מעביר את המסר
הוא משמש כיועץ בתוכנית היזמים של מייקרוסופט ובחממת היזמים של אוניברסיטת ברקלי, ואף זכה בכינוי "מומחה לעניני אובאמה". הכירו את גיל פרץ, מומחה בהעברת מסרים
ואכן פרץ, שמתגורר כיום בפאלו אלטו, מכוון רחוק ומצליח. הוא משמש בין היתר כמנטור בתוכנית היזמים של מייקרוסופט, בחממת היזמים של אוניברסיטת ברקלי, ובחברת אפ-ווסט ולאחרונה הספר שכתב "Obamas Secrets“ זיכה אותו בשם “מומחה לעניני אובאמה“ ע"י השבועון הנחשב "US NEWS AND WORLD REPORT".
תקשורת היא מרכיב מרכזי והכרחי לטענתו למנהיגות טובה ויעילה, "אני תמיד נותן את קלינטון כדוגמא לכל מי שרוצה לדעת להופיע בעוצמה. נבחרתי בערוצי הטלוויזיה המובילים (ערוץ 10,2,1) לסקר ולנתח את סודות הכריזמה של קלינטון כאשר הוא הגיע להרצות בארץ ע"י חברת נס בשנת 2001, ושמתי לב לכך שמעבר לעובדה שהוא נואם בחסד, יש לו מבט ממיס לב. כאשר הוא משוחח איתך, הוא נותן לך הרגשה שכל עולמו ממוקד בך. זה בא אצלו מתוך אהבה אמיתית וכנה לבני אדם".
בעבודתו התמחה פרץ בסיוע למנהיגים עסקיים ואף פוליטיים להעביר מסרים בפשטות ובמהירות. "אני טוען שכולנו נוטים להפרעות קשב וריכוז", מספר פרץ, "זאת מפני שיש לאנשים כיום המון גירויים באופן קבוע. אני טוען שכמטאפורה יש להם עשרה חלונות פתוחים ב'ווינדוס' של המוח כל הזמן והחוכמה היא להצליח להעביר להם מסר עיקרי אחד, בזמן שהם עוברים ומזפזפים בין עשרות אפליקציות ותוכנות".
איך מעבירים פרזנטציה שמשאירה אפקט על השומעים?
פרץ: "צריך ליצור בהרצאה רגע של 'וואו' , ליצור חוויה, להתחבר לרגש ודרך כך בסופו של דבר כמנהל, כמנהיג או כאיש שיווק, להניע את השומעים לפעולה. אם יש משהו שהרס באופן דרמטי את כל עולם הפרזנטציות בעולם, הוא השימוש הלקוי ב'פאואר פוינט'. הוא נתן גושפנקא לכאורה למרצים לכתוב את כל ההרצאה על גבי השקפים, ומכלי עזר הפאוארפוינט הפך לכוכב המרכזי. ההרצאות הפכו למעין דקלום של מאמרים. ואני אומר - הידע הרי קיים ב'גוגל' , אתה הולך לכנס לא רק בשביל אינפורמציה, אלא בשביל החוויה והרגש - אותם דברים שהמחשב לא יכול לספק לך".
גיל מציע להחזיר את המצגות לתפקידן המקורי ככלי עזר להכנת המסר כשבכל שקף תופיע תמונה או קריקטורה שקשורה למסר שרוצים להעביר וכותרת אחת שמעוררת את הדמיון ואת הרגש כגון 'כסף', 'פחד' וכדומה. כמו כן ,ההרצאה צריכה להתמקד בשלושה מסרים בלבד, בדגש על העיקר - 'לס איז מור אנד מור אז לס'".
"המטרה היא לדבר אל המוח 'הימני' של האדם", טוען פרץ. "כך למשל תמונה פרובוקטיבית של ביבי מתחבק עם אחמידיניג'אד תגרום לרגש של האנשים לעבוד וכך לשתף אחרים. אם פעם היו מבקשים בהרצאות לכבות פלאפונים - היום המצב הוא הפוך. כמרצה אתה צריך לשאוף שכולם יצייצו בטוויטר ובפייסבוק ושההרצאה שלך תיחשף לכמה שיותר מעגלים".
דבר נוסף שפרץ מדבר עליו הוא החשיבות להתחיל פרזנטציה עם סיפור פתיחה אישי. הוא מספר על פגישת ייעוץ שערך עם מנהל בכיר בחברת מיקרוסופט כהכנה למצגת בכנס בפני 1500 איש, "כאשר ראיתי את המצגת שלו, אמרתי לו באופן ישיר שהוא לא יכול להציג אותה כי הוא ירדים הקהל ויקרין לשלילה על שלושת ימי הכנס. כשהוא אמר לי להגנתו שקיבל את המצגת מביל גייטס. חייכתי ואמרתי לו שעם שישים מיליארד דולר ביל גייטס יכול לעשות מה שהוא רוצה. ישבנו וחשבנו יחד מה המטרות שהוא רוצה להשיג ויצרנו דרכן הרצאה אחרת. הדבר הכי משמעותי בהרצאה היה פתיחה עם סיפור אישי שלו. ברגע שהוא חשף את עצמו בפני הקהל, האנשים היו מרותקים והוא הצליח להשיג את אמונם ולהקרין שקיפות וכנות. זה נכון לגבי פגישות אישיות וגם לגבי הרצאה מול אלף איש, מבחינתי זו שיחה עם כל אחד ואחד מהמשתתפים".
