מצלמות מהירות חדשות: קבלו מיקומים מעודכנים
מספר עמדות הצילום החדשות שהציב אגף התנועה, במסגרת פרויקט האכיפה הדיגיטלית, עולה היום ל-80. עד סוף השנה יתווספו 100 עמדות נוספות. עד אז, קבלו את מיקומי המצלמות העדכניים, לפי משטרת התנועה
חייכו, אבל שימו לב למד המהירות. אגף התנועה של המשטרה מפרסם היום (ב') רשימת מיקומים מעודכנת של מצלמות המהירות והרמזור, ומתברר שקצב פרישת מערך האכיפה האלקטרונית רחוק מלעמוד ביעדים. מתחילת 2013 הופעלו שמונה עמדות חדשות המשמשות למצלמות רמזור, ונוספו שש מצלמות מהירות בקטעי כביש שונים. בכך עולה מספר העמדות שבהן אפשר להציב מצלמה ל-80, כאשר 68 מהן מותקנות בכבישים בינעירוניים, ו-12 בלבד בדרכים עירוניות. יש לציין כי מצלמות המוצבות בצמתים ומוגדרות "מצלמות רמזור" מתעדות גם עבירות מהירות.
לחצו על התמונה להגדלה
באגף התנועה הבטיחו בשבוע שעבר כי עד סוף השנה יושלם השלב הראשון בפרישת המערך, כך שיכלול 180 עמדות ו-60 מצלמות, אותן אפשר להעביר בין העמדות. עם זאת, ראוי לזכור כי השלב הראשון בתכנית האכיפה אמור היה להסתיים ב-2011, ולאחר מכן נדחה בשנה לסוף 2012. באגף מסבירים את הדחיות בעיכובים ביורוקרטיים, הנובעים מקשיים בהשגת כל ההיתרים הנדרשים להצבת המצלמות.
ראוי להזכיר כי בכנס שערכה עמותת אור ירוק לפני כשבוע, בירכו בכירי אגף התנועה ומומחי בטיחות על הפעלת המערך, וטענו כי מצלמות המהירות תורמות להפחתת מספר התאונות. למעשה, כמה ממומחי הבטיחות אף סבורים כי קצב הפריסה אינו מספק. פרופסור שלום הקרט מהטכניון אמר כי "זו עוד לא פריסה ארצית... אם כולם יסעו יותר לאט בכבישים שבהם מותרות מהירויות סבירות, ויפרסו מצלמות אופן מאסיבי, היו מגיעים לתוצאות יותר רציניות".
מיקום | סוג מצלמה | עירוני/בינעירוני |
כביש 3, צומת אבא הלל עד צומת טוביה | מהירות | בינעירוני |
כביש 805, צומת יבור עד צומת חנא | מהירות | בינעירוני |
כביש 5, צומת גלילות עד מחלף שער שומרון | מהירות | בינעירוני |
כביש 75, צומת נצרת צפון עד צומת השומרים | מהירות | בינעירוני |
כביש 71, מעפולה עד בית שאן | מהירות | בינעירוני |
ירושלים, דרך בגין | מהירות | עירוני |
* מקור: אגף התנועה, מצלמות שהוצבו מאז סוף 2012
"מיתון מהירויות בשטח עירוני"
על-פי פרסומי אגף התנועה, רוב מצלמות האכיפה מותקנות בכבישים בינעירוניים. אלא שראוי לזכור כי מרבית התאונות בישראל מתרחשות דווקא בכבישים עירוניים. אמנם בכבישים בינעירוניים נרשמות יותר תאונות קטלניות, אך המרחב העירוני הוא זירת התרחשותן של רוב התאונות הקשות (שבהן נפגע לפחות בן אדם אחד באורח קשה) והקלות.
בסקר מהירויות שפרסמה הרשות לבטיחות בשנה שעברה, הבהירו חוקרים מהטכניון כי ממצאי הסקר "מחייבים נקיטת פעילויות התערבות למיתון מהירויות הנסיעה בשטח עירוני, עם דגש על רחובות דו-מסלוליים במרכזי ערים, אשר גם על-פי מחקרי בטיחות נוספים מזוהים עם בעיית בטיחות עיקרית בתנאי הארץ - לרבות בעיית בטיחות הולכי רגל".
ראוי לציין כי חריגת מהירות קלה יחסית בכביש עירוני עלולה להיות מסוכנת מחריגה גדולה יותר בכביש בינעירוני. ברשות לבטיחות הסבירו בעבר כי "ירידה או עלייה זהה במהירות הנסיעה, תשפיע יותר על הסיכוי להיות מעורב בתאונה בדרכים עירוניות בהשוואה לכבישים מהירים". או במלים פשוטות: עלייה של 10 קמ"ש במהירות בכביש המתוכנן ל-50 קמ"ש, תגדיל את הסיכוי לתאונה בשיעור גבוה משמעותית מעלייה ב-10 קמ"ש בכביש המתוכנן ל-110 קמ"ש.