רכב המלחמה והמזוודה הגרעינית. ההכנות לאובמה
כל מילימטר במסלול ייבחן, כל פתח יאויש במאבטח מהשירות החשאי. מי מגיע במשלחות "המרגלים", מה כוללת בדיוק שיירת כלי הרכב הארוכה ולמה ינחתו פה 2 אייר פורס 1? כך מתכוננים האמריקנים לביקור הראשון של הנשיא ה-44 בארץ הקודש
מתחילים מ-AB. זהו סוג הדם של האיש החזק בעולם, שינחת בישראל בפעם הראשונה כנשיא ארצות הברית בעוד פחות משבועיים. במסלול נסיעתו של ברק אובמה יישאר בכוננות מתמדת חדר לטיפול נמרץ בבית חולים, מוכן לקלוט את הנשיא בכל רגע. אנשיו כבר דואגים לוודא שיהיו בו גם מספיק מנות דם מסוג AB. וזו רק דוגמה קטנה לרמת התכנון.
זמן רב לפני שגלגלי ה"אייר פורס 1" יחרכו את מסלול הנחיתה בנמל התעופה בן-גוריון, עוסקים גדודי מקצוענים מתחומי אבטחה, מדיניות, צבא, תקשורת, רפואה, טכנולוגיה ומה לא, בהכנות דקדקניות לביקור. כשמדברים על האיש מהבית הלבן, שום דבר לא יישאר ליד המקרה:
מסלולי נסיעה על המילימטר - כולל נתיבי מילוט - וכן, גם מקום שבו יאושפז הנשיא אם יהיה צורך.
ככה זה כשנשיא המעצמה הגדולה קופץ לחו"ל. זה היה הנוהל בארבעת ביקוריו של ביל קלינטון, בשני ביקוריו של ג'ורג' בוש הבן וגם באלה של הנשיאים ריצ'רד ניקסון וג'ימי קרטר. כל יציאה של הנשיא מהבית הלבן לאירוע מקומי ברחבי ארה"ב מחייבת תכנון מוקדם קפדני ביותר, קל וחומר מסע בינלאומי לביקור כמו בישראל. למדינה נשלחים צוותים מקדימים להכין את הביקור - פעמיים.
הפעם השנייה תהיה בשבוע הבא, ימים ספורים טרם הנחיתה, אבל כבר לפני כחודש הסתובב בארץ צוות גישוש ראשון (שנוכחותו חשפה את סוד הביקור). מי הגיע אז בצוות "המרגלים"?
- איש הבית הלבן שנקבע כמנהל המסע לישראל.
- מומחה בהכנת אירועים.
- עוזר צבאי של הנשיא.
- רופא.
- נציג של חייל האוויר האמריקני המפעיל את מטוס "אייר פורס 1".
- איש המארינס האחראי על המסוק הנשיאותי "מארין 1".
- איש מדיה לתכנון הלוגיסטיקה של הכיסוי התקשורתי, על שלל המפיקים והצלמים הנלווים לנשיא. בביקור הזה הוחלט היכן הם יהיו בכל רגע נתון, מאיפה ידווחו וכיצד יוסעו ממקום למקום.
- כתב, צלם ומפיק טלוויזיה כנציגי התקשורת - למטרות תכנון בלבד ולא לדיווח.
- בכיר בשירות החשאי האחראי על האבטחה, ואתו בכירים אחרים שכל אחד מהם קיבל אחריות לחלק במסע. אחד אחראי על אבטחת המלון שבו יתגורר הנשיא ופמלייתו, אחד על השיירה, אחר על המודיעין. על כל קטע בלו"ז אחראי איש שירות חשאי אחר: בית הנשיא, יד ושם, בנייני האומה או כל מקום אחר שאליו יגיע אובמה.
- איש הצבא (ה-Army) שאחראי על התקשורת בזמן הביקור: יכולת של כל אנשי המשלחת לתקשר ביניהם בזמן אמת, התקנת טלפונים רגילים לאנשי המשלחת וטלפונים מאובטחים לנשיא, מחשבים, טלפונים סלולריים ואת תשתית האודיו לנאום הנשיא.
בשלב המוקדם של ביקור המשלחת הראשונה נקבעו כמה ציוני דרך ברורים: היכן ינחת הנשיא והיכן הוא ילון (במלון "המלך דוד" בירושלים). בהמשך יוחלט למשל אם הנשיא טס במסוק מנתב"ג לירושלים או שיעשה את הדרך ברכב. בביקור הראשון נבחנו גם דרכי נסיעה ודרכי מילוט, כשכל איש מקצוע אמריקני חבר למקבילו הישראלי, בסיוע מקביל של השגרירות האמריקנית בתל אביב.
שני מטוסי תובלה ענקיים יפלטו מקרבם בנתב"ג את הציוד הנדרש לביקור אובמה:
- שתי לימוזינות נשיאותיות.
- שני מסוקי "מארין 1" של הנשיא, ועוד מסוקי תובלה להעברת אנשי משלחת הנוספים.
- כל סוגי הבמות (חסינות הכדורים) שעליהן אמור אובמה לנאום.
- ציוד צבאי, טכנולוגי, רפואי ואחר.
מאז הביקור של המשלחת המקדימה הראשונה בארץ, מתנהלים דיונים בבית הלבן כיצד בדיוק ייראה הביקור, בהם מעורבים ראש מטה הבית הלבן דניס מקדאנה, היועץ לביטחון לאומי טום דונילון והמקצוענים מהתחומים השונים.
