דתיים, צחקתם? עכשיו תור החילונים
נגיד שיאיר לפיד ואורי אורבך היו נפגשים לסטנדאפ משותף, היה יוצא להם יאיר אורבך. כוכב הסטנדאפ הדתי שובר את כיפת הזכוכית, ויוצא להצחיק את החילונים במופע מיוחד - עם סטנדרטים דוסיים בלתי מתפשרים: בלי קללות ובלי ירידות על הקהל. וזה עובד
<< כל מה שמעניין בעולם היהודי - בפייסבוק שלנו. כנסו >>
- כך חיבקנו את עובדי האלילים שבתוכנו
- הצנזור היהודי: תפילות וספרים שאסור לקרוא
- פרוש: אם יכפו גיוס על לומדי התורה - לא נהיה פה
הופעת הבכורה של "הדתי שעושה סטנדאפ" (זה שם המופע, בחיי), נערכה לפני שבועיים בתל אביב, בפני אולם מלא – שחציו חובשי כיפות. אבל במקום להתלהב מהעובדה שמחצית מרוכשי כרטיס לא היו דתיים, ואילו המחצית האחרת מנתה קהל מעריצים "סרוג" שהולך אחריו לכל הופעה (כולל זו הסגורה שערך כמה ימים קודם לכן בפני אנשי חברה קדישא) – אורבך אפילו קצת התבאס.
אז למה להסתכן בהתרסקות מול קהל חילוני, כאשר ההופעות מול דתיים מלאות לרוב עד אפס מקום?
"קודם כל, סיכונים לא מפחידים אותי", אורבך משיב בחיוך. "מי שעולה על במה יודע שיש סיכון של התרסקות. כמובן שלהתרסק על במה זה אף פעם לא כיף, אבל פשוט הרגשתי שאני חייב".
לא מקלל, לא יורד על הקהל
את דרכו החל אורבך בשנת 2001 בזירה הכלל-ישראלית, ב"קאמל קומדי קלאב", וכשלוש שנים לאחר מכן השתתף ב"אקדמיה לצחוק" - ניסיון כושל של "ביפ" ו"קשת" לגלות את המצחיקן הבא של ישראל. צחי איראני, הזוכה הגדול של התוכנית ההיא, נעלם מהתודעה, אבל אורבך קיבל בדיוק את החשיפה הראשונית שלה היה זקוק, ומאז קיים מאות הופעות בריכוזים דתיים בכל רחבי הארץ. גם בימים אלה, במקביל למופע "לחילונים" - מריץ אורבך מופע חדש לקהל הדתי, בשם "המבדיל בין קודש לצחוק".
"את ההליכה על קו התפר שבין המגזרים עושה אורבך גם בחייו האישיים. הוא נשוי למיטל, המנהלת אורח חיים חילוני, ובעבר סיפר ל-ynet כי "זה כבר לא כל כך חריג שדתיים מתחתנים עם חילונים, ולהיפך. לכל זוג יש בעיות שעימן הוא צריך ללמוד להסתדר, זה רק עוד פרמטר במשוואה הזוגית. כמו שיש כאלה שהפרמטר שלהם הוא שהיא רוצה לגור ליד ההורים שלה"..
בניגוד לרוב הסטנדאפיסטים החילונים, מקפיד אורבך שלא להשתמש בשפה בוטה, ולא לרדת על הקהל. אבל אם סטנדאפיסט גדול נמדד באלתורים – הרי שלאורבך יש את זה, ועוד איך.
אם אתה רואה שהקהל אוהב את זה וגם לא נפגע, למה אתה לא הולך רחוק יותר?
"אני לא כזה", משיב אורבך בקול מעט ביישני. "באישיות שלי אני משתדל להיות נחמד. אני יודע שאם אמשיך עוד טיפה, האדם עלול להיעלב, ואני לא רוצה את זה. אבל אני בהחלט אוהב לשתף קהל".
טיפ לחילונים: אל תצחקו על משה ואהרן
באחד הקטעים המצחיקים בהופעה, מספר אורבך כיצד באופן מוזר אין "סמול טוק" בתנ"ך. בשלב הזה הוא מסביר לקהל, איך אמור להיות הדיאלוג בין משה ואהרון. את אותו הקטע ביצע אורבך בהופעה ל"דתיים", כאשר הגיבורים הם נדב ואביהוא. מתברר שבראשית דרכו העירו לו צופים דתיים שהדבר פוגע בכבודם של משה ואהרון, ומאחר שבמדד המחירים לתנ"ך נדב ואביהוא נחשבים כנראה פחות, איש לא התלונן כאשר אורבך צחק עליהם.
ראוי לציין כי התבדחות בנושאי דת היא הליכה על קרח דק מאוד. מספרים על סטנדאפיסט דתי מוכר ומצליח, שנאלץ לרדת מבמה, לאחר שצופים חרדים פרצו בצעקות וקטעו מופע, כאשר הלה חצה לדעתם את הקו - ולעג לקודשי האשכנזים.
"טראומה כזו לא הייתה לי", אומר אורבך. "בחיים גם לא אמרו לי שאני מבזה את הדת. אין גם שום מצב שיגידו שאני מבזה את הדת, אפילו במופע לחילונים, מאחר ואני לא מוכן לפגוע באנשים או ברגשותיהם.
"בכלל, המוטו שלי הוא לערוך הופעה שבה לא רק יצחקו. הרי יש הרבה סטנדאפיסטים בשוק, וגם אני יכול לצחוק כמו כולם על טלפונים סלולאריים, ועל שאר הדברים שמעצבנים אותנו. מה שאני רוצה זה חוויה אחרת. יש לי הסתכלות אחרת, ואני חייב להביא לידי ביטוי בהופעה את מה שדתיים חושבים על חילונים, ולהפך. זה המקום שבו אני יכול להמציא את עצמי מחדש".
עם יד על הלב, באיזה קטע בהופעה מול קהל חילוני כשלת?
"יש לי קטע בהופעה מול המגזר הדתי, שבו אני צוחק על מנהגי ראש השנה. כולנו אוכלים תפוח בדבש כדי שתהיה שנה טובה ומתוקה, רק שבשלב מסוים, זה נראה כאילו האמא שלנו ממציאה מאכלים וברכות. היא למשל אומרת תאכלו חציל, 'שיתחצלו אויבינו', או תאכלו קיווי – 'שיהיה להם מלא שערות בכל הגוף'. כשאני מספר את זה לדתיים, הם מתפוצצים מצחוק. אבל כשעשיתי את הקטע הזה מול קהל חילוני, הם ידעו במה מדובר, אבל משום מה זה לא הצחיק אותם".