רגש, אדרנלין ותשוקה
גיל פרץ (51), נשוי לנילי, עורכת דין בכירה בהתמחות בצווארון לבן, עבדה בעבר במשרדי דני שיינמן, המייצגים את בכירי הפוליטיקאים וכיום עוסקת בתחום 'פסיכולוגיה חיובית' ו-nlp- Neuro linguistic programming , ביצוע שינוים אצל המטופלים באמצעות מחשבות. יחד הם מגדלים את שקד (16 וחצי), בתה של נילי מנשואיה הקודמים, קים (9) ודור (7 וחצי). כאשר פרץ מדבר על בנותיו עיניו בורקות, "הן הדבר האמיתי בחיים. האבהות הגיעה אצלי בשלב מאוחר יחסית כשכבר הייתי בשל מאוד לכך, ואני משתדל להיות איתן ולהקדיש להן כמה שיותר זמן. כאשר נולדו, אפילו לקחתי יחד עם אשתי חופשת לידה מרצון כדי להיות איתן".
לאחרונה החליטו לבצע רילוקיישן מסביון אל פאלו אלטו כדי להעניק לבנותיהם התנסות וחינוך בתרבות חדשה ורכישת שפה שניה, וכן להרחיב את העסקים ברמה גלובלית. זאת לאחר שבחמש שנים האחרונות הרצה פרץ באירופה לחברות אמריקאיות רבות בתחומי מכירות, שיפור ביצועים, מו"מ והעברת מסרים.
הקריירה המקצועית של פרץ הולכת 25 שנה אחורה, כבוגר MBA באוניברסיטת תל אביב, הוא החליט בתחילת שנות ה- 90 להגשים את חזונו ולהקים חברת הדרכה לארגונים הטובה בישראל בתחום פיתוח מנהלים. כיום החברה בבעלותו, יחד עם ארז אלמוגי, עובדת עם כמה מאות מהארגונים הגדולים במשק הישראלי, כשהם מפעילים תהליכים לשיפור ביצועים תוך שיפור המשאב האנושי. "כבר אז הבנתי שהמשק בישראל זקוק לארגון שיודע לתת פתרונות מערכתיים גלובליים", מספר פרץ, "והקמתי את החברה כדי ליצור שיטתיות להכשרת מנהלים ומערכות". לצורך כך נסע פרץ לארה"ב בשנות התשעים ונפגש עם בכירים בחברות הדרכה כולל החברה האמריקאית Blanchard, שבשנת 2003 הפכו לנציגים הרשמיים שלה בארץ. "במשך ארבע שנים חיזרנו אחרי החברה האמריקאית", מספר פרץ, "כאשר בספטמבר 2003 נילי ואני התחתנו והחלטתי לשלוח אימייל למנהל השיווק הבינלאומי של החברה ולעדכן אותו שאני מגיע לירח דבש בקליפורניה, שאלתי האם אוכל להגיע למשרדים ולחתום על המסמכים בדרך. הוא התרגש מסיפורי האישי ולאחר חודש, במהלך ירח הדבש, עצרנו במשרדים וחתמנו על המסמכים. זו ההוכחה לכך שאנחנו קודם כל בני אדם. המוח שלנו הוא רגשי וצריך לדבר אליו בשפה הרגשית ולא רק בצורה לוגית. אני טוען שכל החיים סובבים סביב רגש, אדרנלין ותשוקה בכל תחום שהוא. בין אם אתה מנהל שרוצה לשאת נאום ולתת מוטיבציה לעובדים שלך או הורה שרוצה לטעת בילדיו האהבה לקריאה או לחשבון - כשאתה מדבר מהלב שלך אתה חודר ללב של הצד השני ויכול להזיז דברים במהירות רבה יותר אם אתה מבין את זה".
לפני כשלוש שנים הוציא לאור גיל פרץ יחד עם נילי אישתו את הספר המרתק Obamas Secrets, שיצא במהדורה בעברית בהוצאת "מטר", ובאנגלית משווק דרך אמזון וקינדל. הספר נועד לשמש ככלי ב"ארגז הכלים" לכל מנהל שרוצה להעביר מסרים בעוצמה, ובבחירות האחרונות היה בשימוש של פוליטיקאים בכירים, "אפילו אובאמה קיבל את הספר דרך המזכירה האישית שלו", מספר פרץ.