בשבוע הבא יגיע לארץ הצוות המקדים - עם ראש הצוות ועם האחראים על כל אירוע, נאום או פגישה שבהם יהיה אובמה מעורב; שני אחראים על כל הסידורים במלון שבו תשהה המשלחת הנשיאותית; אחראי ספציפי לכל הקשור לנחיתה בנתב"ג ולהמראה עם תום הביקור; ואחראי או שניים על השיירה הנשיאותית.
עוד בצוות המקדים יבואו אחראי על המדיה ועוד שניים או שלושה עוזרים,
בצוות המקדים ניכרת דומיננטיות של השירות החשאי. בסביבות 50 סוכנים יגיעו כמה ימים לפני הנשיא. יומיים-שלושה לפני הנחיתה יגדל מספר הסוכנים בעוד כמה עשרות. תחשבו על כל דלת או כניסה צדדית במלון הנשיאותי, מעליות, מדרגות. כך גם בכל מקום אליו צפוי אובמה להגיע - הכל מאויש, כי אין מקום לטעויות כשאתה שומר על האיש המאוים בעולם.
שתי לימוזינות, נשיא אחד
בדרכים, כשתושבי ישראל יעקבו בהשתאות אחר השיירה הענקית של הנשיא - ואחרים אולי יסננו כמה קללות בגלל הפקקים - מי בדיוק ייסע שם מאחורי החלונות השחורים והמשורינים? לחצו על התמונה להגדלה.
את השיירה תוביל תמיד ניידת משטרה ישראלית. ברכב שני יושב מפקד הביקור מטעם השירות החשאי, ואולי גם אחד הבוסים הבכירים שלו מהארגון. עוד באותו רכב גם האחראי על הביקור מטעם הבית הלבן.
שתי המכוניות הבאות יהיו הלימוזינות הנשיאותיות. בשנייה יישב כנראה אובמה. הראשונה תהיה ריקה או שייסעו בה בכירים, כמו למשל העוזר הצבאי של הנשיא, שנושא את המזוודה עם הצופן להפעלת הנשק הגרעיני. יכולים לשבת שם ראש מטה הבית הלבן או היועץ לביטחון לאומי (עדיין לא ברור מי מהם יצטרף לאובמה בארץ), אם הם לא יושבים בלימוזינה עם הנשיא עצמו והצוות המדיני.
ברכב שאחרי שתי הלימוזינות יושב איש השירות החשאי שמורה לנהג של הנשיא - שגם הוא איש השירות החשאי - לאן לנסוע.
במכוניות הבאות יישבו סוכני השירות החשאי, מוכנים לכל מקרה שבו יצטרכו לשלוף אקדחים. אחריהם ינוע "רכב המלחמה" האטום, שבו יושבים סוכנים חמושים המוכנים למלחמה של ממש. הם מצוידים בכלי נשק מיוחדים, רימונים, בזוקות וציוד צבאי לניהול קרב אמתי. אם לא יקרה משהו חריג, לא תראו אותם ולא תשמעו עליהם, אבל הם תמיד שם בשיירה.
אחריהם נע רכב עם אנשי מודיעין אמריקנים, אלה שבמשך שבועות אוספים כל מידע על איומים לפגוע בנשיא. הם פועלים בכל נסיעה של אובמה לאוהיו או לפלורידה, מבקרים אצל טיפוסים חשודים. במהלך הביקור מוצמדת להם שמירה אישית. במקרה של ביקור בישראל, הם נעזרים במודיעין הישראלי.
עוד בשיירה - רכב של "פּוּל" התקשורת, הכתבים התורנים שנמצאים תמיד בכל אירוע של הנשיא. מאז רצח קנדי, שהתקשורת לא כיסתה מקרוב,
בשיירה נע גם רכב הטכנולוגיה, עם האנטנות הבולטות. יושביו ידאגו להבטיח תקשורת של כל אנשי המשלחת באותו תדר, וגם לאפשר תקשורת חירום מאובטחת לנשיא. יש גם אמבולנס וניידת מקומית שנועלת את השיירה.
ואם מעדיפים לעופף? במסוק של הנשיא "מארין 1" יושבים בנוסף לנשיא רעייתו ובני המשפחה (שלא צפויים להגיע הפעם),
הרופא, היועץ הצבאי עם המזוודה ובה הקוד הגרעיני, ראש מטה הבית הלבן, היועץ לביטחון לאומי או סגנו, אנשי השירות החשאי וצלם. יתר המאבטחים ואנשי המשלחת מוטסים במסוקים נוספים.
בכל מקרה, מי שלא נמצאים בשיירה הם אנשי חיל האוויר האמריקני האחראים על צמד המטוסים התאומים "אייר פורס 1". ההבדל בין שני המטוסים הוא רק במספרים על הכנף. עוד לפני שהנשיא אובמה יגיע, ינחת ויחנה בנתב"ג המטוס התאום, למקרה של תקלה במטוס שיביא את הנשיא לארץ. כך שאם אתם מחפשים בנרות אפשרות לפשלות, זה לא יכול לקרות עם אייר פורס 1 - אולי רק עם פורס מאז'ור. ברוך הבא, אדוני הנשיא.
Read this article in English