעט ואינו נשמע, אך בהאצה ובנהיגה ספורטיבית הוא מפיק צליל עמוק וספורטיבי שיגרום לכם ללחוץ שוב ושוב על דוושת המצערת.
תיבת ההילוכים מציעה יחסי העברה מדויקים, אך היינו שמחים לבורר בעל מהלך קצר יותר ומיקום שמאלי יותר. דוושת המצמד מציעה מהלך קצר יחסית והיא נוחה לתפעול. תצרוכת הדלק במסלול ארוך ומאומץ הייתה מפתיעה מאד לטובה - 9.5 ק"מ לליטר.
4. התנהגות ואבזור בטיחות
כמו הנוחות, גם היכולת דינמית מרשימה בדרך-כלל במשפחת הפוקוס. וה-ST אינה מאכזבת. רמת האחיזה שמספקים צמיגי הגודייר F1 במידה 235-40-18 מרשימה מאוד, וכך גם היציבות תחת בלימה. כושר הבלימה אף הוא טוב מאוד, עם תגובה מהירה לפקודת הנהג (מעט מהירה ועצבנית מדי בעיר). כיול המתלים הספורטיבי משלם דיווידנדים בכל הנוגע לשליטה במכונית בפניות, עם זוויות גלגול מינימליות והיענות מרשימה לפקודות הנהג. בקרת היציבות מאפשרת חופש נכבד, וניתנת לניתוק (חלקי או מלא).
ההיגוי בעל יחס ההעברה המשתנה מאפשר לעבור סדרה של פניות בעבודת ידיים מינימלית, מציע דיוק מרשים ומשקל קל אך לא יותר מדי. עם זאת, הוא זוכה בתואר המפוקפק "נקודת חולשה עיקרית": לוחמת ההגה מורגשת מדי, ומשפיעה על יכולת ההאצה ביציאה מפניה הדוקה. בכבישים משובשים או פניות חדות נדרשת לכן רגל ימין מאד עדינה על המצערת. על כביש רטוב המצב בעייתי עוד יותר כמובן.
בסעיף הבטיחות הפאסיבית ה-ST מצטיינת, עם שש כריות אוויר וציון בטיחות של חמישה כוכבים במבחן ה-Euro NCAP, כולל ניקוד פנימי גבוה.
5. אבזור ומחיר
בדלק מוטורס, יבואנית פורד, בחרו לייבא את ה-ST ברמת אבזור אחת - מהגבוהות שמוצעות בדגם זה. רשימת האבזור ארוכה בהתאם: מושבי רקארו חצי-עור, חישוקי "18, מערכת לזיהוי לחץ אוויר בצמיגים, בקרת שיוט עם מגביל מהירות, חלון גג, בקרת אקלים מפוצלת, חיישני אורות וגשם, מערכת מולטימדיה עם תפעול קולי, חיבורי USB ובלוטות' ותשעה רמקולים ועוד.
עם תג-מחיר מקביל למתחרות הישירות ויותר אבזור מכולן, מדובר בסך הכל בתמורה טובה, אך חשוב להדגיש: זהו אינו מחיר נמוך, והציון המתקבל כאן הוא יחסי למתחרות הישירות בלבד.
ציון כולל וסיכום
+ ביצועים, יכולת דינמית, אבזור, שימושיות
- מחיר, לוחמת הגה
ולבסוף: פורד פוקוס ST היא אחת מאותן מכוניות נדירות יחסית, שקשה להחזיר לחנייה בסוף יום מבחן. מכונית שמציעה מינון גבוה של הנאה מנהיגה, ביצועים, יכולת דינמית וצליל מנוע ספורטיבי - לצד שימושיות של משפחתית ואבזור עשיר במיוחד, עם מעט מאד מגרעות. בישראל נזקף לחובתה תג-מחיר גבוה, שירחיק אותה מקהל צעיר יחסית אליו היא מיועדת. אך זו בעיה אופיינית לקטגוריה. ולכן ה-ST יכולה להתגאות בתג-מחיר תחרותי.
אם אתם מחפשים מכונית מהקטגוריה המצומצמת הזו, אתם חייבים לנהוג גם בה לפני קבלת החלטות. רק זהירות, אתם עלולים להתמכר.
מנוע | ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 2.0 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 250 כ"ס ב-5,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 36.7 קג"מ ב-1,750 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / ידנית, שישה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 436 ס"מ |
רוחב | 182 ס"מ |
גובה | 145 ס"מ |
בסיס גלגלים |
265 ס"מ |
משקל | 1,437 ק"ג |
נפח תא מטען | 316 ליטר |
100-0 קמ"ש | 6.5 שניות |
מהירות מרבית | 248 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 13.9 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) | 9.5 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 169 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 10 |
מחיר לגרסה שנבחנה | 225,000 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים לפי ה-Euro NCAP |