נילי, שהביאה מניסיונה בתחומי המשפטים והפסיכולוגיה, וגיל אשר מעורה בפוליטיקה האמריקאית ובתחום העברת המסרים, חברו יחד ועקבו אחרי הימרוץ של אובאמה לבית הלבן מתחילת דרכו ב-2007 כסנטור במפלגה הדמוקרטית ועד לבחירתו כנשיא תוך כדי ניתוח קולי, ויזואלי ומילולי של יותר משלוש מאות נאומים של אובאמה החל מתחילת הקריירה הפוליטית שלו.
"מספר עובדות חשובות התגלו במהלך העבודה על הספר", אומר פרץ, "מניתוח המילים שבהן השתמש אובאמה בנאומיו עולה שרובן מילים נפוצות ופשוטות המוכרות לכל . ועוד, אנשים נוטים לחשוב בטעות ששפת הגוף הכי חשובה וזה לחלוטין לא נכון. המילים הן בעלות עוצמה בלי רגילה, במיוחד כיום כשאנשים צופים בך ב'יו-טיוב' יש להם פרזנטציה אינטימית של הנשיא מולם".
"עובדה נוספת מרעישה שהתגלתה לנו היא שבאופן לא ייאמן, בתחילת הקריירה שלו, אובאמה נאם ברדידות וברמה ממוצעת ומטה, בלי כריזמה ובלי שפת גוף מכוונת, כשתוך מספר שנים הוא הפך לנשיא ויש האומרים לנואם הטוב ביותר בעולם. זו ההוכחה לכך שאופן העברת ותקשור מסרים בעוצמה הוא כישור נרכש. לעיתים, כשאנחנו רואים מישהו בביצועי על, אנחנו נוטים לשכוח מאיפה הוא התחיל. לכן המסר שאני מעביר בהרצאותיי הוא שאם אובאמה ומנהיגים כריזמטיים כמו סטיב ג'ובס, קלינטון ואחרים התאמנו ומתאמנים לקראת נאומים, אז אתם, הפחות מנוסים, צריכים להתאמן שבעתיים".
ומה יש לך לומר על המנהיגים הישראלים?
"יאיר לפיד הוא מבחינתי אובאמה הישראלי. הוא חונך על הידיעה שלמילה הכתובה, הנאמרת והמשודרת יש כוח, והוא יודע להשתמש במדיה היטב .הקמפיין שניהל במהלך תקופת הבחירות היה בהרבה מובנים אימוץ של המתודולוגיה של אובאמה ב-2008. "יש עתיד" של לפיד זו האדפטציה בעברית לסיסמא "HOPE" שאובאמה רץ איתה ב-2008. הצוות שעזר ללפיד לנהל את הקמפיין יישם אחד לאחד את תורת אובאמה - דיבור במושגי פשוטים ופיזור הבטחות כלליות רבות. זה היה שלב הדיבורים, כאשר לפיד ומפלגתו יכנסו להיסטוריה במבחן המעשים. אני אישית מאמין שלפיד יכול לעשות שינוי. הוא נכנס אמנם לכנסת כשיש ממנו ציפיות שיא, כמו אובאמה, והן מכתיבות אכזבה כי הן לא ריאליות, אבל זה המלכוד - כדי להיבחר חייבים לפתח ציפיות לא ריאליות והאתגר הוא לעשות שינוי ולהראות תוצאות שהציבור ירגיש אותן. ביבי לטעמי הוא אחד מטובי הנואמים בעולם, כשהוא נואם באנגלית כל החינוך והתרבות האמריקאית שספג פורצים החוצה בעוצמה".
בתאריכים 26-27 לפברואר תתקיים סדנה ראשונה של פרץ בעמק הסיליקון בשם "Intimate Presentations" בJCC בפאלו אלטו. "הסדנה תתקיים באנגלית והיא מיועדת למנהלים אשר רוצים ללטש את היכולות שלהם, וללמוד איך להרצות בעוצמה כמו אובאמה, ובאינטימיות כמו קלינטון".
לבסוף הוא מסכם כי המסר הוא שהיום, במיוחד בעולם הטכנולוגי, היכולת להעביר מסרים ברמה בינאישית או קבוצתית חשובה עוד יותר, והיא נותנת יתרון בראיון העבודה, במצגת מול לקוחות, ואת העוצמה כמנהיג וכמוביל למימוש חזון עסקי כל שהוא. ישראלים שעובדים בחברות אמריקאיות יקבלו בסדנה כלים רבים לאופן הצגת והעברת מסרים באופן שמתאים לתרבות האמריקאית. "זהו מסר תרבותי לישראלים להתאמן, להשקיע ולהשתפר במיומנות העברת מסרים ולא לפספס הזדמנויות".