כמה שווה לחברה להסתיר עבריין מהירות?
מסתבר ששווה הרבה מאד כסף, שכן חברות רבות במשק מעדיפות שלא להסגיר נהגים ממהרים עם מכונית צמודה, גם כאשר זה עולה להן 12 אלף שקלים לדו"ח מהירות בודד
לא משתלם: חברות שלא "מסגירות" נהגים ממהרים ברכב צמוד, משלמות על כך אלפי שקלים. חברות הבוחרות שלא להעביר דו"חות מהירות לחובת הנהגים שביצעו את העבירה, נדרשות לשלם קנסות גבוהים פי 3 ויותר מהקנס הממוצע שמוטל בבתי משפט לתעבורה.
- פרסום ראשון אושר: רכבי חברה ישלמו קנסות גבוהים פי 4
על-פי מחקר שנערך במימון הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הקנס הממוצע שמשלמות חברות הוא כ-3,100 שקלים, לעומת ממוצע של כ-980 שקלים לנהגים שנשפטים ומשלמים בעצמם את הקנסות. במסגרת המחקר אף נמצאו מקרים חריגים, שבהם סכום הקנס ששילמו חברות הגיע ל-12 אלף שקלים.
- עוד חדשות בעמוד הפייסבוק של ynet
ראוי להזכיר כי על-פי חוק שאושר בכנסת לפני כחמש שנים, הקנס לחברה שאינה מעבירה את דו"ח העבירה לחובת הנהג, כפול פי 4 מהסכום המקורי. מטרת הכפלת הקנס, כך הסבירו יוזמי החוק, היא להרתיע חברות מפני רישום דו"חות על-שמן - רישום המאפשר לנהגים לחמוק מרישום נקודות חובה ברישיונם.
לא ניתן לזהות את הנהג
על-פי המחקר, שנערך באוניברסיטת ירושלים, "כ-5% מסך תיקי המהירות שנדגמו הינם תיקים שבהם הנאשם אינו אדם פרטי, אלא חברה או תאגיד שהרכב רשום על-שמם, מבלי שניתן היה לזהות ברשומות החברה - על-פי הצהרתה הרשמית - מיהו האדם הפרטי שנהג ברכב בעת ביצוע העבירה".
במקרים שכאלה, כך מבהירים עורכי המחקר, העונש היחיד האפשרי הוא קנס כספי. הקנסות שנמצאו בתיקים אלה נעו בין 750 שקלים ועד 12,000 שקלים, כאשר הממוצע היה 3,103 שקלים. יש לציין כי בתיקי מהירות רגילים, שבהם הנהג הוא אדם פרטי, הקנס המרבי שנמצא במחקר היה 5,000 שקלים.
על-פי נתוני רשות המסים, "רכבי חברה" - כלי רכב הנמצאים בבעלות חברה או מוחכרים מחברת ליסינג - מהווים כ-10% מסך כלי הרכב בישראל. למרות זאת, שיעור התיקים שבהם הוצהר כי לא ידוע מי היה הנהג גבוה יחסית, שכן חברות רבות מקפידות להסב דו"חות תנועה לחובת העובדים שביצעו את העבירה.
רצו פי 10, הסתפקו בפחות
החוק שאישרה הכנסת באפריל 2008, קובע כי כאשר מבוצעת עבירת תנועה ברכב חברה - "שיעור הקנס בשל עבירת הקנס גבוה פי 4 מן השיעור שנקבע לאותה עבירה". בתחילה הציעו במשרד התחבורה להכפיל את הקנסות פי 10, אך התנגדות חברי הכנסת הקטינה את שיעור הכפלת הקנס.
נציגת המחלקה המשפטית במשרד הסבירה את הסיבה לקידום החוק: "היעד של ההצעה הזו לא להכניס יותר כסף, אלא לתת תמריץ לתאגיד להסב את הדו"ח. לכן אנחנו מציעים שהקנס יכבד בצורה משמעותית, ויחזור לקדמותו ברגע שיוסב הדוח. ברגע שיימסר שם של נהג, הנהג יקבל את הקנס (המקורי)".
יש לזכור כי המשטרה אינה מחויבת לקבל תצהיר שמעבירה חברה אשר לכאורה לא מצליחה לזהות את הנהג שביצע את העבירה. כאשר דנה ועדת הכלכלה בחוק המכפיל פי 4 את הקנס, הסביר ראש מדור התביעות במשטרה כי "במקרה שעולה חשד, אנחנו בהחלט יכולים לעמוד שיהיה דיון בבית משפט".
כאשר מחליטה התביעה לדחות את התצהיר ולקיים דיון, כך הסביר ראש המדור, היא יכולה לזמן את בעל התפקיד בחברה שחתם על התצהיר - "החשד הכי קל מאפשר לנו להגיד שאם הוא ירצה (ש)יבוא לבית משפט, לרבות אפשרות לחקור את המצהיר בחקירה נגדית ולשאול אותו איך נראה האוטו מבפנים".