שתף קטע נבחר
 

תשלום על כל ק"מ - הדרך היחידה להלחם בפקקים

במשרד התחבורה מכחישים פעם אחר פעם כי יש כוונה להטיל אגרת גודש, אך צוות מיוחד קבע כי זו הדרך היחידה להקטין את הצפיפות בכביש, וגיבש הנחיות לגביית סכומי הכסף האדירים

עוד מס לנהגים? שר התחבורה, ישראל כץ, הכחיש בעבר כי בכוונתו לקדם הטלת אגרות גודש ו"מסי נסועה". אלא שבמקביל, צוות מקצועי במשרדו סיים לגבש הנחיות חדשות, שנועדו לקבוע הסדרים לגביית אותן אגרות בדיוק. ומתברר כי יש הסבר לאגרות המוצעות. "השפעת יתר האמצעים המקובלים לריסון הגודש דועכת לאורך זמן", מזהירים חברי הצוות, ומבהירים כי בדיקות שנערכו במשרד העלו כי "אגרת גודש היא האמצעי היחיד המסוגל להקטין את הגודש".

 

 

"אגרת היא האמצעי היחיד המסוגל להקטין את הגודש" (צילום: איי פי) (צילום: איי פי)
"אגרת היא האמצעי היחיד המסוגל להקטין את הגודש"(צילום: איי פי)

 

חגורת אגרה ומצלמות מעקב

אז איך בדיוק תגבה המדינה אגרות גודש? חברי הצוות שניסחו את ההנחיות החדשות, מסבירים כי את אמצעי הגבייה ראוי לבחור בהתאם לסוג האגרה שתיבחר לבסוף. ומתברר כי כמה סוגי אפשריים של אגרות גודש -

 

  • אגרת גודש "איזורית", למשל במרכז של עיר גדולה.
  • אגרת גודש ב-"חגורה", שתוגדר באחד המטרופולינים.
  • אגרת גודש לכביש מסוים, כפי שמתבצע כיום בנתיב המהיר בכניסה הדרומית לתל אביב.

 

"הדרך הפשוטה לגביית אגרת גודש היא הקפת מרכז העיר או המטרופולין בחגורת אגרה, והקמת 'תחנות גבייה' בכל הדרכים הנכנסות אל מרכז העיר והחוצות את החגורה", קובעות הנחיות משרד התחבורה. באותן תחנות, כך מובהר בהנחיות, "משולמת האגרה באופן אוטומטי ו-או ידני". במקרה שכזה, הדרך הפשוטה ביותר היא לגבות את האגרה באמצעות תג אלקטרוני, והתקנה של "שערי אגרה" מעל כל הכבישים הנכנסים למרכז העיר או המטרופולין.  

 

דרך מורכבת יותר, ובעייתית הרבה יותר מבחינה ציבורית, היא הקמת רשת מצלמות באיזור שיוגדר מראש. המצלמות יחוברו למערכת ייעודית לזיהוי כלי רכב באמצעות לוחיות הרישוי (LPR). מערכת גבייה שכזו, הדומה לזו שמותקנת בכביש 6, יכולה לשמש גם למעקב אחר כלי רכב. למעשה, משטרת ישראל פרסמה לאחרונה מכרז שנועד לבחון רכישה של מערכת דומה, שתותקן בעתיד בניידות.

 

תעריף משתנה וגבייה לפי זמן

על-פי ההנחיות החדשות של משרד התחבורה, לאגרות גודש יש כמה מאפיינים אפשריים, ולפיהם תיבחר שיטת הגבייה. הצוות המקצועי של המשרד מסביר כי המאפיינים העיקריים הם:

 

  • תעריף: האם האגרה אחידה, או שהיא משתנה על-פי זמן - למשל, שעות עומס וימי שבוע.
  • תוקף: האם האגרה נגבית פעם אחת, או בכל חציה של "חגורת אגרה", או אולי לפי יחידות זמן.
  • סוג כלי הרכב: האם האגרה נגבית מכל סוגי הרכב, והאם לסוג הרכב יש השפעה על התעריף.

 

ראוי להזכיר כי בימים אלה עורכים משרדי האוצר והתחבורה ניסוי ראשוני, שנועד לקבוע את השפעתו של "מס נסועה" - מס שנגבה לפי קילומטר, וגובהו נקבע על-פי מאפיינים כמו זמן ומרחק הנסיעה, איזור הנסיעה, וסוג כלי הרכב. מטרת הניסוי היא לקבוע האם מס נסועה יכול לשנות את הרגלי הנהיגה של הישראלים. בכך הוא נועד להשיג מטרה זהה לזו של אגרות הגודש.

 

יש לציין כי כבר כיום גובה המדינה אגרות מכל הסוגים, ולמעשה צוברת ניסיון ביישומן. בשלושת כבישי האגרה - כביש 6, מנהרות הכרמל והנתיב המהיר בכניסה לתל אביב - נעשה שימוש בשיטות שונות, ואחת מהן צפויה להיבחר לגביית אגרות גודש העתידיות. ומתי כל זה יקרה? למרות הכחשות שר החחבורה, בשנים הקרובות מתכנן המשרד להקים "נתיבים מהירים" חדשים בכניסות השונות לתל אביב, ובהם תיגבה בפועל אגרת גודש - גם אם הגדרתה תהיה שונה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
השר כץ: מתנגד, אבל פקידי המשרד מתכוננים
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים