מתיחת פרצוף: איך הטיימליין החדש של פייסבוק?
ביי ביי שני הטורים המעיקים, שלום פס זמן אחד ברור. נסיעת מבחן בפרופיל האישי אותו מתחילים לקבל יותר ויותר גולשים. הבשורה: הוא נוח ויפה. רמז לעתיד: עוד יגיעו ימים בהם לא נצטרך לכתוב, אלא רק לבחור ממתפריט שפייסבוק נותנת. עכשיו לבלוע יפה. נהדר! פייסבוק אוהבת אותך
פתאום קם אדם בבוקר ומרגיש כי הוא מיוחד. טוב לא ממש. כלומר, בסך הכל פייסבוק החליטה שאתה מאלו שיקבלו את הטיימליין לפני כולם. זה לא מגניב כמו נניח – ממש חיים, אבל זה מה שיש כרגע. הלכתי לישון עם טיימליין ישן והתעוררתי עם מתנה נוצצת על מפתן הדפדפן. תודה פייסבוק.
אותו שינוי הוא חלק מהמפכה שעוברת פייסבוק .לצד המהפכה בפיד החדשות שהוכרזה במסיבת עיתונאים לפני כשלושה שבועות ותגיע בהדרגה למשתמשים, גם הטיימליין האישי עובר מתיחת פנים. פייסבוק הודיעה על כך לפני כשבועיים והשינוי מגיע גם למשתמשים מסויימים בישראל. חבריהם המקובלים פחות אינם יכולים לראות את השינוי עדיין ומקבלים את הדף הישן.
איך הוא?
אז בלי שהיות מיותרות הבה נצלול אל הדף החדש. בדף החדש מאוחדים שני הטורים של הסטטוסים והתמונות לטור אחד ארוך. לא עוד, "אוף איפה החתול הזה ששמתי בפברואר 2011" פשוט גלול למטה. בצד שמאל מופיעים הפרטים שלנו הכוללים את מקום העבודה עיר המגורים ומספר העוקבים.
מתחת יופיעו חברים נבחרים - כלומר בבואה של המושג "חבר" הישן המיוצג כעת באמצעות סדרת סיביות, תמונות נבחרות, מקומות שהיינו וכדומה. הטיימליין החדש תואם את החזון של פייסבוק שנעה לכיוון האחדה מקסימלית של הפלטפורמות - עקביות במראה והפיצ'רים בטאבלט, בסלולר ובמחשב האישי.
בסרטים
לצד השינוי במראה, בטיימליין נוסף גם פיצ'ר חדש. "קופסאות" של תוכניות טלוויזיה וסרטים שפייסבוק מציע לנו לכתוב אם ראינו אותם או אם נרצה לראות אותם. חלק מבוסס על מידע קודם של פייסבוק (החתום מעלה אכן לייק בחזרה לעתיד). כמובן, בפייסבוק כמו בפייסבוק, האופציה של "לא רוצה לשמוע אפילו על הסדרה הזו", לא מופיעה, בדיוק כמו שאין כפתור דיסלייק. כלומר שאת הסטטוסים על כלוב הזהב תיאלצו לכתוב לבד. פייסבוק החליטה אגב, שאני וודאי ארצה לכתוב שראיתי - דה וויס, שמש, צחוק מעבודה, צחוק מעבודה ואייל גולן קורא לך. אפשר להניח שהם יהיו למרבה הצער צודקים אצל במרבית הגולשים.
אבל לא צריך לדאוג. זו רק ברירת המחדל. כלומר הרבה מחדלים. כולנו יכולים להוסיף שצפינו או נרצה לצפות גם במשחקי הכס. הידד. כמובן שנשאלת השאלה מדוע. מדוע שפייסבוק תסייע לנו לכתוב "ראיתי במקום שפשוט נכתוב את זה. זו כבר שאלה הרבה יותר מורכבת. התשובה היא וודאי שפייסבוק רוצה כמה שיותר מידע לא משמעותי ושיהיה כמה שיותר קל להעלות אותו. הי, 50 מילה אחרי שראיתם שמש עשוייה להיות משימה מאתגרת.
וזה מוביל אותנו לקופסא שמתחת לסרטים ותוכניות הטלוויזיה. האח הדחוי - הספרים, שגם אותם פייסבוק מניחה שנרצה להעלות דרך המנגנון כאומרת, "אחרי שקראת ממש מילים, בטוח שאין לך כוח ממש לכתוב סטטוס על זה". כאן לפייסבוק מן הסתם יש פחות מידע והיא גם, אולי, הולכת על בטוח.
סיכום: איחלתי לרשת בהצלחה
מגלישה בדף החדש עולה מסקנה אחת ברורה, שבטח מחמיאה למי שעסק במתיחת הפנים: הטיימליין הישן לא היה טוב. רעיון שני הטורים היה מבלבל ואיטי והקשה על מציאת פוסטים ישנים שלנו ופשוט נראה מורכב מדי. נראה כי פייסבוק משתפרת בכל הנוגע לעיצוב וחווית המשתמש - זה אנחנו, שכנראה שנמשיך לשרוץ שם (חוץ מוויטה).
ובזמן השריצה שלנו, מסתמן שנתעורר לעוד בקרים כאלה של שינוי בפייסבוק. השינוי הזה יהפוך כנראה בסופו של דבר , בפייסבוק או ברשת אחרת שתחליף אותה, למציאות וירטואלית אחרת. לפי הכיוון שלוקחת פייסבוק, במציאות הוירטואלית הזו, לא נכתוב כמעט, אלא נסמן. "עשיתי את זה", "ראיתי את זה ועשיתי את זה" - "היה לי כיף מאוד". סביר להניח שאז ניתקל בבעיה, כי לא בטוח שתישאר לנו פעילות שכזו שאינה וירטואלית. היכונו ל"עשיתי לייק לדף". "היה לי טוב".